حملات تل آویو به سوریه نتوانست مانع تسلیح حزب الله شود که هر روز از این نظر به لحاظ کمی و کیفی رشد می‌کند و اکنون سلاح به صورت انبوه در درون لبنان تولید می‌شود.

استراتژی جنگی شکست خورده تل آویو در جبهه شمالی / تحلیل پایگاه «کریدل» در باره حملات رژیم صهیونیستی به لبنان و سوریه

مقاومت لبنان استراتژی چند ساله اسرائیل در ممانعت از دسترسی این جنبش به جنگ افزارهای پیشرفته را کاملاً نابود کرده است. حملات تل آویو به سوریه نتوانست مانع تسلیح حزب الله شود که هر روز از این نظر به لحاظ کمی و کیفی رشد می‌کند و اکنون سلاح به صورت انبوه در درون لبنان تولید می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی کریدل با ذکر این مقدمه نوشت: نواف الموسوی، مسئول منابع و مرزهای حزب الله، یکی از ذهن های استراتژیک مقاومت و معاون پیشین پارلمان لبنان معتقد است کار تلاش حزب الله برای بازگشایی انبارهای جدید و وارد کردن موشک های زمینی، دریایی و هوایی جدید که دقیق تر و با کیفیت تر هستند ادامه دارد. او گفته آنچه را که در 6 ماه پیش از 7 اکتبر ذخیره کردیم، اکنون در یک ماه تولید و دوباره ذخیره می‌کنیم.

نبرد بین جنگی در سوریه

 این رسانه آورده است: سخنرانی الموسوی در بحبوحه جنگ غزه و تشدید تنش‌های قابل توجه بین حزب الله و نیروهای اسرائیل، اهمیت زیادی دارد؛ جایی که وقایع به جنگ تمام عیار نزدیک‌تر می‌شوند. افشاگری بزرگ الموسوی گواهی است مبنی بر اینکه اسرائیل نه تنها در جلوگیری از عرضه تسلیحات با کیفیت به حزب الله شکست خورده است، بلکه گروه مقاومت توانسته است انباشت تسلیحات خود را در نیم سال گذشته تسریع بخشد و مهمتر از آن، نشان می‌دهد که حملات تشدید شده تل آویو به سوریه به طور کامل شکست خورده است.

پایگاه کریدل می نویسد: پس از جنگ داخلی سوریه در سال 2011 و هجوم افراط گرایان مسلح مورد حمایت غرب و برخی کشورهای عربی و ترکیه برای سرنگونی دولت سوریه، نگرانی‌هایی اسرائیل در مورد انتقال احتمالی تسلیحات پیشرفته از تهران و دمشق به مقاومت لبنان افزایش پیدا کرد.

تلاویو «نبرد بین جنگ‌ها» را با هدف جلوگیری از انتقال سلاح‌های «تغییردهنده بازی» به حزب‌الله از جمله تسلیحات دقیق، سیستم‌های دفاع هوایی، موشک های دریایی، پهپادها، تکنیک‌های نظامی و فن آوری‌های پیشرفته آغاز و تلاش کرد مسیر تدارکاتی مقاومت لبنان را با ایجاد اختلال و تضعیف تسلیحات و توانایی‌های ارتش سوریه از بین ببرد و از این طریق ایران را از مرزهای فلسطین اشغالی با ایجاد کمربند امنیتی به وسعت 40 تا 80 کیلومتر تا جولان اشغالی سوریه دور نگه دارد.

برای دستیابی به این اهداف، کارزاری طی مراحلی شکل گرفت که در ابتدا شامل حمایت از گروه‌های مسلح مورد حمایت آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس بود. آنها قصد داشتند کنترل جنوب سوریه را به دست آورند و واحدهای دفاع هوایی سوریه را از بین ببرند و از این طریق به اسرائیل اجازه دسترسی بدون مانع به حریم هوایی این کشور را بدهند.

پس از طوفان الاقصی

در پاسخ به تجاوزات اسرائیل و حملات این رژیم در سوریه، حزب الله و متحدانش جنگ امنیتی شدیدی را آغاز کردند و موفق شدند اهداف تل آویو را مختل کنند. علاوه بر این، حزب‌الله پروژه‌ای را برای ساخت موشک‌ها و پهپادهای داخلی در لبنان آغاز کرده است. حال به نظر اسرائیل نبرد بین جنگ‌ها را به مقاومت واگذار کرده است چنانکه سید حسن نصرالله در یک سخنرانی در سال 2022 اظهار داشت: «من به اسرائیلی‌ها می‌گویم که آنچه آنها «نبرد بین جنگ‌ها» می‌نامند، تهدید را به فرصتی برای مقاومت تبدیل کرده است به طوری که  اکنون این توانایی را داریم که هزاران موشک خود را به موشک‌های هدایت شونده دقیق تبدیل کنیم».

