رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در سالجاری برای تولید مواداولیه دارویی هدف‌گذاری شده و بخشی از نیازهایمان به ملزومات پزشکی نیز با ایجاد و تقویت زیرساخت‌های موردنیاز بزودی در کشور تولید می‌شود.

هدف‌گذاری برای تولید مواد اولیه دارویی/موفقیت در صادرات داروهای بیوتکنولوژی

سید حیدر محمدی با بیان اینکه بخش مهمی از مشکلات ارزی برای تأمین دارو با همکاری نزدیک بانک مرکزی، برطرف شده است، اظهار داشت: امیدواریم نیازهای صنعت و تولیدکنندگان دارو در زمینه نقدینگی با کمک بانک های عامل در سالجاری تامین شود.

وی ادامه داد: همچنین حمایت و تعهدات سازمان های بیمه گر از طریق تقویت پوشش بیمه ای داروها و پرداختی بهنگام این سازمانها می تواند به کاهش پرداختی از جیب مردم منجر شود.

وی اظهارداشت: امسال شرکت‌های مشمول اصلاح سیاست‌های ارزی باید تسهیلات ریالی بگیرند و قطعا ما این تسهیلات را خواهیم داشت. همانگونه که سال گذشته در حوزه دارو تسهیلات به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید و در حوزه تجهیزات پزشکی نیز باید این تسهیلات داده شود.

محمدی در رابطه با موضوع نقدینگی نیز خاطرنشان کرد: اگر بیمه‌ها اعتبار نداشته باشند، مطالبات مراکز درمانی و دانشگاه‌ها را نمی‌توانند پرداخت کنند، مراکز هم نمی‌توانند مطالبات شرکت‌ها را پرداخت کنند و این زنجیره به صورت کامل فلج می‌شود. ما پیگیر این مطالبات هستیم.

۹۹ درصد از نیاز بازار دارویی کشور در تولید داروی نهایی، تولید داخل است

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ۹۹ درصد از نیاز بازار دارویی کشور در تولید داروی نهایی، تولید داخل است، تصریح کرد: امروزه در حوزه تولید دارو در وضعیت مناسبی به سر می‌بریم و در واقع عمق تولید دارو در کشور موجب افتخار است.

موفقیت کشور در صادرات داروهای بیوتکنولوژی
وی افزود: ما در منطقه جزو کشورهایی هستیم که در حوزه تولید و صادرات دارو به ویژه داروهای بیوتکنولوژیک حرف اول را می‌زنیم. در دنیا صادرات و واردات دارو و تجهیزات پزشکی به دلیل سخت‌گیری‌های نظارتی و حساسیت‌های آنها به آسانی صورت نمی‌گیرد.

به گفته محمدی، موضوع دارو و سلامت یک موضوع بسیار مهم و دارای اولویت است. علاوه بر این با توجه به صادرات بسیاری از محصولات ما و اهمیت نظارت بر کیفیت و سلامت این محصولات ماموریت‌های ما فرامرزی بوده و اقدامات ما علاوه بر ۸۵ میلیون جمعیت ایران بر مردم سایر نقاط جهان بویژه همسایگان و مقاصد صادراتی نیز تاثیر دارد.

وی افزود: اگر مردم از کیفیت دارو، تجهیزات پزشکی و دیگر کالاهای سلامت محور رضایت داشته باشند نتیجه زحماتی است که در سازمان غذا و دارو کشیده می‌شود، اگر فردی وظیفه خود را درست انجام ندهد تاثیر منفی خود را بر کشور می‌گذارد و به جامعه بزرگی آسیب‌ می‌زند.

محمدی با اشاره به اینکه در بحث عرضه دارو در پلتفرم‌ ها سال گذشته مصوبه‌ ای علی‌ رغم مخالفت سازمان غذا و دارو مطرح شد، اظهار داشت: پلتفرم‌ های فعال در فروش اینترنتی دارو غیرقانونی فعالیت می‌ کنند و مجوزی از وزارت بهداشت ندارند و مسیر عرضه نادرستی دارند و بزودی آیین نامه قانونی در این زمینه ابلاغ می شود.
 

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.