معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: از ۱۵ اسفندماه تا ۱۸ فرودین ماه ۲۴۶ میلیون لیتر مصرف سوخت در سطح استان داشتیم که به طور متوسط مصرف روزانه ۷.۸ میلیون لیتر بوده است.

مصرف ۲۴۶ میلیون لیتر سوخت طی ۳۳ روز در خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد ظهر امروز در سومین کنفرانس خبری قرارگاه عملیاتی مرکزی خدمات سفر زائرین که در سالن جلسات اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: زیارت گنج اصلی حوزه معرفتی، فرهنگی و اجتماعی مکتب اسلام و اهل بیت(ع) است، جاذبه‌ بی‌بدیلی که در حرم مطهر امام رضا(ع) وجود دارد باعث شده که در همه ایام سال به ویژه در مناسبت‌ها شاهد حضور باشکوه مردم از اقسی نقاط کشور و خارج از کشور در این حرم مطهر باشیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی افزود: این موضوع فرصت بی‌بدیلی است که از جاذبه مکتب اهل بیت(ع) و دلبستگی که آحاد مردم به ائمه اطهار(ع) به ویژه حضرت رضا(ع) دارند، نشأت می‌گیرد و این مسئولیت ما را بیش از گذشته سنگین می‌کند.

وی با اشاره به طیف وسیع زائران در حرم مطهر رضوی از همه سلائق و با همه سنین، گفت: زیارت حضرت رضا(ع) کنگره دوم جهان اسلام است که همه در آن حاضر می‌شوند.

گنابادی‌نژاد ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد زائران خانواده‌ها هستند، مشهد بزرگترین کانون خانواده محور شیعی است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی نیز زیارت اگر مورد توجه قرار بگیرد، می‌تواند در سطح ملی برای کشور تولید ثروت کند، افزود: نگاه ما این نیست که مشهد جایی است که باید برایش هزینه شود، بلکه جایی است که می‌شود در سطح ملی در جریان تولید، ارزآوری و افزایش منابع درآمدی کشور با زیارت نقش‌آفرینی کند. 

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز پژوهشکده زیارت با همکاری سازمان برنامه و بودجه در حال تدوین سند اقتصاد زیارت است اما در عین حال ما نیاز به زیرساخت‌‎های بیشتر و استفاده کامل از ظرفیت زیارت داریم که این زیرساخت‌ها باید توسط حاکمیت سرمایه‌گذاری شود.

گنابادی‌نژاد افزود: آزادراه حرم تا حرم بدون تردید یکی از آن اولویت‌ها است که باید در این زمینه تأمین اعتبار و پشتیبانی‌های لازم صورت بگیرد، این انتظار وجود دارد که در بودجه سالانه و در کادرسازی‌های خارج از استان به لحاظ مناسبات ساختاری سازمانی لازم است تا این کار از نظر کمی و کیفی ارتقا پیدا کند. 

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بنابر آخرین آمار، در روز گذشته ۱۷۲ هزار و ۹۹۲ نفر وارد مشهد شدند که از این تعداد ۱۰ هزار و ۹۱۹ نفر از طریق هوایی، ۱۸ هزار و ۴۲۱ نفر از طریق ریلی، ۳۱ هزار و ۹۸۰ نفر از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای و ۱۱۱ هزار و ۶۷۲ نفر نیز از طریق وسایل نقلیه شخصی وارد مشهد شده‌اند.

وی متذکر شد: مجموعه ورودی‌ها به مشهد نیز از ۱۵ اسفندماه تا ۱۸ فروردین‌ماه ۱۱ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۷۳۵ نفر بوده است که از این تعداد ۳۵۱ هزار و ۶۸ نفر از طریق هوایی، ۶۱۶ هزار و ۳۵۸ نفر از طریق ریلی، ۸۸۰ هزار و ۱۳۸ نفر از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای و ۹ میلیون و ۲۸۰ هزار و ۱۷۱ نفر از طریق وسایل نقلیه شخصی وارد مشهد شده‌اند.

گنابادی‌نژاد بیان کرد: از مجموعه مراکز اقامتی استان که در طول این ۳۳ روز مورد استفاده قرار گرفته است، در مجموع ۳۸ درصد از ظرفیت کل اسکان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است که واحدهای رسمی با ۵۳ درصد، واحدهای موقت با ۵۵ درصد و واحدهای اضطراری ۲۱ درصد مورد استفاده زائران رضوی قرار گرفته‌اند. 

