امام‌جمعه مشهد مقدس با بیان اینکه اخلاص در عمل رمز پیروزی انسان در مسیر عبودیت است، گفت: امروز دشمن با تحریم اقتصادی و تهدید به جنگ نظامی سعی در ترساندن و منزوی کردن ما دارد اما هیچ‌کدام از تهدیدهای او در مقابل اراده و ایمان ملت شریف ایران اثرگذار نخواهد بود.

 تهدید و تحریم دو حربه  بی اثر برای انزوای ایران/ اخلاص در عمل، رمز پیروزی انسان است

به گزارش قدس خراسان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علم الهدی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر یکشنبه در چهارمین جلسه تفسیر آیات قرآن کریم در ماه مبارک رمضان امسال که در حسینیه دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: یکی دیگر از آیات اندیشه‌ساز قرآنی، آیه ۱۳۹ سوره مبارکه آل‌عمران «وَلَا تَهِنُواْ وَلَا تَحْزَنُواْ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُم مُّؤْمِنِینَ» است. شأن نزول این آیه مربوط به جنگ احد و شکست مسلمانان از بزرگان قریش است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: بعد از جنگ اُحد که به خاطر عدم اطاعت مسلمانان از دستورات پیامبر (ص)، بر قوای اسلام شکست وارد شد، مسلمانان روحیه خود را از دست دادند، این آیه نازل شد که مبادا با شکست خود را ببازید، بلکه با ایمان، خود را تقویت کنید که برتری با شماست.

وی با اشاره به دو عنصر مهم باورمندی و حرکت کردن در امید داشتن ادامه داد: اگر انسان به خداوند ایمان داشته باشد اما باور به آن نداشته باشد، این امید یک تخیل و خیالات است؛ بنابراین در این آیه خداوند می‌فرماید «شما از همه بالاتر هستید به شرطی که خداوند را باور کنید».

ترس و حسرت، بزرگ‌ترین مشکل انسان در تصمیم‌گیری

علم الهدی با اشاره به مشکلات و چالش‌هایی که انسان در زندگی فردی و اجتماعی با آن روبرو می‌شود، تصریح کرد: گاهی در زندگی انسان مجموعه مشکلاتی پیش می‌آید که یک بخش آن نگرانی نسبت به آینده و بخش دیگر مربوط به حسرت خوردن نسبت به گذشته است. این موضوع موجب ایجاد ترس و نگرانی در انسان می‌شود و قدرت تصمیم‌گیری را از او سلب می‌کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بزرگ‌ترین مشکل انسان را در تصمیم‌گیری سُستی و نداشتن روحیه دانست و گفت: گاهی انسان به دلیل نداشتن امکاناتی مانند کار، شرایط تحصیل و ازدواج در موقعیت ضعف قرار می‌گیرد و دچار ترس می‌شود؛ گاهی نیز امکانات دارد و شرایط برای او فراهم است اما روحیه حرکت کردن ندارد که اگر به خدا ایمان و باور داشته باشد دیگر جای نگرانی و مضطرب شدن وجود ندارد.

رمز پیروزی انسان اخلاص در عمل است

وی اضافه کرد: در این موقعیت است که قرآن کریم می‌فرماید «ضعف نداشته باشید، شما از همه بالاتر هستید» اما انسان چگونه از همه می‌تواند بالاتر باشد؟ زمانی که در مسیر عبودیت و بندگی خود اخلاص داشته باشد. هر کاری را که می‌خواهد انجام دهد برای خدا و کسب رضایت او باشد، در این صورت پیروزی و سعادتمندی نصیب او خواهد شد.

آیت‌الله علم‌الهدی عنوان کرد: بنابراین خداوند در آیه شریفه ۱۳۹ سوره مبارکه آل‌عمران خطاب به مسلمانان می‌فرماید «اگر بر شما زخمی وارد شد، دشمن نیز زخم و خسارات بسیاری دیده است، چرا روحیه خود را از دست دادید؟ اگر شما مؤمن هستید، نه سُست و نه غصه‌دار بشوید زیرا هیچ قدرتی و نیرویی نمی‌تواند شما را شکست دهد».

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با مقایسه شرایط مسلمانان در جنگ‌های صدر اسلام با جریان مقاومت اضافه کرد: امروز وضعیت رزمندگان مقاومت در مقابل دشمن به همین صورت است، صهیونیست با حمایت آمریکا بیشترین تجهیزات و امکانات جنگی را در اختیار دارد اما مردم فلسطین و نیروی مقاومت با ایمان به خداوند و پیروزی در حال مبارزه و جنگیدن هستند. آنان ایمان دارند که شرایط و امکانات امداد و پیروزی را خداوند فراهم می‌کند.

استسباع؛ مانع مقابله با دشمن

وی از «استسباع» به عنوان مانع دیگری در برابر مقابله با دشمن نام برد و گفت: در بعضی حیوانات مانند خرگوش این‌گونه است که وقتی با حیوان درنده‌ای مانند شیر که او را شکار می‌کند، روبه‌رو می‌شود، اگر شیر چشم در چشمش بیندازد این حیوان مستسبَع می‌شود؛ یعنی همه چیز خود را، اراده و فکر خود را از دست می‌دهد؛ سر جای خودش می‌ایستد و قدرت فرار کردن از او سلب و به زمین میخکوب می‌شود. این را می‌گویند خودباختگی، از دست دادن خود، از دست دادن روحیه و از دست دادن اعتماد و ایمان به خود.

علم الهدی با بیان اینکه ایجاد ترس یکی از راهکارهای قدرت‌های استکباری برای تسلط بر ملت‌های ضعیف است، ابراز کرد: دشمن تلاش می‌کند با نمایش قدرت و تجهیزاتی که دارد مانع شما برای ایستادگی و مقاومت شود، درحالی‌که اگر شما به خداوند ایمان داشته باشید پیروزی قطعی از آن شما خواهد بود. این موقعیت را می‌توان در پیروزی انقلاب اسلامی به خوبی دید.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: در شرایط کنونی نیز دشمن با تحریم اقتصادی و تهدید به جنگ نظامی سعی در ترساندن و منزوی کردن ما دارد اما هیچ‌کدام از تهدیدهای او در مقابل اراده و ایمان ملت شریف ایران اثرگذار نخواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.