۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 976338

تأمین اجتماعی تأسیس شد تا از محل پس انداز کارگران، معیشت آنها را در دوران پیری پوشش دهد اما اینک به وقت پاسخ دهی، تامین چِندرغاز بودجه برای یک حقوق حداقلی آنقدر برایش سنگین به نظر می رسد که نه تنها هر روز از سر و ته خدمات خود می زند که قانون را نیز نادیده می گیرد.

بالاترین رکن تأمین اجتماعی هیئت امناست که باید، تمام مسائل و نیازهای بازنشستگان را تصویب و برای اجرا به مدیرعاملی ابلاغ کند که از جنس همین سازمان است و توسط همین هیئت امنا تعیین می شود. حقوق بازنشستگی هم که طی۳۰ تا ۳۵ سال کار توسط کارگر پرداخت و توسط مدیران سرمایه گذاری می شود، منبع مالی، این سازمان است. خوب، در حالی که همه قطعات این جورچین درست چیده شده چرا به جای داشتن تصویری از رفاه مستمری بگیران، شاهد رنج کشیدن آنها هستیم.

نگاهی به مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی می اندازیم که ناظر بر افزایش مستمری سالیانه بازنشستگان این سازمان براساس تورم است. ماده ۹۶ به صراحت می‌گوید افزایش مستمری باید به میزان افزایش هزینه‌های زندگی باشد، بنابراین برای افزایش مستمری بازنشستگان حداقل‌بگیر و سایر سطوح، الزامی به تبعیت از مصوبه مزدی شورای‌عالی کار نیست.

در ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی نیز تأکید شده افزایش حداقل مستمری بازنشستگان نباید از افزایش حداقل دستمزدِ مصوب شورای‌عالی کار کمتر باشد. اما حکایت اجرای این قوانین چیزی جز «گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله‌ی من ...» نیست.

به نظر می رسد سرچشمه مشکلات بازنشستگان از آنجا شروع شد که، نخست دولت گروهی را با مصوبه هیئت وزیران زیر پوشش بیمه دستوری قرار داد و از این بابت ۵۰۰ هزار همت به تأمین اجتماعی بدهکار شد. این پول که متعلق به ۴۳ میلیون بیمه شده و بیمه پرداز است و توسط دولت به گروگان گرفته شده، رمق سازمان تامین اجتماعی را گرفته و  توان او را برای خدمات دهی به مستمری بگیرانش به حداقل رسانده است.

دوم، تیم دولت، مجموعه شستا را با انتصاب های سفارشی، حیاط خلوت مدیران خود کرده اند و هر روز برای هزینه کرد، پس انداز یک عمر بازنشستگان و مستمری بگیران که سرمایه های سازمان تامین اجتماعی است، نقشه تازه ای می کشند. 

سوم، از سوی دیگر در حالی که قانون به صراحت گفته است تأمین اجتماعی مکلف است دست‌کم سالی یک‌بار حقوق بازنشستگان را متناسب با تورم افزایش دهد، تا ارزش حقوق این قشر حداقلی بگیر به مرور در برابر تورم پوچ نشود، اما دولت بی اعتنا به این مساله هر سال حقوق بازنشسته‌ها را شبیه حقوق کارکنان خویش و بسیار کمتر از تورم، تعیین می‌کند تا آنها هر سال عصاکشان از قافله تورم و هزینه‌های زندگی عقب بمانند.

چهارم، قانون درباره درمان بازنشستگان در ماده ۵۴ تأمین اجتماعی تأکید کرده است صفر تا صد هزینه بیمه‌شدگان در بخش درمان باید از سوی سازمان پرداخت شود، حتی هتلینگ همراه بیمار را نیز سازمان باید پرداخت کند، در حالی که 30 درصد از حقوق این قشر صرف هزینه های درمانی می شود، این حق قانونی آنها نیز عملا به محاق رفته و بالاجبار بازنشستگان دست به دامن بیمه‌های تکمیلی شده اند. از تجربه تلخ واگذاری برخی از مراکز درمانی ملکی سازمان تأمین اجتماعی به دولت، در ازای دریافت خدمات درمانی توسط بیمه شدگان بدون پرداخت فرانشیز که هیچ وقت اجرایی نشد نیز می گذریم و به اقایان مسئول یادآور می شویم که به جای پیاده کردن سناریوی جدید خرید خدمات درمانی بهتر است به فکر حفظ و تقویت مراکز درمانی ملکی و توسعه و ایجاد مراکز جدید درمانی باشند.

