۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 972022

حضرت خدیجه(س)، اسوه اخلاص

دکتر نهله غروی نائینی، استاد دانشگاه شهید مدرس و پژوهشگر علوم اسلامی

ویژگی‌های حضرت خدیجه(س) سبب ‌شد ایشان را به تعبیر پیامبر(ص) بهترین همسر دنیا بدانیم.

از مهم‌ترین این ویژگی‌ها ایمان او بود. ایمان والایی که به خدا و پیغمبر(ص) و دین اسلام داشت آن قدر قوی بود که توانست در کنار پیغمبر(ص) و با وجود شرایط سخت و نبود قدرت مالی زندگی را شروع کرده و در تمام سختی‌ها در کنار ایشان باشد. حضرت خدیجه(س) بر اساس آنچه از روایت‌ها به ما رسیده، تسلی‌دهنده پیغمبر(ص) بود و در تمام مشکلات و شرایط کنار همسر بود. حتی در بسیاری از روایت‌های اهل سنت هم آمده که حضرت خدیجه(س) به پیامبر(ص) درباره مباحث اوایل وحی تسلی می‌دادند که البته این گفتار از نظر ما شیعیان زیاد قابل پذیرش نیست زیرا قلب پیغمبر(ص) برای درک وحی بسیار گسترده بود.

حضرت خدیجه(س) پیش از ازدواج با پیامبر(ص) از امکانات، وضع مالی و زندگی بسیار مرفهی برخوردار بود و همه آن‌ها را در اختیار پیغمبر(ص) گذاشت و برای اسلام هزینه کرد. این صداقت، همدلی و همرنگی با همسر سبب شده بود پیامبر(ص) ایشان را بهترین و عزیزترین همسر بداند. ضمن اینکه ایشان تمام خدمات یک همسر را نیز برای شوهر خود داشت. به دلیل تمام خدماتی که در طول حیاتش داشت و تحمل سختی‌ها و محاصره اقتصادی شعب ‌ابی‌طالب که در کنار همسر بود و با وجود تمکن مالی لحظه‌ای پیامبر(ص) را تنها نگذاشت، جزو بهترین زنان عالم به شمار می‌آید.

خدیجه(س) مادر ‌ام‌ابیها(س)

پیش از اسلام هم حضرت خدیجه(س) بانویی بسیار محترم و پاکدامن بود تا حدی که آن زمان به نام طاهره بین افراد جامعه مشهور بود. از شخصیت والای ایشان می‌توان به ازدواج با پیامبر(ص) اشاره کرد، آن هم در زمانی که برخلاف رسم رایج و نظام جاهلی موجود، حضرت محمد(ص) را برای ازدواج انتخاب کرد. به خصوص اینکه به دلیل ثروت و شخصیت او بسیاری از مردان نامدار قریش خواهان وصلت با او بودند. اما به دلیل همین شخصیت والا بود که لیاقت پیدا کرد همسر پیامبر اسلام(ص) و مادر ‌ام‌ابیها(س) باشد. ایمان خدیجه(س) سبب شد لیاقت پیدا کند که مادر حضرت زهرا(س) شده و به چنان جایگاهی برسد که بتواند ظرف حمل فاطمه(س) باشد.

اخلاص خدیجه(س)

می‌دانیم که حب دنیا همواره انسان را فریب می‌دهد اما حضرت خدیجه(س) به جایگاهی رسید که توانست تمام ثروتش را در راه اسلام خرج کند. دلیل اصلی آن این است که وقتی فردی ایمان و پیوند قوی به خدا داشته باشد، شیطان نمی‌تواند به او نفوذ کند. تمام فریب‌ها از طریق شیطان است. وقتی شیطان از خدا می‌خواهد که اجازه دهد در آدم اثر کند خداوند می‌فرماید: الا المخلصین. بی‌شک حضرت خدیجه(س) از همین مخلصین بوده که فریب مال دنیا، شرایط مختلف و شیطان نتوانست بر او غلبه کند.

پیامبر(ص) در حدیثی ایشان را جزو نخستین و برترین زنان عالم می‌داند و در کلام آن حضرت(ص)، حضرات خدیجه(س)، فاطمه(س)، مریم(س) و آسیه(س) را هم‌ردیف می‌داند حتی در برخی موارد مانند بذل مال، علم، عبادت، معرفت، صبر و شکیبایی نیز بر مریم(س) و آسیه(س) فضیلت داشته است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    0 0
    حالات غیرعادی پیامبر در هنگام وحی نشان میدهد که جبرئیل برخلاف تصور موجودی خوفناک و شبیه جن است.