دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در مصاحبه ای با خبرنگاران گفت: همه چیز با عملیات ویژه نظامی آغاز شد، اما مشارکت غرب آن را به یک جنگ تبدیل کرد.

کرملین: مشارکت غرب در اوکراین، عملیات ویژه را به "جنگ" تبدیل کرد

به گزارش قدس آنلاین، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) با اشاره به پیوستن مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا به روسیه طی دو سال اخیر گفت: ما چهار منطقه فدرال جدید داریم و باید قلمرو آنها را آزاد کنیم که در واقع اوکراین، آنها را اشغال کرده است.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف روز جمعه در مصاحبه‌ای افزود:ارتش روسیه در مناطق جدید باید به عقب راندن دشمن و آزادسازی قلمرو برای محافظت از شهروندان ادامه دهد.

وی با اشاره به رویارویی نظامی روسیه و اوکراین از اسفند ۱۴۰۰ تاکنون گفت:‌همه چیز با عملیات ویژه نظامی آغاز شد، اما مشارکت غرب آن را به یک جنگ تبدیل کرد. روسیه به اقدامات خود ادامه خواهد داد تا پتانسیل نظامی اوکراین نتواند امنیت شهروندان و سرزمین آن را تهدید کند.

وی گفت: روسیه نمی‌تواند اجازه دهد که در مرزهای خود کشوری وجود داشته باشد که با استفاده از هر روشی به دنبال دور کردن (شبه جزیره) کریمه از روسیه باشد.

رئیس‌جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) عملیاتی نظامی را که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد. این عملیات نظامی تاکنون ادامه دارد و کشورهای غربی ضمن اعمال تحریم‌ها بر روسیه، سلاح و مهمات در اختیار اوکراین قرار می‌دهند.

در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ (۸ مهر ۱۴۰۱) پوتین رئیس جمهور روسیه و سران دونتسک و لوهانسک و همچنین مناطق زاپروژیا و خرسون معاهده‌هایی را در مورد الحاق خود به روسیه امضا کردند.

بر اساس نتایج همه‌پرسی که از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲ (۱ تا ۵ مهر ۱۴۰۱) برگزار شد، ساکنان این مناطق به الحاق مجدد به روسیه رأی دادند (دونتسک با ۹۸.۴۲ درصد آرا، لوهانسک با ۹۹.۲۳ درصد آرا، خرسون با ۸۷.۰۵ درصد آرا و زاپروژیا با ۹۳.۱۱ درصد آرا) و این مناطق در ۳۰ سپتامبر سال ۲۰۲۲ بخشی از روسیه شدند.

آمار اعلامی رسمی از نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه که ۲۵ تا ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار و با پیروزی مجدد پوتین همراه شد، گویای آن است که مناطق تازه الحاق شده به روسیه نیز مشارکت قابل توجهی در انتخابات داشته‌اند.

در میان این مناطق، ساکنان دونتسک با ۸۸.۱۷ درصد بیشتر مشارکت انتخاباتی را داشتند. پس از آن، لوهانسک با ۸۷.۰۲ درصد، زاپروژیا با ۸۵.۰۲ و خرسون با ۸۳.۷۹ درصد از برخی از مناطق دیگر که قرن‌هاست در قلمرو روسیه تعریف شده اند، مشارکت بیشتری در انتخابات داشتند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اواخر اسفندماه ۱۴۰۲ در مصاحبه‌ای گفت: دفاتر نمایندگی این وزارتخانه در لوهانسک و دونتسک افتتاح شده است و در آینده،  دفاتر مشابه در مناطق زاپروژیا و خرسون نیز گشایش خواهند یافت.

آمریکا مانع از حملات اوکراین به غیرنظامیان شود

گزارش برخی رسانه‌ها مبنی بر درخواست واشنگتن از کی‌یف برای خودداری از حمله به تأسیسات انرژی روسیه به خاطر تأثیر آن در افزایش قیمت نهایی نفت، موضوع پرسش دیگری از پسکوف بود.

سخنگوی کرملین در پاسخ گفت: این موضوع مربوط به ایالات متحده است، با این حال، مسکو ترجیح می‌دهد که واشنگتن از کی‌یف بخواهد نه تنها حملات به تأسیسات انرژی در روسیه را متوقف کند، بلکه به طور کلی از فعالیت‌های تروریستی، به ویژه علیه زیرساخت‌های اجتماعی صلح‌آمیز و ساختمان‌های مسکونی، دست بردارد.

پیشتر روزنامه فایننشال تایمز به نقل از منابع گزارش داده بود که ایالات متحده از اوکراین می‌خواهد تا حملات به زیرساخت‌های انرژی روسیه را متوقف کند. این روزنامه نوشت: علاوه بر افزایش احتمالی قیمت ها، واشنگتن همچنین می‌ترسد که روسیه ممکن است به زیرساخت‌های اوکراین که کشورهای غربی نیز به آن متکی هستند، حمله کند. اینها شامل خط لوله نفت کنسرسیوم خط لوله خزر است که توسط شرکت‌های غربی از جمله شرکت‌های نفتی آمریکایی اکسون موبیل و شورون استفاده می‌شود.

هشدار درباره پیامد سلب مالکیت دارایی روسیه در اروپا

گزارش خبرگزاری رویترز مبنی بر اینکه بانک‌های اروپایی در حال لابی‌کردن بروکسل برای خودداری از اقدام در ارتباط با دارایی‌های مسدود شده روسیه هستند، موضوع پرسش دیگری از سخنگوی کرملین بود.
پسکوف در پاسخ اظهار داشت: بانک‌های اروپایی عواقب فاجعه بار سلب مالکیت دارایی‌های روسیه و درآمد حاصل از آنها را درک می‌کنند؛ پیامدهایی که برای کسانی که چنین تصمیمی گرفته اند واقعاً جدی خواهد بود.
وی ادامه داد: بخش حقوقی هر بانکی عواقب فاجعه بار چنین اقداماتی برای سلب مالکیت دارایی‌های روسیه - هم برای بانک، هم برای کل کشور و هم برای اقتصاد اروپا" را درک می‌کند. این اقدام، پیامدهای بسیار جدی برای کشورهای بانی و مجری این تصمیم به همراه دارد.

اتحادیه اروپا در حال بحث در مورد وضع مالیاتی نزدیک به ۱۰۰ درصد بر دارایی‌های مسدود شده روسیه پس از آغاز عملیات ویژه در اوکراین است. وجوه دریافتی مستقیماً به کمیسیون اروپا خواهد رفت که قصد دارد متعاقباً آنها را به کی‌یف منتقل کند. اولاف شولتس صدراعظم آلمان از این تصمیم حمایت کرده و گفته است: این بودجه متعلق به کسی نیست - و بنابراین می‌توان از آن برای خرید سلاح و مهمات برای اوکراین استفاده کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.