معاون نخست وزیر چین در دیدار وزیر امور خارجه پاکستان اعلام کرد که پکن برای تثبیت وضعیت اقتصادی پاکستان به این کشور کمک خواهد کرد.

چراغ سبز چین به پاکستان؛ نگران بحران مالی نباشید

به گزارش قدس آنلاین  از روابط عمومی دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، محمد اسحاق دار وزیر امور خارجه این کشور در حاشیه اولین اجلاس انرژی هسته‌ای در بروکسل با ژانگ گوکینگ معاون نخست وزیر چین دیدار کرد.

طرفین پیرامون آخرین تحولات مرتبط با روابط دوجانبه تبادل نظر کرده و برای تعمیق همکاری‌های پاکستان و چین در استفاده از فناوری هسته‌ای غیرنظامی توافق کردند.

معاون نخست وزیر چین روابط با پاکستان را مبتنی بر مشارکت راهبری و آزموده شده در تمامی شرایط توصیف کرد و گفت: مناسبات پکن و اسلام‌آباد دوستی آهنین و یک رابطه منحصر به فرد است.

وی گفت: چین برای تثبیت وضعیت اقتصادی پاکستان به این کشور کمک خواهد کرد و آماده است تا طرح راهبردی مشترک اقتصادی پاکستان-چین را ارتقا داده و همکاری های فی مابین در زمینه های مختلف از جمله صنعت، معدن و فناوری اطلاعات را تقویت نماید.

وزیر امور خارجه پاکستان نیز اعلام کرد که اسلام‌آباد تعهد قوی به روابط همه جانبه خود با پکن دارد و در پاکستان یک اجماع مطلق برای آغاز فاز دوم طرح راهروی مشترک اقتصادی با چین وجود دارد.

پاکستان در سال ۲۰۱۳ و در پی بروز بحران انرژی و اقتصاد در داخل و زمانی که کشورهای غربی حاضر به همکاری برای توسعه پاکستان نبودند، با کشور دوست و همسایه خود چین قراردادی بزرگی موسوم به «راهروی اقتصادی چین-پاکستان» امضا کرد و به منظور اجرا و هماهنگی بیشتر، کمیته‌ای موسوم به کمیته همکاری‌های مشترک (JCC) ایجاد شد.

ذیل ساختار این کمیته، یک همکاری موسوم به ۱+۴، در قالب یک طرح ۴۶ میلیارد دلاری در چهار حوزه کلانِ توسعه انرژی، حمل ونقل، زیرساخت ها و همکاری های صنعتی تعریف شد.

طرح «راهروی اقتصادی چین-پاکستان»، شامل پروژه‌هایی همچون ساخت جاده، راه آهن، بندر و کانال‌های ارتباط هوایی و داده‌ها و فیبر نوری، همکاری انرژی، مناطق عملیاتی، پارک‌های صنعتی، توسعه صنعتی و فقرزدایی، همکاری توریستی و ارتباطات مردم با مردم و همکاری در عرصه‌های مرتبط با زندگی مردم می‌شود.

ابتکار «کمربند-راه» و «راهروی اقتصادی چین - پاکستان» به عنوان بخشی از ابتکار چین، بسترهای مساعدی برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای به ویژه برای سه کشور ایران، پاکستان و چین و البته همکاری‌های به مراتب بالاتر با حضور دیگر کشورهای منطقه محسوب می‌شود که می‌تواند الگویی منحصر به فرد برای توسعه مشترک، همگرایی و چندجانبه گرایی در جهان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.