۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۲
کد خبر: 975578

بایدن حاضر به حراج تتمه اعتبار آمریکا به نفع نتانیاهو نیست

حسن هانی‌زاده، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا

جنایات صهیونیست ها منجر شده  فشار افکار عمومی بر این رژیم افزایش یابد و این یعنی آمریکایی ها هم دیگر قادر به هزینه کرد اعتبار و نفوذ خود به نفع اسرائیل نیستند

عملیات در رفح، شهری که بیش از یک میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، این روزها به یکی از بحث برانگیزترین چالش ها بین آمریکا و رژیم صهیونیستی بدل شده است. به رغم همراهی و حمایت همه جانبه واشنگتن از اقدامات ضد انسانی تل آویو در غزه، روز گذشته منابع اخباری درباره بروز اختلافات جدی میان دو متحد بر سر احتمال آغاز عملیات نظامی در این شهر خبر دادند.

با وجود گذشت شش ماه از عملیات طوفان الاقصی و شهادت 33 هزار تن و زخمی شد بیش از 75 هزار نفر از اهالی غزه، شرایط بیانگر آن است که رژیم صهیونیستی نتوانسته اوضاع میدانی را به نفع خود تغییر دهد. برآیندها نشان می دهد اسرائیل در طول 180 روز گذشته، بیش از دوهزار کشته و هشت هزار زخمی داده و تاکنون 60میلیارد دلار خسارت اقتصادی برای تعطیلی مراکز صنعتی و اقتصادی متحمل شده است.  با این تفاسیر بنیامین نتانیاهو احساس می کند اگر در شرایط فعلی آتش بس را بپذیرد مرگ سیاسی خود رغم زده، پس تمام تلاش نخست وزیر رژیم این است که به شهر رفح حمله زمینی انجام دهد و تعداد زیادی از اهالی غزه که به این شهر پناه بردند را اخراج نماید و به زعم خود  قوائد درگیری را تغییر دهد.

با این حال مجموعه جنایات صهیونیست ها منجر شده  فشار افکار عمومی بر این رژیم افزایش یابد و حتی مصوبه اخیر شورای امنیت سازمان ملل با رأی ممتنع آمریکا مواجه شود و این یعنی آمریکایی ها هم دیگر قادر به هزینه کرد اعتبار و نفوذ خود به نفع اسرائیل نیستند. با وجود تداوم کمک های تسلیحاتی، اما به نظر می رسد جو بایدن از نتانیاهو بخاطر آینده سیاسی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024، عبور کرده است. ولی نتانیاهو به دنبال هدفی دیگر است. او می خواهد دامنه جنگ را به بیرون از سرزمین های اشغالی منتقل کند تا هم پای قدرت های فرامنطقه ای به منازعه باز شود و هم ایران را به یک جنگ ناخواسته بکشاند. حمله روز دوشنبه رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق که بر خلاف تمام قوانین بین المللی صورت گرفت در همین راستا قابل تبیین است.

در میانه جنگ زرگری آمریکا و رژیم صهیونیستی، اوضاع غزه این روزها بخاطر کمبود مواد غذایی، دارویی، قطع آب و برق و.. به حد انفجار رسیده و هر لحظه احتمال دارد که قحطی گسترده به فاجعه منجر شود. پس لازم است هر چه سریع تر جامعه بین الملی سازکارهای برای پایان دادن به این نسل کشی اعمال نماید و رژیم صهیونیستی را زیر بند هفتم منشور سازمان ملل قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.