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه از مجموع زحمات مسئولان در پنج دانشگاه علوم پزشکی استان در جریان خدمتگزاری به زائران در مشهد و شهرهای عبوری داشتند تشکر می‌کنم، ادامه داد: در این مدت ۹۰ هزار و ۵۶۶ بازدید، نظارت و کنترل از مجموعه حوزه وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی در رابطه با ظرفیت‌های توزیع موادغذایی، خدمات، اماکن اقامتی، مراکز درمانی و بهداشتی و اماکن عمومی داشته‌اند. 

وی افزود: طبق گزارش این کمیته برای ۲۰ هزار و ۹۸۴ مورد نیز اقدامات قانونی از جمله اخطار، معرفی به مراجع قضایی و پلمب صورت گرفته است.

گنابادی‌نژاد درباره میزان مصرف سوخت در ایام نیز گفت: از ۱۵ اسفندماه تا ۱۸ فرودین ماه ۲۴۶ میلیون لیتر مصرف سوخت در سطح استان داشتیم که به طور متوسط مصرف روزانه ۷.۸ میلیون لیتر بوده است، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز شاهد افزایش ۹ درصدی مصرف سوخت هستیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: در روزهای پایانی خدمت به زائران نوروزی هستیم و بعد از تعطیلات عید فطر و روز شنبه پایان دوره خدمات نوروزی به زائران رضوی است.

وی افزود: از مهمترین مسائل در ایام باقیمانده ظرفیت اسکان، تأمین کالا، نظارت بر بازار و تنظیم بازار و بازگشت زائران به شهرهایشان است که هر کدام در کمیته‌های مربوطه با آمادگی کامل و حداکثری در حال پیگیری است.

گنابادی‌نژاد در زمینه زمان اقامت زائرات در مشهد اظهار کرد: با وجود اینکه در ایام ماه رمضان قرار داریم و تمهیداتی برای اقامت ۱۰ روزه زائران انجام داده بودیم، مدت متوسط اقامت در مشهد در ایام نوروز سه روز بوده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: درباره آمارگیری در این ۲-۳ سال کارهای گسترده و وسیعی برای اعتبارسنجی و ارتقای اعتبار آمار زائر در سطوح مختلف انجام دادیم که مهمترین و اصلی‌ترین آن این بود که سرشماری آمار زائران جزو مصوبات کارگروه ملی زیارت شد و مرکز ملی آمار ایران موظف شد که سرشماری ملی آمار زائران را با عنوان اولویت‌های سالانه خود در دستورکار قرار دهد.

وی ادامه داد: با توجه به تغییر رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس مرکز آمار ایران در هر دو مرحله این موضوع را پیگیری کردیم و در این مرحله نیز توافقات خیلی خوبی انجام شد، امیدواریم با ورود مرکز ملی آمار ایران بتوانیم از جهت آمارگیری شرایط بهتر و باثبات‌تری را داشته باشیم.

گنابادی‌نژاد با بیان اینکه برای اولین بار تمام فرآیند موجود آمارگیری را مستندسازی کردیم و این فرآیند را در سطح وسیع اطلاع‌رسانی کردیم، گفت: با وجود همه اقدامات صورت گرفته در سال گذشته قراردادی را با دانشگاه فردوسی برای اعتبارسنجی فرآیند آمار موجود زائران رضوی تنظیم کردیم. 

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه ظرفیت اماکن رسمی مشهد در طول سال ارزان‌تر از تمام نقاط کشور است، متذکر شد: در مجموع هزینه‌های سفر زیاد است و این هزینه برای مردم قابل تأمین نیست به همین دلیل مردم با شناسایی و بررسی ظرفیت‌های مختلف اسکان با هزینه موردنظر خود از این اماکن استفاده می‌کنند، دلیل افزایش ظرفیت اسکان موقت نیز همین موضوع بوده است.

وی تأکید کرد: شهر مشهد به دوره‌های زمانی مشخصی نیاز دارد که در آن زمان‌ هتل‌ها و بازارها به زائران تخفیف دهند تا این موضوع را به جاذبه‌ گردشگری در کنار زیارت تبدیل کنیم.

گنابادی‌نژاد افزود: در زمینه حمل و نقل نیز باید ظرفیت‌های ریلی و هوایی افزایش یابد، تلاش‌هایی صورت گرفته اما همچنان نیاز به کار دارد.

پلمب ۸۴ واحد اقتصادی در ۳۳ روز گذشته

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره کل صمت خراسان رضوی نیز در ادامه با بیان اینکه کمیته نظارت و بازرسی و تنظیم بازار ستاد خدمات سفر استان اقدامات ویژه و مؤثری را در سطح استان انجام داده است، گفت: از ۱۵ اسفندماه تا ۱۸ فروردین ماه در مجموع ۹ هزار و ۴۷۸ مورد گزارش تخلف دریافت کردیم که به لحاظ رتبه بعد از استان تهران با ۳۲ درصد، خراسان رضوی با ۱۱ درصد گزارش تخلف رتبه دوم را در سطح کشور دارد. 

