همزمان با ادام بحران سیاسی  در سودان، «مارتین گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه درباره فاجعه انسانی دراین کشور هشدار داد و اعلام کرد که پنج میلیون سودانی با خطر فاجعه گرسنگی مواجه اند.

گرسنگی جان پنج میلیون سودانی را تهدید می کند

به گزارش قدس آنلاین، خبرگزاری رویترز با انتشار این خبر افزود: در نامه ای که معاون دبیر کل سازمان ملل درامور بشردوستانه روز جمعه (روز گذشته) به شورای امنیت این سازمان فرستاد ، هشدار داد که در ماه های پیش رو نزدیک به پنج میلیون سودانی دربخش هایی ازاین کشور جنگ زده با خطر گرسنگی فاجعه بار مواجه خواهند بود.

بنابراین گزارش گریفیتس در بخشی از این نامه هشدار آمیز نوشته است: بدون کمک های فوری بشردوستانه و دسترسی به کالاهای اساسی ، نزدیک به پنج میلیون نفر در ماه های پیش رو دربخش های ازاین کشور جنگ زده با نا امنی غذایی دچار شوند،

همچنین انتظار می رود نزدیک به ۷۳۰هزار کودک در سراسر سودان از سوء تغذیه حاد رنج ببرند، از جمله بیش از ۲۴۰ هزار کودک در دارفور.

فراخوان سازمان ملل با هدف جمع آوری ۴.۱ میلیارد دلار برای آوارگان سودان

گفتنی است؛ پیش از این در مورخ ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ «کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان» و «دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد» (اوچا)، فراخوانی را برای جمع آوری ۴.۱ میلیارد دلار با هدف تامین نیازهای میلیون ها سودانی جنگ زده و آواره در داخل این کشور و کشورهای همسایه آغاز کردند.

«مارتین گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری نیز در این باره گفته بود: ۱۰ ماه جنگ و نزاع در سودان باعث نابودی همه دارایی های مردم این کشور از جمله خانه‌ها، بهداشت و مسیرهای تامین معاش برای آنها شده است.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به (حمیدتی) بر سر قدرت آغاز و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

طی این مدت نبردهای گاه بسیار سنگین بین دو طرف جریان داشته که تاکنون موجب کشته شدن چند هزار سودانی و آوارگی و ترک دیار حدود سه میلیون نفر دیگر شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.