انصارالله بعنوان بازوی اصلی مقاومت توانسته نه تنها اسرائیل را بلکه غرب را به زانو در آورد. چنین بازیگری ای به گفته بسیاری از تحلیگران نظامی می تواند انصارالله را بعنوان قدرت برتر نظامی در عرصه بین المللی در دوران پسا جنگ تبدیل کند

انصارالله آبرودار جهان  عرب / گفتگو با سفیر پیشین ایران در یمن در باب بازیگری صنعا در تحولات جاری منطقه

روند تصاعدی قدرت نظامی انصارالله یمن با تقویت قابلیت بازدارندگی آن در قالب افزایش توانمندی پدافندی از جمله پهپادها و موشک‌ها رخ داده است. امروز انصارالله موشک‌ها و پهپادهایی با کارکردهای متفاوت در اختیار دارد به گونه‌ای که مواضع رژیم صهیونیتسی در طی شش ماه اخیر در دریا و زمین همواره مورد اصابت موشک های انصارالله واقع شده و این جنبش بعنوان بازوی اصلی مقاومت توانسته نه تنها اسرائیل را بلکه ایالات متحده آمریکا، انگلستان و دیگر کشوورهای عربی – غربی را به زانو در آورد. چنین بازیگری ای به گفته بسیاری از تحلیگران نظامی می تواند انصارالله را بعنوان قدرت برتر نظامی در عرصه بین المللی در دوران پسا جنگ (طوفان الاقصی) قلمداد کرد.

انصارالله بازیگری مهم

مرتضی رحیمی  سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در یمن، در گفت و گو با قدس با اشاره به اینکه پس از طوفان الاقصی انصارالله می تواند بعنوان یک قدرت نوظهور نظامی در منطقه مطرح شود؛ افزود: یمن از گذشته تا به امروز در بین کشورهای عرب و منطقه بعنوان تنها کشوری که دارای توان موشکی چه در حوزه موشک‌های پدافندی و چه در بخش موشک‌های تهاجمی شهرت داشت، در واقع ارتش این کشور را می‌توان در قالب یک نیروی موشک‌پایه دسته‌بندی کرد. به ویژه اینکه با ورود انصارالله به صحنه نبرد طوفان الاقصی موازنه نبرد و تمامی  محاسبات رژیم صهیونیستی و ایالات متحده  آمریکا تغییر یافت .

وی تصریح کرد: تنها چند روز پس از ورود زمینی ارتش اسرائیل به شهر غزه، انصارالله یمن با شلیک چند موشک کروز بندر ایلات و عسقلان و حتی  تاسیسات هسته ای اسرائیل را مورد هدف قرار داد و در طی شش ماه از آغاز جنگ یمن اجازه آمد و شد به هیچ کشتی تجاری و سوختی به مقصد بنادر سرزمین های اشغالی را به هیچ کشوری نداده است، به گفته مقامات انصارالله یمن این کار تا زمانی که حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه ادامه داشته باشدپیگری خواهد شد.

 تعیین کنندگی معادلات

این دیپلمات پیشین کشورمان به مسئله اقدام بزرگ  دریایی انصارالله و ضربه  کاری به رژیم صهیونیستی در 28آبان‌ماه 1402(ماه دوم جنگ) اشاره کرد و گفت: توقیف کشتی اسرائیلی گلکسی لیدر پیام هشداری برای مقامات تل آوی و واشنگتن در شرایط اولیه نبرد الاقصی بود بطوریکه یکی از حداقل‌ترین تبعات حملات انصارالله، اجبار نمودن کشتی‌های اسرائیلی و  دورزدن قاره  آفریقا و ورود از طریق جبل‌الطارق به مدیترانه و بنادر اسرائیلی، از ترس حملات یمن بود .