بخشعلی بیاتی قله‌زو افزود: ۲۰ درصد این گزارشات مربوط به حوزه مواد خوراکی و غذایی، ۲۰ درصد مربوط به مواد پروتئینی، گوشت قرمز و گوشت مرغ، ۱۱ درصد نان، ۱۱ درصد واحدهای خدماتی و اقامتی و پارکینگ، ۱۰ درصد میوه، ۹ درصد پوشاک، ۹ درصد غذاهای رستورانی و ۱۰ درصد نیز مربوط به سایر خدمات است.

وی عنوان کرد: در طول این طرح نظارتی در مجموع ۱۲ هزار و ۶۰۵ مورد بازدید از واحدهای اقتصادی انجام شده که در ارتباط دو هزار و ۳۴۳ پرونده تشکیل شده است که ارزش کل پرونده‌ها یک هزار و ۹۱۵ میلیارد ریال بوده است. 

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره کل صمت خراسان رضوی با اشاره دریافت ۴۷۱ مورد شکایت‌ دریافتی از پایگاه‌های سطح شهر مشهد، بیان کرد: یک میلیارد و ۶۵۵ میلیون تومان به شاکیان استرداد وجه داشتیم.

بیاتی با بیان اینکه ۸۴ مورد پلمب واحد اقتصادی در این ۳۳ روز داشتیم، گفت: ۳۸.۷ درصد از تخلفات مربوط به عدم درج قیمت و نرخنامه، ۳۰.۷ درصد گرانفروشی، ۱۳.۱ درصد عدم صدور صورتحساب، ۶.۳ درصد عدم ارائه فاکتور، ۲.۶ درصد عدم اجرای تکالیف واحدهای صنفی، ۱.۹ درصد حمل و نقل، نگهداری و عرضه کالای قاچاق، ۱.۷ درصد دستورالعمل‌های بهداشتی، ۱.۱ درصد تقلب و ۲.۹ درصد مربوط به حراج غیرقانونی یک درصد و سایر تخلفات بوده است.

وی با بیان اینکه در مقایسه با سال گذشته تخلفات در زمینه اماکن اقامتی کاهش یافته است، گفت: ۲۳.۶ درصد تخلفات مربوط به پوشاک، منسوجات و کیف و کفش، ۲۳.۴ درصد مواد خوراکی و محصولات صنایع غذایی، ۴.۲ درصد اقلام آرایشی و بهداشتی، ۳.۱ درصد، لوازم خانگی، مبلمان و اثاثیه، ۲.۴ درصد واحدهای اقامتی و هتل، ۲.۱ درصد قطعات یدکی و ۴۲.۱ درصد مربوط به سایر کالا و خدمات بوده است.

بیش از ۸۰۰ مسجد در مشهد افطاری ساده دادند

در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز اظهار کرد: از جمله اقدامات انجام شده در کمیته فرهنگی فعالیت‌های فرهنگی در جاده‌ها در ۱۸ ایستگاه و در سه مسیر اصلی تجمیع شده بود.

محمد حسین‌زاده افزود: همچنین در ۱۱۷ بقعه متبرکه خدمت‌رسانی به زائران توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه از پذیرایی افطاری تا برنامه‌های فرهنگی و دینی و مشاوره دینی و قرآنی انجام شد.

وی ادامه داد: در بیش از ۳۵۰ نقطه شهر بیش از ۷۰۰ نمایش خیابانی در قالب تئاتر خیابانی، نقالی و برنامه‌های فرهنگی و هنری انجام شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: همچنین پنج ایستگاه استقبال از زائر در ورودی‌های شهر از جمله در راه‌آهن، فرودگاه و پایانه مسافربری پذیرای زائران بودند، تا زائر در اولین لحظه ورود به مشهد با فعالیت‌های فرهنگی و هنری از جمله سرود و استقبال توسط خادمان امام رضا(ع) روبرو شوند.

حسین‌زاده افزود: طرح آستان ادب توسط آستان قدس رضوی در ۵۰ هتل پرتردد مشهد که اسکان بالایی داشتند، برگزار شد، در این طرح برنامه‌های فرهنگی و قرآنی برای کودکان و نوجوان اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: هفدهمین نمایشگاه قرآن و عترت نیز با بیش از ۴۵۰ غرفه در روزهای آغازین ماه مبارک رمضان برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: بیش از ۸۰۰ مسجد در سطح مشهد سنت افطاری ساده را برگزار کردند، همچنین سفره افطاری ۶ کیلومتری برای بیش از ۱۲ هزار نفر در خیابان امام رضا(ع) برپا شد.

