رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به اینکه نیروهای نظامی و انتظامی اصلی‌ترین حلقه یک عملیات امدادی هستند، گفت: طی ۲ سال گذشته همه مناطق کشور پهنه‌بندی و آمار و جزئیاتش به طور دقیق مشخص شده‌است.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر: نیروهای انتظامی اصلی‌ترین حلقه یک عملیات امدادی هستند

بابک محمودی درباره روند امدادرسانی پس از وقوع یک حادثه با بیان اینکه ۶ هزار و ۷۰۰ خانه هلال در سراسر کشور داریم، ادامه داد: خانه‌های هلال در همه روستاها و شهرهایی که پایگاه ندارند، مستقر می‌شوند و داوطلبان فعال در آن‌ها اولین افرادی هستند که اخبار درست از یک حادثه را به ما منتقل می‌کنند. در این خانه‌ها بسته‌های امداد و نجات آماده است و سعی شده ساختمان این خانه‌ها با کیفیت بالا انتخاب شود تا به راحتی تخریب نشوند.

وی ادامه داد: از نظر طراحی عملیات امداد و نجات اقدامات بسیار خوبی طی ۲ سال گذشته صورت گرفته، کل کشور از جمله تمام روستاها و هر مکانی که انسان در آن زندگی می‌کند، پهنه‌بندی  و آمار به طور دقیق مشخص شده است که چند زن و مرد در یک نقطه روستایی زندگی می‌کنند و طرح عملیاتی کل کشور را انجام داده‌ایم.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در سال گذشته ۴ مانور کشوری انجام دادیم، افزود: استان پایلوت و استان‌هایی که باید به آن کمک کنند مشخص شده است، برای مثال اگر خدایی نکرده در اصفهان اتفاقی رخ دهد، ابتدا خودش، سپس شهرستان‌های استان که حادثه ندیده‌اند و زودتر از همه می‌رسند و بعد استان‌های همجوارش در حلقه بعدی وارد می‌شوند.

محمودی بیان کرد: همه کشور پهنه بندی شده تقسیم شده، ما حتی می‌دانیم که چه تیم امداد نجات و به چه میزان باید آن‌جا باشد و چند چادر و کنسرو نیاز است، یک نرم افزاری وجود دارد که بلافاصله به ما می‌گوید در حال حاضر در یک مکان ۹ هزار خانوار وجود دارد و چند خانه به طور کامل خراب شده، ما تجهیزات لازم را برای ۹ هزار خانواده در نظر می‌گیریم، ممکن است در میدان شاهد باشیم که هزار و ۵۰۰ خانه خراب شده و ۳ هزار نیز نیاز به ترمیم دارد و در آن صورت بر میزان آن کمک‌ها و تجهیزاتی که لازم است، می‌افزاییم و اینگونه از اسراف نیز جلوگیری می‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه در زلزله ترکیه شاهد حضور موثر نیروهای امنیتی و نظامی بودیم، توضیح داد: ما اصلاً از نیروی امنیتی و نظامی انتظار هیچ نوع کمک یدی نداریم، اولین اقدامی که از آن‌ها انتظار داریم، برقراری امنیت است، یعنی اجازه ندهند، هر کسی داخل بیاید و بلافاصله حلقه امنیتی شکل گیرد و مردم در شهر احساس آرامش کنند.

 رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جهموری اسلامی ایران گفت: اگر خانه افراد خراب شده و یک طرف دیوار پایین آمده اردوگاه می‌زنیم اما مرد خانواده در پس لرزه ۶ ریشتری در خانه خرابه می‌خوابد که وسایلش را نبرند و آوار روی سرش می‌آید، دلیل این مسئله نبود امنیت است.

محمودی عنوان کرد: در زلزله ترکیه بالغ ۲۰۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتر عرض ترکیه همه چیز از بین رفته بود و کل این ۲۰۰، ۳۰۰ کیلومتر قرنطینه بود. هر کسی پدر و مادر و برادر و فامیل دارد و می‌خواهد از آن‌ها خبر بگیرد، اما اجازه نمی‌دادند و همه را برمی گرداندند؛ خروج آزاد و ورود صددرصد ممنوع بود، به طور کلی نیروهای نظامی و انتظامی اصلی‌ترین حلقه یک عملیات امدادی هستند.

منبع: خبرگزاری میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.