علی سلاجقه با تأکید بر اینکه یگان‌های حفاظت محیط زیست کشور در تعطیلات نوروز و طبیعت در آماده باش ویژه قرار دارند از مردم خواست هرگونه تخلف و تعرض به محیط زیست، مناطق حفاظت شده و حیات وحش را به شماره تلفن ۱۵۴۰ گزارش دهند.

مردم تخلفات و آسیب به طبیعت و حیات وحش را گزارش دهند/ یگان حفاظت محیط‌زیست در آماده باش ویژه

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین، با بیان اینکه خوشبختانه مردم به دلیل آگاهی و درک نتایج آسیب دیدن محیط زیست و حیات وحش و تأثیر آن بر زندگی و کشورشان در حفاظت از این محیط از ما متولیان و دستگاه های دولتی جلوتر هستند، گفت: ما از سال گذشته پویشی را با عنوان مسیر پاک-ایران سبز آغاز کرده ایم که با همکاری استانداران سراسر کشور در تعطیلات نوروز مراقبت و توجه ویژه‌ای به حفظ محیط زیست، جلوگیری از آلودگی این محیط و صدمه به حیات وحش صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه این پویش در سال گذشته نتایج و دستاوردهای خوبی داشت و استاندارانی هم که همکاری و تلاش ویژه در این پویش داشتند مورد تقدیر قرار گرفتند، گفت: از دستگاه های مختلف نیز خواسته شده تا در این روزها با این طرح همکاری ویژه داشته باشند، همچنین ابلاغیه‌های متعددی در بحث پسماندها به دستگاه‌های مختلف داده‌ایم تا بویژه در جاده ها، مسیرهای بین شهری و   مسیر رودخانه‌ها که مورد استفاده مردم و گردشگران قرار می‌گیرند و در معرض آلودگی هستند مراقبت بیشتری صورت گیرد.

توزیع بسته‌های آموزشی بین مردم

سلاجقه با تأکید بر آسیب‌پذیری رودخانه‌ها و خطر آلوده شدنشان و خطری که این اتفاق برای حیات وحش دارد، گفت: در این رابطه برنامه آموزشی و فرهنگ‌سازی را در دستور کار قرار دادیم. به این منظور کتابچه‌ها و بروشورهای آموزشی و بسته‌های آموزشی ترکیبی را تهیه و بین مردم توزیع می‌کنیم. همچنین در تعطیلات نوروز پیامک‌های آموزشی فشرده و توجیهی برای مردم ارسال خواهد شد تا در حفاظت و مراقبت از محیط زیست و حیات وحش دقت و توجه کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری اینکه در روزهای طبیعت و شادابی زمین مردم باید خودشان اهتمام و توجه داشته باشند که ازمحیط زیست و طبیعت سرزمین‌شان مراقبت کنند و برای همدیگر الگو باشند، تصریح کرد: از هموطنان می‌خواهیم از ریختن زباله به‌ویژه مواد پلاستیکی در طبیعت، دشت ها، جنگل ها و محیط زیست حیات وحش که آسیب و خطر زیادی دارد خودداری کنند. زباله ها و مواد آلاینده را در رودخانه‌ها نریزند چون رودخانه‌ها شریان‌های حیاطی طبیعت و محیط زیست هستند و نباید صدمه ببینند.

مردم به حیوانات وحشی غذا ندهند

معاون رئیس جمهور با تأکید بر اینکه مردم ما همواره با درخت و سبزی رابطه و پیوند خوبی در فرهنگ خود داشته‌اند و در روزهای طبیعت  باید بیشتر مراقبت و توجه کنند که به بافت گیاهی به ویژه جنگل ها صدمه وارد نشود، اضافه کرد: حیات وحش ما به شکلی است که در وضعیت اقلیمی این روزها احتمال و امکان حضور و ورود حیوانات به بافت‌های مسکونی و سکونتگاه‌های انسانی و پارک‌ها و جنگل های محل رجوع مردم خیلی زیاد است؛ از مردم خواهش می‌کنیم به حیوانات وحشی غذا ندهند چون این کار مدیریت حیات وحش را برای ما مشکل می کند.

بافت گیاهی آسیب‌پذیر شده است، آتش روشن نکنید

وی افزود: هموطنان همچنین در روشن کردن آتش در مراتع و جنگل ها به ویژه با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر و وضعیت نامناسب پوشش گیاهی به دلیل شرایط اقلیمی که شاید پوشش مناسبی نباشد و ضریب اشتعال پذیری و آتش سوزی بالا است، دقت کنند و تا آنجا که ممکن است از درست کردن آنش خوددداری کنند.

یگان حفاظت محیط زیست بالای سر متخلفان است

سلاجقه با اشاره به احتمال بروز برخی تخلفات در روزهای تعطیل و احتمال ورود خسارت و صدمه به جنگل ها و مراتع و مناطق حفاظت شده، گفت: خوشبختانه یگان حفاظت محیط زیست کشور در این روزها در آماده باش کامل است و همه جا حضور چشمگیر و محسوس خواهد داشت و با دستگاه‌های مختلف هم برای همکاری در این زمینه هماهنگی شده و متخلفان مطمئن باشند که یگان حفاظت ما بالای سر آن ها است.  مردم هم می توانند تخلفات و آسیب‌رسانی به طبیعت و حیات وحش را با شماره تلفن ۱۵۴۰ به سازمان حفاظت محیط زیست گزارش دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.