حسین‌زاده با بیان اینکه فیلم سینمایی با محتوای زیارت بین اتوبوس‌های بین‌شهری توزیع شد، گفت: در زمینه آماده‌سازی فضای بصری و حوزه امربه‌معروف نیز در اطراف حرم رضوی در چهار خیابان اصلی منتهی به حرم غرفه‌هایی را با حضور فعالان فرهنگی هنری برپا کردیم.

وی با بیان اینکه سینماها و کتابفروشی‌ها آماده انجام خدمات با تخفیف مناسب را داشتند، اظهار کرد: چند هزار بلیط نیم‌بهای سینما در میان زائران توزیع شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: به همت بنیاد شهید و تشکل‌های مردمی نیز در گلزار شهدای بهشت رضا(ع) برنامه تماشای هزاران قمر همراه با افطاری ساده برای زائر و مجاور تدارک دیده شد.

بازدید ۲۵۰ هزار نفر از موزه‌های خراسان رضوی

سید جواد موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز در ادامه گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۲۵۰ هزار نفر از موزه‌های مربوط به این اداره کل بازدید کردند، همچنین ۵۹ غرفه صنایع‌دستی در سطح شهر داشتیم که ۴۰۰ هزار نفر از این غرفه‌ها بازدید کردند.

کاهش ۱۵ درصدی حوادث ترافیکی نسبت به سال گذشته 

در ادامه معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی اظهار کرد: جمعیت هلال احمر با استقرار ۳۰ پایگاه ثابت، ۹ پایگاه موقت و ۲۸ ایستگاه سلامت در این ایام در جاده‌های استان مشغول فعالیت بود.

علی صبوری افزود: ما در دو حوزه امدادگران و نجاتگران و اعضای جوانان در طول طرح نوروزی خدمات امدادی و راهنمایی نوروزی داشتیم.

وی ادامه داد: در حوزه حوادث ترافیکی، سال گذشته تا پایان روز ۱۷ فروردین ماه تعداد کل حوادث ترافیکی ۹۳ مورد بوده و در سال جاری ۷۳ مورد بوده است که حدود ۱۵ درصد کاهش در این زمینه داشتیم.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ۲۵ درصد کاهش تصادفات و ۲۰ درصد کاهش واژگونی را در جاده‌های استان داشتیم اما در برخورد با مانع افزایش و انحراف از مسیر افزایش داشتیم.

صبوری عنوان کرد: ۳۶ هزار و ۶۳ شرکت‌کننده در پویش بهرفت که بهبود رفتارهای ترافیکی است، شرکت کردند، این پویش ملی در جهت تشویق رانندگان برای توقف و استراحت‌های کوتاه برای کاهش تصادف در طول مسیر از مبدأ تا مقصد بوده است.

وی یادآور شد: در تمام ایستگاه‌های سلامت و راهنمای مسافر نوروزی ایستگاه دوستدار کودک، خیمه نماز و آموزش کمک‌های اولیه را نیز داشتیم.

کاهش ۴۱ درصد تصادفات خسارتی در ایام نوروز

مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری خراسان رضوی نیز در ادامه با بیان اینکه در کل استان شاهد بهبود وضعیت امنیتی در مقایسه با سال گذشته بودیم، گفت: به یمن تلاش‌هایی که پلیس راه و راهور استان در زمینه جاده‌های استان داشتند، استان ما جزو پنج استان اول کشور در زمینه تصادفات نبود.

محمدرضا دبیری افزود: با اقدامات پیشگیرانه‌ای که از قبل نسبت به شناسایی محورهای حادثه‌خیز انجام شده بود، شاهد کاهش قابل ملاحظه حوادث و سوانح در سال جاری بودیم. 

وی با بیان اینکه تصادفات ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، ادامه داد: تصادفات خسارتی ۴۱ درصد و فوتی و مجروحیت در تصادفات نیز ۱۲ درصد کاهش یافته است.

مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: رفتار ترافیکی رانندگان نشان داد که ۹۰ درصد رانندگان در جاده‌های استان رانندگی خوبی داشتند و تنها ۱۰ درصد رانندگی پرخطر داشتند که اعمال قانون شدند. 

دبیری با بیان اینکه در ارتباط با حوادث جاده‌ای خستگی و خواب‌آلودگی رتبه اول را در بروز سوانح داشت، گفت: سبقت و سرعت غیر مجاز و انحراف به چپ نیز از دیگر علل حوادث جاده‌ای در استان بوده است.

خبرنگار: فریده خسروی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.