با وجود اینکه طبق ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی مزد بازنشستگان نباید از افزایش حداقل دستمزدِ مصوب شورای‌عالی کار کمتر باشد، امسال نیز این قشر مشمول افزایش ۲۲درصدی حقوق شدند که برای سایر سطوح مزدی غیر از کارگران توسط شورای‌عالی کار تعیین شده و موجب می‌شود خیل گسترده‌ای از بازنشستگان سازمان به جای بالاپوشی از عزت جلوی زن و فرزند خویش، ردای شرمندگی بپوشند.  

مضاف بر این موضوع بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ قرار است بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی از ابتدای سال جدید در موقع خرید مایحتاج و لوازم مورد نیاز خود، یک درصد مالیات ارزش افزوده بیشتر بپردازند ولی منابع حاصله به جیب دولت برود و برای متناسب‌سازی بازنشستگان کشوری و لشکری و... هزینه شود!

خلاصه به مسئولانی که عامدانه یا از روی نا آگاهی وظایف و تعهدات مصرح و قانونی تأمین اجتماعی را نادیده می گیرند یک کلام می گوییم که اگر در خانه کس است یک حرف بس است و آن اینکه آقایان مسئول خداترس «اسب نفس بریده را طاقت تازیانه نیست... ».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بازنشسته ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    4 0
    اسب نفس بریده را طاقت تازیانه نیست... احسنت
    • ندا ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      1 0
      چه توصیف غم انگیزی از حال بازنشسته ها
  • علی ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    2 0
    احسنت خانم طوسی ، خدا شما خبرنگاران حق طلب رو برای ما حفظ کنه. این بحث تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی مساله پر مفسده ای هست. همچنین شستا. کاش دولت رئیسی یک خانه تکانی اساسی در شستا و تامین اجتماعی انجام بده.
  • ر ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    3 0
    بردگی نوین
  • ایزدی ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    3 0
    درسته ولی کو گوش شنوا!
    • امیر مهدی ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      2 0
      هر سخنی تاثیر خودش رو داره. از سکوت بهتره
  • عیالوار ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    2 0
    “تو بارون نموندی که دلگیریه این هوارو بفهمی” “تو گریه نکردی برای کسی تا بدونی چی میگم” “دلت تنگ نبوده میخندی تا از حس دلتنگی میگم” تو بازنشسته نبودی اقای مسئول تا حال دل ما رو بفهمی...
  • کارمند با 20 سال سابقه ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    2 0
    الان هم بازنشستگی افزایش پیدا کرد. یعنی 30 سال تلاش کمه. تا بمیریم باید کار کنیم. تازه بازم کمترین حقوق رو حیفشون میاد بهمون بدن. انگار از جیب اوناست.
  • معلم پرورشی ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    2 0
    اقایان مسئول خداترس اگر انصاف دارید به قانون عمل کنید به واقع: اسب نفس بریده را طاقت تازیانه نیست/ مرغ قفس پریده را حاجت آب و دانه نیست/داغِ به دل نشسته را،مرگ مگر دوا کند/جانِ به لب رسیده را رغبت هیچ ترانه نیست
  • عباسی ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    2 0
    توقع تکریم نداریم فقط حق قانونی بازنشسته ها را بدهید
  • ایمان توکلی ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    2 0
    چرا باید در مقابل افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده، که اثر خودش را روی همه کالاها و خدمات و گوشت و مرغ و پنیر و لباس و... می گذارد از جیب مردم برداشته می شود،مستمری بازنشستگان دولت افزایش یابد؟ یکی بیاید به این سئوال پاسخ بدهد؟
    • شهروند ساده ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      1 0
      چون که زورشون می رسه
  • محمد ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    2 0
    متأسفانه برخی از مسئولان که به واسطه داشتن مسئولیت‌های مختلف دستی بر آتش دارند، عامدانه یا از روی نا آگاهی وظایف و تعهدات مصرح و قانونی تأمین اجتماعی در حوزه درمان را نادیده می گیرند و اصرار دارند خرید خدمات درمانی برای بازنشستگان رونق بگیرد. آیا این دوستان به ماده ٥٤ قانون تأمین اجتماعی اشراف دارند و مطلع هستند،آیا نظام سطح بندی درمان که اشاره به ایجاد یک درمانگاه به ازای هر ۲۰ هزار نفر بیمه شده دارد نصب العین این دوستان است و حتی به ظاهر هم آن را قبول دارند. آیا غیر از این است که دریافت خدمات درمانی در مراکز ملکی سازمان تأمین اجتماعی از سطح رضایتمندی بیشتری برخوردار است. آیا تجربه تلخ واگذاری برخی از مراکز درمانی ملکی سازمان تأمین اجتماعی به دولت، در ازای دریافت خدمات درمانی توسط بیمه شدگان بدون پرداخت فرانشیز که هیچ وقت اجرایی نشد را از یاد برده اید. لطفا لطفا لطفا به جای بحران آفرینی به وظیفه اصلی خود که همانا تأمین درمان رایگان برای همه بیمه شدگان است تمرکز کنید.
