مدیر سازمان پسماند شهرداری‌های گیلان گفت: گیلان به علت ویژگی جغرافیایی خوش آب و هوایی، پذیرای گردشگران بسیاری است اما گردشگران از خود ردپای زباله را در شهرها و روستاها بر جای می‌گذارند.

گم شدن بهار گیلان در انبوه زباله گردشگران

به گزارش قدس آنلاین، شهرام توانا اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده؛ روزانه بین ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ تن زباله توسط ۵۶ شهرداری و ۱۸۴۶ دهیاری در سطح استان گیلان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه سهم روستاهای استان ۲۵ درصد از حجم زباله‌های تولید شده است، افزود: طی ۸ ماه گذشته و با دستور استاندار مبنی بر کاهش تولید زباله، این امر در حال مدیریت بود و حداقل تا ۲۵۰ تن زباله در روز کاهش پیدا کرد و این اتفاق خوبی است.

گم شدن بهار گیلان در انبوه زباله گردشگران +ویدئو

توانا با تاکید بر اینکه عوامل متعددی در کاهش تولید زباله دخیل هستند و برای حفظ محیط زیست راهی به جز کاهش تولید زباله و پسماند نداریم، گفت: توجه و مشارکت مردم در این مسئله، تفکیک زباله از مبدا، انتقال درست همچنین مدیریت دفن در این زمینه دخیل هستند.

 مدیر سازمان پسماند شهرداری‌های استان گیلان با اشاره به اینکه در ۱۵ روزه ابتدای سال جاری و در ایام تعطیلات نوروزی شاهد افزایش تولید زباله در استان بودیم، تصریح کرد: طی ایام مسافرپذیر در استان گیلان و سایر استان‌های شمالی، با حجم بالایی از زباله مواجه هستیم و طبق آخرین آماری که در ۱۵ روز اول عید امسال از تمام شهرداری‌های استان گیلان احصا کردیم، تولید زباله تا ۳۰ درصد افزایش را نشان می‌داد.

گم شدن بهار گیلان در انبوه زباله گردشگران +ویدئو

توانا تاکید کرد: در کنار گسترش فعالیت تمام اقشار مختلف پذیرنده زباله از جمله شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، بوم گردی‌ها و زیرمجموعه‌های میراث فرهنگی و گردشگری و سایر افرادی که با روش‌های مختلف از جمله تبلیغات فضای مجازی گردشگران را جذب کردند، اما هیچ تدبیری برای آموزش این مسافران در بحث کاهش زباله نداشتند.

وی با بیان اینکه به این بخش گلایه داریم و با استاندار محترم مکاتبه خواهیم کرد تا این مورد را به وزارت گردشگری و میراث فرهنگی برسانند، افزود: همانطور که در تسهیلات سفر آیین‌نامه‌های مربوطه را به دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام می‌کنند بسیار خوب است در تسهیلات سفر در مورد پسماند هم اقداماتی لحاظ شود در حالی که هیچ نوع ارتباط موضوعی بین این تسهیلات و پسماند برقرار نکردند.

گم شدن بهار گیلان در انبوه زباله گردشگران +ویدئو

توانا با اشاره به اقدامات خوبی که در زمینه مدیریت زباله‌ها در سطح استان در حال انجام است، گفت: دو کارخانه پردازش پسماند در رشت و بندرانزلی، محل‌های دفن بهداشتی همچنین محل‌هایی که دفن اصولی انجام می‌شود و حتی مکان‌هایی که به طریقی مدیریت می‌شود اما همچنان نقاط آسیب‌پذیر در استان داریم.

گم شدن بهار گیلان در انبوه زباله گردشگران +ویدئو

وی افزود: هر چند طی این مدت این نقاط آسیب‌پذیر چندین بار توسط دهیاران، بخشداران همچنین شهرداری‌ها تمیز شده ولی باز هم وضعیت نامناسب و زباله‌های رها شده را می‌بینیم.

مدیر سازمان پسماند شهرداری‌های استان گیلان گفت: در شهرها آنچنان چنین وضعیتی نداریم اما بین جاده‌ها و روستاها این زباله‌ها بسیار به چشم می‌خورد و حتی وقتی به کوه‌ها و کنار رودخانه‌ها مراجعه می‌کنیم متاسفانه حجم بالایی از زباله‌های رها شده را شاهد هستیم و مسافران به جای اینکه زباله‌های تولید شده را با خود به محل مناسب جمع‌آوری ببرند در کوه و رودخانه پرت می‌کنند که نه تنها نیروهای شهرداری بلکه حتی گروه‌های مردم نهاد نیز به راحتی نمی‌توانند این پسماندها را جمع‌آوری کنند.

گم شدن بهار گیلان در انبوه زباله گردشگران +ویدئو

توانا با بیان اینکه چقدر خوب است دست اندرکاران تسهیلات سفر همانند بسیاری از کشورها، فرایندهای آموزشی را برای گردشگران در نظر بگیرند، تاکید کرد: گردشگری که وارد گیلان یا هر استان دیگری می‌شود باید یک گردشگر مسئول باشد.

وی افزود: این اقدام در حوزه فرهنگی است و به نتیجه رسیدن آن ممکن است قدری طول بکشد و هر چند دیر است ولی اگر از همین حالا شروع کنیم به نتایج خوبی می‌توانیم برسیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    0 0
    چرا وزارت کشور و شهرداری‌های استان گیلان برای روستاهای گیلان هیچ ماشین زباله مکانیزه در نظر نمیگیرند کسی که پفک و کیک و خوراکیهای دیگر که میفروشند مگر مالیات نمیدهند ابن زبانها مربوط به همین شرکتهاست خواهشمند است به فکر بهداشت روستا ها باشید