یک کارشناس انرژی گفت: رشد تولید گاز ایران که بیش از دو برابر میانگین رشد تولید گاز در سایر کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز است، نشان‌دهنده تمرکز استراتژیک این کشور بر گسترش ظرفیت‌های انرژی و ارتقای جایگاه آن در بازار جهانی گاز شدهاست که درآمدزایی بالایی نیز در پی دارد.

با تمرکز بر افزایش بهره‌وری در میادین مشترک، جایگاه ایران در بین کشورهای مجمع صادرکنندگان گاز تقویت شد

سجاد اعیانی کارشناس انرژی در رابطه با وضعیت مناسب ایران در زمینه رشد گاز و جلوگیری از هدررفت گاز موضع دولت سیزدهم در جمع آوری و توسعه میادین گازی ایران نشان دهنده یک تغییر استراتژیک به سمت افزایش بهره وری انرژی، حداکثر استفاده از منابع و تقویت رشد اقتصادی در بخش نفت و گاز است.  این رویکرد نه تنها منجر به پیشرفت‌های قابل توجهی در تولید گاز شده است، بلکه ایران را به عنوان پیشرو در این امر در بین کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز مطرح کرده است.

وی افزود: رویکرد فعال دولت سیزدهم در جمع‌آوری و توسعه میادین گازی ایران، کاهش گازهای مشعل و افزایش بهره‌وری انرژی نشان‌دهنده تغییری دگرگون‌کننده به سمت شیوه‌های انرژی پایدار، رشد اقتصادی و نظارت بر محیط‌زیست است. ایران با بهره‌برداری از منابع ارزشمند انرژی، سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوآورانه و اولویت‌بندی ظرفیت‌های داخلی، راه را برای بخش انرژی انعطاف‌پذیرتر، کارآمدتر و پایدارتر هموار می‌کند. اهداف بلندپروازانه دولت برای حذف گازهای شعله ور و به حداکثر رساندن استفاده از منابع، بر تعهد آن به ایجاد تغییرات مثبت، تقویت نوآوری و تضمین آینده ای مرفه و پایدار برای کشور تاکید می کند.

رشد تولید گاز ایران دو برابر میانگین رشد تولید در سایر کشورها

وی تاکید کرد: رشد تولید گاز ایران که بیش از دو برابر میانگین رشد تولید گاز در سایر کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز است، نشان‌دهنده تمرکز استراتژیک این کشور بر گسترش ظرفیت‌های انرژی و ارتقای جایگاه آن در بازار جهانی گاز است. در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز، دستیابی ایران به کسب مقام اول در جمع آوری گازهای مشعل نشان دهنده اهمیت کنترل هدررفت گاز در سیاست‌های اجرایی دولت سیزدهم است که به درآمدزایی بالایی نیز برای کشور ختم خواهد شد.

این کارشناس انرژی با اشاره به افزایش تولید گاز در میادین گازی و همچنین بهره‌وری در جمع‌آوری گازهای همراه اظهار کرد: یکی از جنبه‌های نوآورانه استراتژی دولت تاکید بر توسعه میدان‌های گازی مشترک و جمع‌آوری گازهای همراه به عنوان وسیله‌ای برای رسیدگی به عدم تعادل انرژی، رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری در صنعت نفت و گاز است. با اولویت دادن به کاهش گازهای شعله ور - یک منبع انرژی ضروری اما قبلاً مورد استفاده قرار نگرفته بود - ایران قصد دارد از جریان های گاز هدر رفته سرمایه گذاری کند، آسیب های زیست محیطی را به حداقل برساند و بازده اقتصادی قابل توجهی از شیوه های بهبود بهره برداری از گاز ایجاد کند.

وی ادامه داد: تعهد دولت سیزدهم به کاهش گازهای مشعل به صفر نشان دهنده جاه طلبی جسورانه برای افزایش بهره وری انرژی، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و بهینه سازی استفاده از منابع در بخش نفت و گاز است. گازهای فلر که گازهای غیرقابل استخراجی هستند که در حین عملیات نفت و گاز تولید می شوند و معمولاً سوزانده می شوند، منبع انرژی ارزشمندی هستند که می توان از طریق فناوری های نوآورانه و سرمایه گذاری های استراتژیک از آن بهره برد. ایران با تمرکز بر جمع آوری و استفاده از گازهای مشعل، فرصت های جدیدی را برای رشد اقتصادی، پایداری زیست محیطی و امنیت انرژی باز می کند.

هدف‌گذاری برای حل معضل گازهای همراه در پایان 1404

این کارشناس انرژی در رابطه با هدف‌گذاری برای حل معضل گازهای همراه در پایان 1404 گفت: هدف بلندپروازانه کاهش گازهای شعله ور به صفر نه تنها نشان دهنده تعهد ایران به پایداری است، بلکه بر منطق اقتصادی پشت چنین ابتکاراتی نیز تاکید دارد. علیرغم سرمایه‌گذاری قابل توجهی که برای جمع‌آوری گازهای فلر حدود 5 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، مزایای اقتصادی قابل توجهی است، به طوری که حجم گاز اجتناب‌شده سالانه به 18 میلیارد متر مکعب می‌رسد و به طور بالقوه 6 میلیارد دلار درآمد سالانه ایجاد می‌کند.

این سرمایه گذاری مقرون به صرفه نه تنها بهره وری منابع را افزایش می دهد، بلکه فرصت هایی را برای جریان های درآمد اضافی و رشد اقتصادی در بخش انرژی ایجاد می کند. انتظار می رود اجرای موفقیت آمیز طرح های کاهش گاز مشعل مزایای زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی برای ایران به همراه داشته باشد.

وی تاکید کرد: ایران با کاهش روزانه 20 میلیون متر مکعب گازهای مشعل از میادین نفتی و پالایشگاه های گاز تا پایان سال، در حال پیشرفت محسوسی در راستای هدف خود برای حذف کامل گازهای مشعل تا سال 2014 است. این رویکرد فعال نه تنها به حفاظت از محیط زیست و تلاش برای کاهش آب و هوا بلکه فرصت های جدیدی برای ایجاد شغل، توسعه فناوری و رشد پایدار در بخش انرژی ایجاد می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.