  • دایی ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    2 0
    مجلس میگه پای احقاق حقوق بازنشستگان ایستاده است. خوب کجایین آقا؟ فقط لق لقه زبون
  • پرویز احمدی ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    1 0
    سلام برده داری مدرن .نبود تشکل های کارگری منسجم وسندیکاهای بازنشستگی ونبود ارتباط بین همدیگر وسو استفاده سازمان از این موقعیت در کشوری که میخواهد یار مظلومان باشد جای تعجب دارد چهره نظام را بد نام کرده
  • ایلیا ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    1 0
    گوش اگر گوش دولت محرومان! و ناله اگر ناله توست آنچه البته به جایی نرسید فریاد است
    • گل نرگس ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      0 0
      انشالله ظهور اقامون امام زمان عج دعا کنید.
  • مطالبه ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    1 0
    خدمات ارائه شده به بازنشستگان در صفر است؛ از نظر رفاهی نیز تفریح و مسافرتی برای بازنشستگان درنظر گرفته نشده اما توجه به درمان و حقوق بازنشستگان ارجحیت دارد. با این حال بسیاری از بازنشستگان کشور اجاره‌نشین هستند، بنابراین از دولت انتظار می‌رود در طرح مسکن ملی سهمیه‌ای جداگانه برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی درنظر بگیرد.
    • گمنام ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      0 0
      یک جمله میگم بشینید گریه کنید؛ یه بازنشسته مستاجر!
    • زهره ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      0 0
      بر این غم اگر خون بگریم رواست...
  • راننده تاکسی ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    2 0
    توی همه دنیا بازنشسته ها بار و بندیل جمع می کنند می رن سفر دوران دنیا ما هم میریم مسافر کشی برای نون شب!!!
    • حمید ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      1 0
      شغل دوم‌همه بازنشسته هاست
    • بهمن ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      0 0
      عجب عاقبتی بعد 30 سال کار
    • خلیلی ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      0 0
      تازه این شغل لاکچری هامونه. بقیه همینم ندارند باید برن تو پارک.
  • علی رامشی ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    2 0
    خدا خیرتون بده که از درد مردم مینویسید کاش این گزارش رو پرینت بگیرن بفرستند درخونه تک تک اعضای دولت ومجلس که تو این نابسثانی شریکند
    • ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      1 0
      می بینند به نفعشون نیست عمل کنند
  • Dr2c ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    1 0
    #ابر_بحران_صندوق_های_بازنشستگی
    • ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      1 0
      ابر بحران مدیران نالایق
  • پدرخوانده ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    1 0
    مافیا در همه دستگاه ها و سازمان تامین اجتماعی نفوذ کردند.
  • پیروز ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    2 0
    ای کاش مسئولان اندکی روزنامه و رسانه بخوانند... به این‌مجلس پیش‌رو امیدوارم البته. شاید اونا بتونن مسئولان اجرایی رو مجبور به رعایت قانون کنند! خدا خیرتون بده دست میذارین روی بررسی مشکلات واقعی مردم
    • زمانی ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      0 0
      وقت ندارند. پس کی کارای اقازاده ها رو ردیف کنه برن کانادا
  • ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    1 0
    سلام خوب بازنشستگان عمروجوونیشون گذاشتن الان نه سهام عدالتی نه کالا برگی تعلق میگیره اخرشم یکی اختلاس میکنه میره الان خونه ۳۰ متری کسی زندگی میکنه ولی بازنشسته مجبورزندگی کنه وقتی مهمون میاد نوه هاش میادفقط خجالت بکشه
  • ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    1 1
    سلام بازنشسته عمروجوونیش گذاشته الان هم نه سهام عدالتی نه کالابرگی بهش تعلق میگیره توی خونه ی۳۰ متری وقتی مهمان میادنوه هامیان فقط بایدخجالت بکشه
    • ناصری ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      1 0
      حق میگه