دبیرکل کشورهای عضو اتحادیه مشترک المنافع (CIS) با بیان اینکه کشورهای این اتحادیه ظرفیت منحصر به فردی در زمینه کشاورزی دارند، تاکید کرد که این اتحادیه باید مسیرهای کشاورزی خود را به سمت ایران، هند و پاکستان گسترش دهد.

تاکید اتحادیه کشورهای مستقل همسود برای گسترش همکاری کشاورزی با ایران

به گزارش قدس آنلاین، سرگئی لبدف در شانزدهمین مجمع اقتصادی بین‌المللی کشورهای مستقل مشترک المنافع تصریح کرد: کشورهای عضو، فرصت‌های منحصر به فردی برای افزایش تولید و صادرات محصولات کشاورزی و غذایی دارند از این رو شایسته است که با برنامه‌ریزی های لازم در پروژه «آگرواکسپرس» (Agroexpress) که در حال حاضر چندین کشور مشترک المنافع را به هم متصل می کند، مسیرهای خود را به هند، ایران و پاکستان گسترش دهند.

دبیر کل کشورهای مستقل مشترک المنافع معتقد است که اعضای این سازمان می‌توانند به تامین کننده اصلی محصولات گوشتی کشورهای اتحادیه این کشورها و همچنین کشورهای جنوب شرقی آسیا تبدیل شوند.

گفتنی است؛ هدف پروژه آگرواکسپرس شامل کشورهای کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه، تسریع و افزایش پروژه‌های کشاورزی از طریق ایجاد خدمات منظم ریلی به بازارهای آسیایی است.

این پروژه توسط روسیه با اولین قطار کانتینری روسیه-چین در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شد. از آن زمان، آگرو اکسپرس به طور پراکنده محصولات کشاورزی را به چین و سایر کشورهای آسیایی عرضه می‌کند.

کشورهای اتحادیه مشترک المنافع قادر به ایجاد جایگزینی برای سوئیفت هستند
دبیر کل کشورهای مستقل مشترک المنافع همچنین در سخنرانی خود در اجلاس عمومی مجمع بین‌المللی اقتصاد گفت: کشورهای ما قادرند به جای سوئیفت یک سیستم مؤثر تسویه حساب و پرداخت بانکی ایجاد کنند تا کسی به جیب ما نگاه نکند.

کشورهای CIS، SCO و BRICS بستری ایده آل برای توسعه همکاری های اقتصادی هستند
لبدف در نشست عمومی مجمع بین المللی اقتصاد گفت: به نظر من کشورهای مشترک المنافع (CIS)، کشورهای سازمان همکاری شانگهای (SCO) و کشورهای بریکس (BRICS) مکانی ایده‌آل برای ایجاد صنایع جدید، ترکیب زنجیره‌های حمل و نقل، لجستیک و تقویت روابط اقتصادی هستند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون باید به توسعه هدفمند بازارهای کشورهای CIS و SCO توجه ویژه ای شود.

لبدف تاکید کرد: به همین دلیل است که برنامه مجمع، شامل موضوعات توسعه مجتمع سوخت و انرژی و همکاری‌های صنعتی، افزایش قابلیت‌های سیستم‌های حمل و نقل ملی و کریدورهای حمل و نقل فرا اوراسیا، توسعه بازارهای ساختمانی و الکترونیکی، مشکل رفع موانع تجاری و توسعه سرمایه انسانی باید اجرایی شود.

دبیرکل CIS در پایان گفت: همه این مشکلات زمانی قابل حل است که این تمایل و احترام متقابل وجود داشته باشد. و من فکر می‌کنم که ما بر اساس این اصول هدایت شدیم، ما همیشه راه حلی برای سخت‌ترین مشکلات پیدا خواهیم کرد.

کشورهای مستقل مشترک‌المنافع یا اتحادیه کشورهای مستقل همسود (CIS) شامل یازده جمهوری شوروی سابق است که وضعیت عضویت شان متفاوت هستند. از دسامبر ۲۰۱۰، ۹ کشور (ارمنستان، جمهوری آذربایجان، بلاروس، مولداوی، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان) قرارداد این اتحادیه را تأیید کردند و اعضای کامل محسوب می‌شوند. ترکمنستان عضو وابسته است و اوکراین کشور بنیان‌گذار و مشارکت‌کننده به صورت قانونی عضو نیست. همچنین گرجستان در سال ۲۰۰۹ این گروه را ترک کرد. در ۲۰۱۴، اوکراین ریاست این اتحادیه را رد کرد و از عضویت در این سازمان خارج شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.