۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 972681

بهتر نیست در حوزه تخصص خود، آمار را تحلیل کنید؟

دکتر فرشاد پرویزیان؛ نایب رییس انجمن اقتصاد ایران

دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی= گفته است: ایرانی‌ها بزرگترین مصرف‌کنندۀ نان در جهان هستند! این جراح حاذق مغز و اعصاب فرموده است: در ایران مردم بین ۳۷ تا ۴۰ درصد از میانگین جهانی بیشتر نان مصرف می‌کنند.

جناب آقای دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رئیس سابق سازمان نظام پزشکی گفته است: ایرانی‌ها بزرگترین مصرف‌کنندۀ نان در جهان هستند! این جراح حاذق مغز و اعصاب فرموده است: در ایران مردم بین ۳۷ تا ۴۰ درصد از میانگین جهانی بیشتر نان مصرف می‌کنند. هر ایرانی روزانه در ۲.۵ وعدۀ غذایی بین ۱۸۰ تا ۳۲۰ گرم نان مصرف می‌کند. 

البته جناب آقای دکتر راغفر استاد تمام اقتصاد بازنشسته دانشگاه الزهرا بلافاصله مطلبی به درستی در واکنش به این گفته آماری نشان داد و نوشت: چرا مردم ایران نان بیشتری مصرف می‌کنند؟ چون چیز دیگری ندارند بخورند.

حال چند نکته با جناب دکتر زالی؛ آیا براستی مفاهیم آماری مرتبط با الگوی مصرف و قدرت خرید اقتصادی را تخصص دارید و یا صرفا از روی تسلط بر حوزه سلامت، چنین گفته اید که باز هم حوزه سلامت نان و الگوی مصرف و تحلیل آمار آن، در تخصص شما نیست؛ که اگر چنین است لطفا در باره طرح قدیمی غنی سازی آرد با آهن جهت جلوگیری از کم خونی، بویژه دختران در سن بلوغ بفرمایید همکارانتان در وزارت بهداشت چه کردند و اصلا آثار بودجه اختصاص یافته طرح سلامت نان با محوریت وزارت بهداشت و درمان و نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی بر نانوایی‌ها به کجا انجامید؟

اتفاقا در حوزه اقتصاد بحث‌های جدی‌تری می‌توان مطرح کرد. آیا از آخرین آمار اعلامی سازمان امورمالیاتی در باره میزان پذیرش همکارانتان از دستگاه‌های پایانه فروش و میزان فرار مالیاتی احتمالی ایشان خبردارید؟ که اتفاقا تا چندی پیش، رئیس سازمان نظام پزشکی بودید و انتظار می‌رود باخبر باشید. 

از این‌ها بگذریم آیا از اوضاع مدیریت کادر درمان و شایعات شاید درست نتیجه روند مهاجرت پرستاران و پزشکان خبردارید؟

آیا تعارض منافع در بخش درمان صحت دارد؟ یعنی پزشکان عزیز دانشگاه شما و بقیه دانشگاه‌های دولتی بویژه با داشتن مسئولیت، نباید در بخش خصوصی فعالیت و خدای ناکرده بیمار ارجاع دهند. آیا در باره این آمارها نیز می‌توانید سخن بگویید؟ 

البته تمام نکاتی که مطرح کردم فقط از روی سوال است و به منزله تایید نیست بلکه فقط از شما پرسیدم در این باره تحقیق و تحلیل کنید. 

آقای دکتر عزیز نیک می‌دانم شما فردی دلسوز برای بیمارانتان هستید، باور بفرمایید در شرایطی که مردم همین نان خالی را ندارند بخورند؛ یعنی همین آماری که دادید قوت لایموت است؛ که تنها ماده دارای کالری است که زنده بمانند؛ چنین سخن گفتن از الگوی مصرف که بخشی نیز ناشی از شیوه نامناسب کاشت گندم تا طبخ نان و بخشی از اصلاح این فرایند، برعهده دستگاه مرتبط و همکاران خودتان بوده است، تنها تیر زهراگین تلخی است بر کام همانانی‌که در سفره افطار شاید فقط بتوانند همین تکه نان را نواله کنند و بماند که چای افطارشان نیز بس دبش است. 

هم‌زمان با شما آقای دکتر آقامحمدی خبردادند: در حال حاضر یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در ۲۰۲۰ محله زندگی می‌کنند که برای کسب درآمد هیچ راه حلی ندارند و حتما باید مورد حمایت قرار بگیرند چراکه به دلایلی از جمله معلولیت امکان اینکه درآمد مستقل را داشته باشند را ندارند. بفرمایید این افراد جز نان خالی چه دارند بخورند و اصلا همان نان را نیز دارند؟ 

لطف فرموده هنگام ارایه آمارهای مربوط به مصرف مردم که در حوزه قدرت خرید و اوضاع اقتصادی است، به همان آمارهای میزان مصرف آنتی بیوتیک و بیش از سه قلم دارو در نسخه و سهم بیمار در هزینه‌های درمان و قس علی‌هذا بپردازید که حداقل ذایقه خشک مردم را تلخ نفرمایید. آقای دکتر شما متخصص جراحی اعصاب هستید، یعنی قرار است اعصاب را درمان کنید نه اینکه روی اعصاب راه بروید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.