یک دکترای حقوق جزا و جرم شناسی درباره قانون تملک آپارتمان ها به قدس آنلاین می گوید: قانون تملک آپارتمان ها و آیین نامه اجرایی آن می تواند فصل الخطاب مشکلات و اختلافات ساکنان آپارتمان ها در کشور باشد.

یک دکترای حقوق جزا و جرم شناسی بیان کرد؛ آنچه آپارتمان نشین ها باید بدانند
یک دکترای حقوق جزا و جرم شناسی بیان کرد؛ آنچه آپارتمان نشین ها باید بدانند
پیمان حاج محمود عطار، وکیل و استاد دانشگاه

پیمان حاج محمود عطار، وکیل و استاد دانشگاه در گفت و گو با قدس آنلاین می افزاید: مهم ترین قانون درخصوص حل اختلاف بین همسایه ها، در آپارتمان هاست بنابراین چنانچه دو یا چند همسایه اختلاف پیدا کنند، استناد اصلی دادگاه ها به این قانون است مگر اینکه اختلافشان منجر به وقوع جرم شود.

این استاد دانشگاه اضافه می کند: برای مثال چنانچه نیمه شب، همسایه ای صدای غیرقابل تحمل با هر وسیله ای از جمله آلات موسیقی ایجاد کند و موجب مزاحمت همسایه دیگر شود، آن همسایه که مورد آزار و اذیت قرار گرفته، می تواند با عنوان مزاحمت، اقدام به شکایت کیفری کند و با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرد تا صورتجلسه شود و در وقت اداری بعدی نیز به دادسرای مربوطه شکایت کند.

منظور از مشاعات چیست؟

عطار بیان می کند: اما اگر جرمی واقع نشده باشد،  قانون تملک آپارتمان ها و آیین نامه اجرایی اش، مستند دادگاه ها قرار می گیرد. به عنوان نمونه در آپارتمان ها، بخشی متعلق به هر واحد مسکونی یا تجاری است و بخش های دیگر مانند راه پله، پارکینگ، پشت بام و حیاط مشاعات و مشترکات هستند. قانون تملک آپارتمان ها تکلیف کرده است که هیچ یک از همسایه ها نمی توانند در قسمت مشاع، اقدامات خاصی انجام دهند که سبب محروم شدن دیگر همسایه ها از مشاعات شود. بنابراین ما نمی توانیم در بخش مشاعات، کمد یا وسایل شخصی بگذاریم و مانع رفت و آمد دیگران شویم.

وی می افزاید: در چینن مواردی همسایه ها می توانند شخصاً یا از طریق مدیر ساختمان اقدام به طرح دعوا علیه شخص مزاحم کنند. دادگاه نیز به استناد قانون تملک آپارتمان ها رأی به نفع شان خواهد داد.

این وکیل پایه یک دادگستری بیان می کند: متأسفانه به دلیل آگاهی  نداشتن بسیاری از شهروندان، قانون تملک آپارتمان ها به درستی مورد بهره برداری مردم جامعه قرار نگرفته است.

برخورد با شهروند خاطی

وی توضیح می دهد: در آپارتمان های مسکونی و اداری یا تجاری، که تعداد واحدها قابل توجه است باید شهروندان برای بهره برداری از قانون تملک آپارتمان ها، اساسنامه ای را که فرم خام آن از طریق فضای مجازی قابل دسترسی و چاپ است تهیه کرده و مشخصات آپارتمان و هسمایه ها را در آن قید کنند. در آن اساسنامه که بر اساس همین قانون تنظیم شده، یک نفر به عنوان مدیرعامل یا چند نفر به عنوان هیئت مدیره تعیین می شوند و در صورتی که این اساسنامه به تصویب همه یا اکثریت ساکنان آن مجتمع به واسطه مجمع عمومی برسد، اختیاراتی در آن اساسنامه به مدیرعامل یا هیئت مدیره داده می شود که چنانچه هر یک از ساکنان چه مالک چه مستأجر از قوانین شهروندی تخطی کنند مدیرعامل می تواند اقدامات قانونی را انجام دهد.