او اظهار داشت: امروز تمامی کشورهای منطقه و جهان به خوبی به توان و قدرت نظامی انصارالله در عرصه موشکی و دریایی واقف هستند و این کشور به تنهایی در بین کشورهای عربی به جز (لبنان، عراق، سوریه) توانسته شاهراه حیاتی و حساس ترانزیت دریایی و اسکله ای رژیم صهیونیستی را دچار آسیب نماید و حتی ایالات متحده آمریکا، انگلستان، فرانسه ، امارات و عربستان سعودی نتوانستند با ائتلاف های دریایی خود کوچکترین صدمه ای به توان و قدرت نظامی انصارالله وارد سازند.

سفیر سابق ایران در یمن با اشاره به اینکه هیچ وقت انصارالله به دنبال نا امنی در دریای سرخ و باب المندب برای هیچ کشوری نمی باشد بلکه هدف این جنبش رفع تجاوز اسرائیل به نوار غزه است، افزود: عبدالملک بدرالدین حوثی رهبر انقلاب مردمی یمن همواره مواضع کشور را در حمایت از فلسطین تبیین کرد و رژیم صهیونیستی را از هرگونه تجاوز به ملت فلسطین برحذر داشت.

جغرافیای مهم یمن

رحیمی به موقعیت برجسته یمن در دریای سرخ اشاره کرد و افزود: موقعیت استراتژیک یمن یکی از مهم‌ترین موقعیت‌های استراتژیک در کشورهای منطقه به شمار می‌رود، به‌ویژه اینکه دارای خط ساحلی به طول بیش از دو هزار کیلومتر از میدی تا استان المهره است و باب‌المندب نیز در آب‌های سرزمینی یمن قرار دارد که یکی از مهم‌ترین بنادر دریایی جهان و کریدور مهمی برای دریانوردی جهانی به شمار می‌رود. رهبران انصارالله از ابتدای تهاجم رژیم  صهیونیستی به نوار غزه تهدیدهای خود علیه این رژیم را عملی ساختند و حتی بارها به مقامات اسرائیل هشدار دادند از جنایات خود در غزه دست بردارند اما تل آویو بر ادامه روند تجاوزات خود تاکید داشت. همین امر منجر شد دریای سرخ، باب المندب و حتی بخش هایی از اقیانوس هند  برای کشتی‌های تجاری و سوختی که به مقاصد بنادر اسرائیل در حرکت باشند حتی با اسکورت دریایی کشورهای غربی  صهیونیستی بصورت نا امن باشد.

وی تصریح کرد: امروز بطور کلی هر تحول سیاسی و بین المللی که در منطقه غرب آسیا روی دهد نمی توان به سادگی نقش و جایگاه انصارالله یمن را نادید گرفت، در طی شش ماه اخیر تمامی قدرت ها ی منطقه ای و فرامنطقه ای  به قدرت و توان موشکی و دریایی انصارالله ایمان آوردند و در نظم جهانی در دوران پسا جنگ (طوفان الاقصی) این کشور می تواند بعنوان یک قدرت منطقه در بین کشورهای منطقه شهرت یابد.

رحیمی به دوران تجاوز عربستان سعودی در طی یک دهه گذشته پرداخت و افزود: عربستان سعودی با آغاز جنگ علیه یمن در ۲۶ مارس ۲۰۱۵ درصدد بود مانع قدرت گرفتن انصارالله در ساختار قدرت یمن شود، اما امروز انصارالله یمن به مهم‌ترین و سازمان‌یافته‌ترین گروه در ساختار قدرت یمن تبدیل شد. انصارالله در طی نه سال تجاوز وحشیانه عربستان سعودی، امارات و دیگرکشورهای غربی و عربی به خوبی ایستاد و امروز این جنبش با حمایت گسترده مردمی در یمن همراه است بطوریکه قدرت ملی یمن در اختیار انصارالله می باشد و حتی در طی ششش ماه گذشته افکار عمومی جهان اسلام و دیگر آزادگان جهان را با خود همراه ساخته است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.