۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۹
کد خبر: 976607

مدیرکل شیلات گیلان از اتمام فصل صید در استان خبر داد و گفت: پره های صیادی از ۱۵ تا ۱۹ فرودین ماه فقط به منظور مولدگیری برای استخرهای ساحلی مجاز به صید بودند و از امروز با پایان فصل صید هرگونه فعالیت صیادی در پره های استان ممنوع است.

پایان فصل صید در گیلان

به گزارش قدس آنلاین، کوروش خلیلی  اظهار کرد: سال گذشته ۲۵ مورد از ۴۷ شرکت تعاونی پره صیادی استان در امر مولدگیری و بازسازی ذخایر شرکت داشتند که امسال تعداد آنها به ۳۰ پره رسیده است.

وی اضافه کرد: طبق آخرین آمار سه هزار و ۲۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی در سواحل گیلان صید شد که ارزش ریالی این میزان صید ۹ هزار میلیارد ریال برآورد می شود.

فصل صید ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ طی سه مرحله انجام شد؛ نخستین مرحله بیستم شهریور ۱۴۰۲ بود که طبق مصوبات کمیته مدیریت صید سازمانی و بر اساس پیگیری‌های شیلات گیلان، پنج پره صیادی غرب گیلان یک ماه زودتر از سایر نقاط استان صید را آغاز کردند.

این پنج پره صیادی در شهرستان‌های آستارا و تالش قرار داشتند و علت آغاز زود هنگام فعالیت این پره ها شرایط بد جوی و صید اندک آنها در فصل زمستان ۱۴۰۱ اعلام شد.

یک ماه بعد در بیستم مهر ۱۴۰۲ پره‌هایی که در تامین مولد و یا تکثیر طبیعی در استخرهای شنی با شیلات همکاری داشتند صید ماهیان استخوانی را در سواحل خزر شروع کردند.

پره هایی که بیستم مهر به دریا رفتند در حوزه رودسر، زیباکنار و کیاشهر قرار داشتند. پنج روز بعد در تاریخ ۲۵ مهرماه طبق مصوبه کمیته مرکزی مدیریت صید سازمان شیلات ایران فصل صید ماهیان استخوانی در استان‌های شمالی به طور رسمی آغاز شد.

صید پره های صیادی تا ۲۳ آبان به علت شرایط بد جوی سه درصد کاهش داشت و در مجموع ۱۶۷ تن انواع ماهی استخوانی صید کردند که ۶۱ درصد ماهی کفال، ۳۶ درصد سفید و سه درصد سایر آبزیان بود.

آذرماه صید ۴۵ پره استان سه درصد رشد داشت و ۴۴۰ تن انواع ماهیان استخوانی صید کردند.

۱۲ دی ۱۴۰۲ پره ها متاثر از شرایط بد جوی و نامناسب بودن وضعیت آب و هوایی ۱۰ درصد کاهش صید را تجربه کردند و در ساحل گیلان ۶۱۰ تن انواع ماهیان صید شد. غالب سبد صید صیادان پره ۵۸ درصد گونه ماهی سفید، ۴۰ درصد ماهی کفال و ۲ درصد سایر آبزیان دریای خزر بود.

در روزهای پایانی بهمن ماه صید ماهی در دریای خزر به هزار تن (بیش از ۵۰ درصد ماهی سفید، ۴۹ درصد کفال و یک درصد سایر گونه ها) رسید و در ماه نهایی تا ۱۴ فروردین ماه شرکت های پره استان با ۲۲ درصد رشد نزدیک سه هزار تن انواع ماهیان استخوانی صید کردند.

به گفته مدیر کل شیلات گیلان آخرین آمار تجمیعی از صید طی روزهای ۲۰ تا ۲۱ فروردین اعلام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.