در انتهای گزارش آمده: در پی عملیات طوفان الاقصی، اسرائیل با عجله حملاتی را در سوریه انجام داد و فرودگاه بین‌المللی حلب و فرودگاه دمشق را در 12 اکتبر 2023 مورد هدف قرار داد. این اقدامات پیشگیرانه ناشی از ترس از اینکه محور مقاومت بتواند از این فرودگاه‌ها برای انتقال تسلیحات و جنگنده‌ها استفاده کند، انجام شد. طی 6 ماه گذشته، اسرائیل 30 حمله را انجام داده است که بیش از 100 پایگاه و سایت نظامی و غیرنظامی را در مناطق مختلف سوریه در شمال، جنوب، شرق و مرکز این کشور هدف قرار داده است. این حملات شامل ترور و هدف قرار دادن مستشاران ایرانی حامی مقاومت، در سوریه بود و اخیراً، حمله 1 آوریل به کنسولگری ایران در دمشق که منجر به شهادت تعدادی از مستشاران ارشد نظامی ایرانی از جمله سردار محمدرضا زاهدی شد.  هدف برهم زدن توان تسلیحاتی مقاومت در لبنان و تضعیف مواضع مقاومت در سوریه و اقدامات تلافی جویانه علیه شخصیت‌های ایرانی حامی نیروهای مقاومت بود.

نبرد از پیش باخته برای اسرائیل

در میان رویارویی جاری، از 8 اکتبر تاکنون، مقاومت انواع مختلفی از تسلیحات پیشرفته را به نمایش و غافلگیری‌های بسیاری برای رژیم صهیونیستی داشته است؛ کاربرد موشک فوق پیشرفته الماس و استفاده از پهپادهای دقیق در چندین عملیات، از جمله هدف قرار دادن مقر فرماندهی شمال اسرائیل، پایگاه مرون و خودروهای زرهی و تانک‌ها از آن جمله است. همچنین موشک‌های دفاع هوایی ناشناس حزب‌الله با موفقیت پهپادهای اسرائیلی مانند هرمس 450 را رهگیری و خنثی کردند. علاوه بر این، مقاومت راکت‌های اصلاح‌شده بورکان و فلق-1 را با قابلیت‌های ویرانگری بالا استفاده کرده است که اماکن نظامی، تجمع نیروها و شهرک‌های غیرقانونی اسرائیل را هدف قرار می‌دهند. این غافلگیری‌های حزب الله که تنها بخشی از زرادخانه مقاومت را نشان می‌دهد، در عین حال نشان دهنده موفقیت آن در انباشت تسلیحاتی است. توانایی حزب‌الله در تهیه و ساخت و توسعه بالقوه داخلی چنین تسلیحاتی در طول سال‌های گذشته، مهر تائید دیگری بر قدرت استراتژیک آن است.

به رغم آسیب های ناشی از حملات صهیونیست ها، پیامدهای راهبردی این اقدامات، مقاومت را در رسیدن به اهدافش متوقف نکرده است. مقاومت توانسته توانمندی‌هایش را تجمیع ‌کند و تسلیحات کیفی خود را به شکل بی‌سابقه‌ای تقویت کند. علی حیدر، کارشناس مسائل اسرائیل، در مصاحبه‌ای گفته است که تجهیز مداوم حزب الله در طول جنگ کنونی نشان دهنده شکست استراتژی «نبرد بین جنگی» اسرائیل است. وی تاکید می کند که تداوم انباشت تسلیحات حزب الله نشان دهنده اثربخشی پایدار چتر بازدارندگی آن بر تاسیسات استراتژیک است. به گفته حیدر، «حزب‌الله مرحله جدیدی در راه است که چالشی اضافی برای دشمن و اراده آن برای مقابله است». این نشان دهنده یک شکست استراتژیک اساسی برای اسرائیل است، که بدون دستیابی به اهداف خود مبالغ هنگفتی را صرف استراتژی خود در سوریه کرده است. تأثیر عملیات تسلیحاتی مهم حزب الله بدون شک بر محاسبات جنگی اسرائیل تأثیر خواهد گذاشت؛ به خصوص اگر اتاق جنگ تل آویو به تشدید خصومت‌ها علیه لبنان ادامه دهد. پیامدهای این تلاش‌ها از منظر تسلیحاتی در طول جنگ با نزدیک‌تر شدن نبرد کنونی به شرایط جنگی کاملا محسوس خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.