کارشناس فرهنگی بین‌الملل بیان کرد: منطقه آمریکای لاتین بسیار متنوع است و ما با یک آمریکای لاتین واحد روبه‌رو نیستیم.

سهیل اسعد، فعال آرژانتینی در گفت‌وگو با قدس: رویکرد دیپلماسی فرهنگی ایران به آمریکای لاتین تغییر کند

سهیل اسعد کارشناس فرهنگی بین‌الملل در گفت‌وگو با قدس درباره ظرفیت‌های دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری و تبادلات فرهنگی و دیپلماتیک با کشورهای آمریکای لاتین بیان کرد: منطقه آمریکای لاتین بسیار متنوع است و ما با یک آمریکای لاتین واحد روبه‌رو نیستیم. تفاوت‌های فرهنگی، زبانی و نژادی گسترده‌ای میان ایران و آمریکای لاتین وجود دارد، بنابراین اولین موضوعی که باید درنظر گرفت، نگاه ما نسبت به آمریکای لاتین است. 

سهیل اسعد گفت: گرچه عموم مردم ایران به آمریکای لاتین به عنوان منطقه‌ای با رویکرد و باورهای کمونیستی، انقلابی و چپ‌گرایانه می‌نگرند، اما این‌ها بیانگر وضعیت کامل آمریکای لاتین نیست. حتی در آمریکای لاتین برخی کشورهای کاملاً راستی و سرمایه‌داری وجود دارد. بنابراین ابتدا باید میان کشورها تفکیک قائل شد و آن‌ها را براساس راهبردها و فرهنگ‌های موجود طبقه‌بندی کرد و سپس محتوا را براساس مخاطب‌شناسی ساخت. رویکرد ایران تاکنون عمدتاً ناظر به فضای انقلابی و جنبش‌های اجتماعی آمریکای لاتین بوده است؛ بنابراین باید رویکرد و محتوای جامع‌تری درنظر گرفت تا از طریق آن بتوان جذابیت مطلوب ارتباطات فرهنگی را برای هر مخاطبی فراهم کرد. 

این کارشناس بین‌المللی تصریح کرد: اگر موضوعاتی همچون بحث عدالت اجتماعی، رفع بحران‌های بشری و رفع دردهای مردم آمریکای لاتین را به عنوان رویکرد درنظر بگیریم، در این صورت راهبردهای دیپلماسی فرهنگی کشور نتیجه‌بخش خواهد بود. ظرفیت‌ها و بُعد اجتماعی اسلام و نگاه فراملیتی و فراجناحی آن به مسائل و مشکلات مستضعفان و فقرا نیز می‌تواند به جمهوری اسلامی ایران در گسترش دایره ارتباطات سیاست خارجی و فرهنگی خود به آمریکای لاتین کمک کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.