رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور گفت: انتظار داریم در نیمه اول سال جاری به دلیل افزایش تولید دام زنده و عرضه زیاد آن قیمت دام زنده منطقی شود.

قیمت دام زنده منطقی می‌شود؟ / تعادل در بازار گوشت

به گزارش قدس آنلاین، منصور پوریان با بیان اینکه همچنان گوشت تنظیم بازاری  به صورت گسترده و با قیمت مناسب در بازار عرضه می‌شود، گفت: به صورت منطقه‌ای شاهد افزایش قیمت گوشت گرم بودیم که با عرضه گوشت تنظیم بازاری و منجمد بازار به تعادل رسید و تقاضا برای گوشت گرم کاهشی شد.

وی افزود: با افزایش تولید و عرضه دام زنده در نیمه اول سال بسیاری از دامداران نگران این هستند که با ادامه دار شدن واردات، دام هایشان روی دستشان بماند. بسیاری از استان‌ها نیز اعلام کرده‌اند که با مازاد دام زنده مواجه‌اند.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور ادامه داد: به نظر می رسد که با افزایش تولید دام در کشور واردات کاهش یابد، زیرا اولویت با تولید داخل است.

پوریان تصریح کرد: قیمت دام زنده در کشور ما نسبت به کشورهای اطراف زیاد است و همین امر باعث شده که بازار کشورهای اطراف را از دست بدهیم. از طرفی افزایش قیمت دام منجر به افزایش قیمت گوشت گرم در بازار داخل شده که در توان خرید مصرف کنندگان نیست و مصرف کنندگان ترجیح می دهند از گوشت های منجمد و وارداتی موجود در بازار  که برای آنها صرفه اقتصادی بیشتری دارد، خریداری کنند.

وی در ادامه گفت: انتظار داریم که قیمت دام زنده منطقی شود. منطقی شدن قیمت دام زنده به نفع دامداران نیز خواهد بود زیرا باعث می‌شود دام آنها بیشتر به بازار عرضه شود، تقاضای خرید گوشت گرم داخلی افزایش یابد و تولید نیز افزایشی شود.

بنابر گفته این فعال بخش خصوصی اگر چه قیمت دام بر اساس عرضه و تقاضا است، اما  دام زنده باید قیمت واقعی داشته باشد.

وی همچنین در پایان گفت: مدتی می شود که ترانزیت دام زنده از ایران تعطیل شده و باید سازمان دامپزشکی کم کم اجازه فعال شدن آن را بدهد تا کشورهای همسایه از جمله عراق که پذیرنده دام زنده هستند بتوانند به راحتی دام مورد نیاز خود را از کشورهای آسیانه میانه و ایران تامین کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.