به رضا فیاضی که زنگ می‌زنم و می‌گویم می‌خواهم درباره مشهد و امام رضا(ع) حرف بزنیم می‌خندد و می‌گوید: از کجا فهمیدید من دارم می‌آیم مشهد راستش را بگویید؟ و من می‌خندم که واقعاً؟ و او با همان لحن صمیمی جواب می‌دهد: «بله ۲۹ اسفند راهی مشهدم».

رضا فیاضی در گفت‌وگو با قدس: همه پسرهای خانواده ما اسمشان «رضا» است

روزهای آخر اسفند عجیب با سرعت می‌گذرد تا بهار ۱۴۰۳ زودتر از راه برسد. خیلی‌ها برای نوروز برنامه سفر چیده‌اند و رضا فیاضی بازیگر سینما و تلویزیون یکی از این آدم‌هاست که با همه خواهرها و برادرها قرار گذاشته‌اند نوروز را در خانه برادری که ساکن مشهد است جمع شوند و سال نو را در جوار امام رضا(ع) آغاز کنند. گفت‌وگوی ما با رضا فیاضی پیش روی شماست.

چه شد مشهد را برای سفر سال نو انتخاب کردید؟

برادر من سال‌هاست که در مشهد زندگی می‌کند، تصمیم گرفتیم همگی خانوادگی مشهد دور هم جمع شویم و سال تحویل را کنار امام رضا(ع) باشیم. مثل دو سال پیش که آغاز سال نو را کنار هم، پیش امام رضا(ع) بودیم.

چند بار تا حالا بهار مشهد را دیده‌اید؟

می‌توانم بگویم زیاد. آخرین بارش دو سال پیش بود که سال تحویل مشهد بودیم.

چه حسی به مشهد دارید؟

بدون تعارف عاشق مشهدم. هم امام رضا(ع) در این شهر هستند و هم تاریخ و فرهنگ و هنر مشهد زبانزد است و هم به لحاظ امکانات شهری واقعاً مشهد شهر خوبی است. شهری آرام و دوست‌داشتنی است برخی خوبی‌های مشهد بی‌نظیر است که در هیچ شهری در ایران نمی‌توان دید. من سفر زیاد می‌روم همین فصل زمستان برای تدریس یا داوری به شهرهای مختلف رفتم از شیراز گرفته تا هرمزگان، زاهدان، همدان، یزد، اردبیل و... .

این زمستان تمامش را سفر بودم؛ مارکوپولوی ایرانم و خیلی در زندگی‌ام سفر جایگاه دارد اما خیلی منتظرم زودتر برسم به مشهد. خدا خیلی دوستم داشته که این همه سفر مشهد و خراسان را در زندگی من قرار داده است.
 

به مشهد که سفر می‌کنید چه جاهایی را برای دیدن و گردش انتخاب می‌کنید؟

علاوه بر حرم مطهر امام رضا(ع) که انتخاب اول همه ما در سفر به مشهد است، آثار تاریخی و هنری خود مشهد مثل شهر طوس و آرامگاه فردوسی.

من اطراف مشهد هم می‌روم. نیشابور و سبزوار و شهرهای اطراف را با علاقه می‌روم. واقعاً یک تاریخ در نیشابور خفته است، تاریخ و فرهنگ و هنر و چهره‌های درجه یک ادبیات و هنر و تمدن ما در این شهر مدفون‌اند و من برنامه دارم در سفر امسال به مشهد حتماً به نیشابور سر بزنم.

حالا که قرار است مشهد باشید احتمالاً سال تحویل حرم مطهر حضور دارید؟

ان‌شاءالله این طور است خانواده من از ارادتمندان به حضرت رضا(ع) هستند و حتماً جوری برنامه‌ریزی می‌کنند که سال جدید را در حرم امام رضا(ع) آغاز کنیم.

با کدام قسمت حرم مطهر رضوی انس بیشتری دارید؟

چند سال پیش من را جایی از حرم در زیرزمین بردند که نزدیک ضریح بود، یک مکان بسیار بسیار زیبا و باشکوه. پر از آینه‌کاری و هنرهای مختلف. واقعاً مثل یک قصر باشکوه بود. خیلی شکوه و زیبایی‌اش در چشمم آمد، حالم را خوب کرد و دوست دارم دوباره آنجا را ببینم. اسمش «دارالحجه» است فکر کنم.

آقای فیاضی! تا حالا به اسمتان (رضا) فکر کرده‌اید؟

بله خیلی زیاد.

می‌دانید چرا این اسم برای شما انتخاب شده؟

هر سه پسر خانواده ما اسمشان رضاست. من اسمم عبدالرضا، برادرهایم غلامرضا و محمدرضا هستند. پدرم به دلیل ارادتی که به حضرت رضا(ع) داشتند اسم همه پسرها را رضا گذاشتند.

من خیلی صادقانه بخواهم حرف بزنم می‌گویم: در یک خانواده مذهبی کارگری بزرگ شدم، ما خانوادگی مذهبی هستیم حالا گاهی در شرایط مختلف ممکن است عقاید انسان تغییراتی بکند اما خانواده ما مذهبی بودند و هستند.

امام رضا(ع) را به چه صفتی می‌شناسید؟

رئوف بودن و مهربانی و ‌امیدوارم من و همه ما این صفت را از ‌ایشان بیاموزیم.

حالا که قرار است سال نو را کنار امام رضا(ع) آغاز کنید چه آرزویی در جوار ‌ایشان خواهید داشت؟

دعا می‌کنم روی صورت مردم لبخند و شادی ببینم. واقعاً از کنار آدم‌ها که این روزها رد می‌شوم کمتر آن‌ها را شاد و خوشحال می‌بینم، کمتر توی صورت‌ها شادی موج می‌زند، شادی مردم آرزوی من است. اینکه هیچ کدام از هموطنان من غم امروز و فردا را نخورند آرزوی من است.

و اینکه اخلاق و انسانیت و فرهنگ بین مردم حضور پررنگ داشته باشد درد الان من این است که متأسفانه اخلاق و مهربانی بین مردم ما کمرنگ شده و این خیلی اذیت‌کننده است و خواسته من از امام رضا(ع) دعا برای کشوری با مردمی شاد و بااخلاق است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.