۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 973273

نبرد غزه، جنگ اراده ها

علیرضا تقوی نیا، تحلیلگر مسائل منطقه

نبرد غزه، جنگ اراده هاست و در این جنگ پایداری و صبر هریک از طرفین، پیروز نبرد را مشخص خواهد کرد. البته واضح است مردم غزه که برای سرزمین آباء و اجدادی خود می جنگند.

جنگ در غزه وارد ماه ششم شد، با این وجود هنوز رژیم صهیونیستی به اهداف تعیین شده خود در این باریکه نرسیده است. این در حالی است که جنگ به سایر جغرافیای‌ منطقه غرب آسیا نیز سرایت کرده و به ویژه در باب المندب و دریای سُرخ به یک نبرد تمام عیار تبدیل گشته و ائتلاف دریایی آمریکا نیز نتوانسته از پس قدرت دریایی انصارالله برآید. کشتی های آمریکا و متحدانش در دریای سرخ مرتبا هدف موشک و پهپادهای یمنی قرار می گیرند اما قدرت نظامی غرب نمی تواند مانع از از این روند شود. اخیرا نیز عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن اعلام کرد دامنه حملات را گسترش خواهد داد و کشتی های رژیم صهیونیستی و حامیانش  در اقیانوس هند، هدفی مشروع برای ارتش یمن خواهد بود.

در لبنان نیز روند حملات حزب الله علیه مواضع صهیونیست ها شدت گرفته است. در این مدت تلاش های زیادی برای آتش بس میان طرفین انجام گرفت اما نتانیاهو زیر بار نرفت و همچنان تاکید دارد که باید تمام اهدافش در غزه شامل نابودی حماس و کنترل کامل این باریکه محقق شود. نخست وزیر رژیم صهیونیستی به خوبی می داند هر نتیجه ای جز پیروزی کامل از این جنگ برایش حاصل شود، از قدرت کنار گذاشته خواهد شد و به همین دلیل سعی دارد نبرد را طولانی کند که موفقیت مدنظرش حاصل شود و یا در انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ ترامپ منتخب گردد.

اما بعید است اسرائیل و همچنین غرب بتواند تا آن موقع تحمل کند. تحولات دریای سرخ تاثیری بسیار منفی بر تجارت دنیا خواهد گذاشت و ممکن است قواعد بازی همچنان تغییر کرده و دگرگونی های جدیدی را شاهد باشیم. به همین دلیل نگارنده معتقد است وضعیت منطقه در ماه های آتی نامعلوم و غیر قابل پیش بینی بوده و شکست تلاش های پی در پی برای آتش بس، امکان کشیدن کار به جاهای باریک را متصور می سازد.

نبرد زمینی در غزه به وضوح دچار بن بست شده است و ارتش اسرائیل نیز درجا می زند اما سعی دارد با فشار به مردم و کشتار عمومی، گرسنگی دادن و ویرانی خانه ها، اهالی غزه را تسلیم سازد که این راهبرد تاکنون موفقیتی درپی نداشته است. در همین حال نتانیاهو عزم حمله به رفح در جنوبی ترین نقطه باریکه غزه را کرده و این نبرد نیز حداقل ۲ ماه طول خواهد کشید (البته هنوز مشخص نیست که این حمله چه زمانی شروع می شود).

در چنین شرایطی چند حالت متصور است:

-آمریکا به صورت جدی وارد شود و اسرائیل را مجبور به آتش بس کرده و از نتانیاهو عبور نماید.

-روند جنگ گسترش یابد و به یک جنگ منطقه ای تبدیل شود (البته کسی خواهان آن نیست).

-در اسرائیل تحولات و دگرگونی های عمیقی بروز کند و نتانیاهو را به صورت مسالمت آمیز یا قهرآمیز از قدرت برکنار کنند تا جنگ تمام شود.

- عقب نشینی و پذیرش شکست از سوی اسرائیل که با توجه به شخصیت قدرت طلب نتانیاهو، بعید به نظر می رسد.

-ادامه روند کنونی نبرد، فرسایشی شدن آن و آینده مبهم و شاید تاریک برای رژیم صهیونیستی.

در پایان باید گفت نبرد غزه، جنگ اراده هاست و در این جنگ پایداری و صبر هریک از طرفین، پیروز نبرد را مشخص خواهد کرد. البته واضح است مردم غزه که برای سرزمین آباء و اجدادی خود می جنگند و در طول سالیان گذشته سختی های زیادی را متحمل شده اند ، هم انگیزه بیشتری نسبت به اشغالگران صهیونیست دارد و هم تحمل و پایداری بالاتری.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.