این وکیل دادگستری می افزاید: مشکل بسیار شایعی که درباره آپارتمان نشینی در همه شهرها به ویژه در کلانشهرها وجود دارد، تأخیر یا عدم پرداخت شارژ ماهانه یا برخی هزینه های غیرمعمول مانند تعمیرات ساختمان و ... از سوی ساکنان است که این تأخیر یا عدم پرداخت هزینه، موجب ضرر و زیان به مجتمع مسکونی یا اداری می شود. بنابراین ساکنان باید جدا از هزینه شارژ منظم ماهانه، مبلغی را بابت تعمیرات و ... به مدیر ساختمان پرداخت کنند تا او نیز این مبلغ را به پیمانکار داده و قرارداد ببندد.

اخطار و اظهارنامه

عطار ادامه می دهد: قانونگذار در قانون تملک آپارتمان ها و  اساسنامه آن، پیش بینی  کرده است که مدیرعامل یا هیئت مدیره می تواند بدون مراجعه به مرجع قضایی، ابتدا اخطار و اظهار نامه برای واحد متخلفی که از پرداخت هزینه های آب، برق، گاز و ... سر باز زده، ارسال کند. و در صورت توجه  نکردن واحد متخلف به اخطار و اظهارنامه، مدیرعامل یا هیئت مدیره می تواند اقدام به قطع آب، برق، گاز یا تلفن آن واحد کرده تا او وادار شود به تعهداتی که مجمع عمومی ساختمان برابر اساسنامه تصویب کرده است عمل کند.

متأسفانه بیشتر مردم از قانون تملک آپارتمان ها و آیین نامه اجرایی اش آگاهی ندارند و نمی دانند که این قانون بسیار آسان است و واژه های ساده ای در آن به کار رفته که نیازی به مشاوره وکیل دادگستری یا وکیل حقوقی ندارد.وی می افزاید: چنانچه این اقدامات نیز مؤثر واقع نشد، مدیرعامل یا هیئت مدیره باید همه مستندات اعم از نامه اخطار، اظهارنامه و ... را پیوست دادخواست کرده و به مراجع قضایی تحویل دهد که در چنین مواردی مراجع قضایی در سریع ترین وقت ممکن حکم به نفع ساختمان خواهد داد. اما چنانچه بدون اخطار و اظهارنامه، مدیرعامل مستقیما به دادگستری مراجعه کند و دادگستری مشاهده کند که قانون تملک آپارتمان ها توسط ساکنان آن مجتمع اجرایی نشده و اساسنامه ای ندارند، دادگستری در رسیدگی به تخلف همسایه خاطی احتیاط بیشتری خواهد کرد و احقاق حق مجتمع با طولانی شدن رسیدگی روبه رو خواهد شد.

این دانش آموخته حقوق جزا و جرم شناسی یادآور می شود: متأسفانه بیشتر مردم از قانون تملک آپارتمان ها و آیین نامه اجرایی اش آگاهی ندارند و نمی دانند که این قانون بسیار آسان است و واژه های ساده ای در آن به کار رفته که نیازی به مشاوره وکیل دادگستری یا وکیل حقوقی ندارد و در فضای مجازی نیز در دسترس همگان است که می تواند مورد استفاده عموم قرار گیرد.  

این استاد دانشگاه تأکید می کند: ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی، نیاز به مطالعه مردم دارد. رسانه های گروهی نیز به ویژه صداوسیما از طریق برگزاری کلاس های آموزشی و یا آنلاین در فضای مجازی باید حقوق شهروندی را به مردم آموزش دهند چراکه عدم آگاهی مردم در این زمینه، مشکلات مردم، همسایه ها، دستگاه قضایی و بیت المال را صد چندان می کند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
    0 0
    درداصلی ساخت اپارتمان است. یک اپارتمان درمجموع محیط زیست یک خانواده است. نه چندخانواده
  • سعید مهمان نواز ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    0 0
    سلام سوالی داشتم یکی از همسایه ها ساکن در ساختمان ۸واحدی که صاحب یک پارکینگ با درب اختصاصی واقع در ط همکف هست ابا می‌تواند از پارکینگ بجای پارک خودرو بعنوان انباری اقلام غیر فاسد شدنی(مثل آهن و چوب و ضایعات) استفاده کند؟ لازم بذکر است از لابلای فضای بین خودرو های پارک شده ساکنین جهت رفت و آمد استفاده می‌کنند و استفاده غیر معمول از پارکینگ باعث بروز فضای زشت و ناپسند در ورودی ساختمان می شود ممنون میشم پاسخ سوال من رو بدید