اندیشکده آمریکایی «دفاع از دموکراسی‌ها» نوشت: با اینکه روسیه، ایران و چین تاکنون چند رزمایش دریایی را انجام داده‌اند اما تمرین نظامی امسال مهمتر است زیرا همزمان با تنش‌ها در دریای سرخ صورت می گیرد و حاوی این پیام برای غرب است که سه کشور جهت تضعیف غرب همکاری می‌کنند.

نیروی دریایی ایران، روسیه و چین برای تضعیف غرب همکاری می‌کنند

«ست جی. فرانتزمن» تحلیلگر اندیشکده آمریکایی «دفاع از دموکراسی‌ها» در مورد رزمایش جدید ایران روسیه و چین و پیام‌های آن برای کشورهای جهان به ویژه غرب آورده است: رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین نشان دهنده همکاری رو به رشد بین این سه کشور است. روسیه، ایران و چین حداقل چهار رزمایش دریایی را در گذشته انجام داده اند، با این حال، تمرین امسال بزرگ‌تر از قبل بوده است و در بحبوحه تنش‌های فزاینده در دریای سرخ و سواحل یمن رخ می‌دهد.

این اتاق فکر آمریکایی با استناد به گزارش رسانه‌های داخلی سه کشور حاضر در رزمایش عنوان داشت که رزمایش بزرگ دریایی با نام «کمربند امنیتی دریایی ۲۰۲۴» با حضور نیروهای دریایی ایران، روسیه و چین در خلیج عمان و اقیانوس هند برگزار شد و ده ها کشتی جنگی سه کشور در آن مشارکت داشتند.

چین با یک ناوشکن موشک هدایت شونده به نام «اورومچی» (Urumqi) و دو کشتی جنگی دیگر از گروه عملیات اسکورت ۴۵ نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق (PLA) در مانور حضور داشت. کشتی‌های فوق پیش از این در سواحل یمن مستقر بودند.

روسیه نیز با یک رزمناو به نام «واریاگ» (Varyag) و یک کشتی جنگی ضد زیردریایی به نام «مارشال شاپوشنیکوف» (Marshal Shaposhnikov) از اسکادران خود در اقیانوس آرام در این تمرین نظامی شرکت کرد.

نیروی دریایی ایران، روسیه و چین برای تضعیف غرب همکاری می‌کنند

طبق تحلیل این اندیشکده، نیروی دریایی چین با هدف گسترش دامنه نفوذ و فعالیت خود در این رزمایش‌ها شرکت کرد. ضمن آنکه پکن یک نیروی دریایی متحرک را در سواحل شرق آفریقا مستقر کرده است. ایران نیز ناوچه های «البرز» و «جماران» خود را در این رزمایش به کار گرفت.

از جمله نکات مورد توجه اندیشکده آمریکایی فوق این بود که رسانه‌های دولتی چین و روسیه نیز به پوشش این رزمایش پرداختند و بر آن متمرکز شدند.

ایران اعلام کرد که مانور فوق محدوده ای ۱۷ هزار کیلومتر مربعی از اقیانوس ها و دریای آزاد را پوشش داده است. بر این اساس «گلوبال تایمز» چین گزارش داد: نیروهای دریایی چین، ایران و روسیه چند روز قبل رزمایشی را در نزدیکی خلیج عمان آغاز کردند که تلاشی مشترک برای حفظ امنیت دریایی منطقه بود و هدف آن هیچ کشور ثالثی نبوده و ارتباطی با تنش‌های کنونی در منطقه‌ ندارد.

گزارش این رسانه چینی با بیان اینکه کشتی‌های جنگی تمرینات خود را در نزدیکی بندر چابهار شروع کردند، افزود: این رزمایش با تمرکز سه کشور بر برقراری جمعی صلح و امنیت، به طور عمده شامل دوره‌های آموزشی مقابله با دزدان دریایی و عملیات جستجو و نجات می‌شد و در سه مرحله، فاز بندر، فاز دریایی و مرحله جمع‌بندی برگزار شده است.

«لیانگ دونگ» از نیروهای ویژه اسکورت نیروی دریایی چین اظهار داشت مانورهای مشترک برای تقویت تبادلات و همکاری بین نیروی دریایی چین، ایران و روسیه مفید هستند و اراده و توانایی‌های سه کشور را در حفظ مشترک امنیت دریایی و همکاری فعالانه در ایجاد یک جامعه دریایی با آینده‌ای جمعی را نشان می‌دهند.

براساس گزارش رسانه های چین، در این رزمایش ناظرانی از کشورهای هند، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، عمان، پاکستان و آفریقای جنوبی نیز حضور داشتند.

در بخشی از گزارش این موسسه آمریکایی موضوع رزمایش با سیاست های راهبردی ایران مرتبط تحلیل و عنوان شد: به تازگی ایران به عضویت گروه‌هایی مانند بریکس و سازمان همکاری شانگهای در آمده است تا با روسیه و چین همکاری نزدیک‌تری داشته باشد. از دیگر نشانه‌های این همکاری حضور ناظرانی از کشورهای آفریقای جنوبی و هند بود که هر دو از اعضای بریکس هستند.

اندیشکده دفاع از دموکراسی در بخش پایانی گزارش خود آورده است: این رزمایش دریایی اهمیت دارد و پیامی را برای قدرت‌های غربی ارسال می کند. این درحالی است که حملات متقابل حوثی‌های مورد حمایت ایران به کشتی‌ها و در مقابل حملات آمریکا، انگلیس و... به حوثی‌ها ادامه دارد. رزمایش ایران، روسیه و چین نشان می‌دهد که نیروی دریایی این سه کشور تمرکزی بر امنیت دریایی در دریای سرخ ندارند بلکه بیشتر برای تضعیف غرب با یکدیگر همکاری می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.