رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: جامعه خدوم دندانپزشکی همواره نقشی بی‌بدیل در تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت دهان و دندان و پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها در دوران مختلف زندگی از کودکی تا سالمندی برعهده دارند.

جامعه دندان‌پزشکی نقشی بی‌بدیل در حفظ و ارتقاء سلامت دهان و دندان دارند

دکتر ناصر سرگل‌زایی اظهار کرد: دانشکده دندانپزشکی مشهد در سال ١٣۴۴ تأسیس شد و این دانشکده دومین دانشکده دندانپزشکی در ایران بود که در چارچوب تحصیلات عالی، مدرک دانشگاهی دکترای دندانپزشکی (DDS) را به دانش‌آموختگان خود اعطا کرد.

وی با اشاره به اینکه ٨۰۰ دانشجو و ١۰۵ عضو هیأت علمی در دانشکده دندانپزشکی مشهد در حال تحصیل و تدریس هستند، بیان کرد: اساتید و دانشجویان این دانشکده در ١١ رشته آسیب‌شناسی دهان، فک و صورت، بیماری‌های دهان، فک و صورت، رادیولوژی دهان، فک و صورت، جراحی دهان، فک و صورت، ارتودانتیکس، پریودانتیکس، پروتزهای دندانی، ترمیمی و زیبایی، سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، دندانپزشکی کودکان، و درمان ریشه تحصیل و تدریس می‌کنند.

رئیس دانشکده دندانپزشکی مشهد با ذکر این نکته که این دانشکده جایگاه سوم کشور را در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی در اختیار دارد، تأکید کرد: پیشتازان حوزه دندانپزشکی در بخش‌های آموزش و پژوهش دانشکده‌های دندانپزشکی تهران، شهید بهشتی و مشهد هستند و ما معتقدیم با توجه به توانمندی‌های علمی‌ای که در اساتید و دانشجویان دانشکده دندانپزشکی مشهد می‌بینیم رسیدن به جایگاه‌های بهتر دور از دسترس نیست و تمام تلاشمان این است که در مسیر ارتقاء جایگاه کنونی گام برداریم.

سرگل‌زایی اضافه کرد: دانشکده دندانپزشکی مشهد همه ساله پذیرفته‌شدگان و رتبه ‌برترهای زیادی در آزمون بورد تخصصی دندانپزشکی دارد و این دانشکده در آخرین نوبت از برگزاری این آزمون ٣ برگزیده در ٢ رشته ارتودنسی و بیماری دهان و دندان داشت و رتبه‌های اول و دوم رشته ارتودنسی و رتبه دوم رشته بیماری‌های دهان و دندان از این دانشکده بودند.

وی با بیان اینکه دانشکده دندانپزشکی مشهد طرح‌ها، اقدامات و دستاوردهای شاخص زیادی در حوزه پژوهش داشته است، خاطرنشان کرد: در این حوزه باید به موارد شاخصی همچون انتشار ١١٣ مقاله علمی با موضوع دندانپزشکی در مجلات برتر ملی و بین‌المللی، ثبت اختراع دهانشویه گیاهی حاوی عصاره گز در سال گذشته و حضور ٢ نماینده این دانشکده در جمع پژوهشگران برتر کشور در حوزه دندانپزشکی در سالی که گذشت اشاره نماییم.

رئیس دانشکده دندانپزشکی مشهد ادامه داد: ما همچنین در سال ١۴۰٣ هم برنامه‌های متعددی در راستای تحقق شعار سال داریم و می‌خواهیم که از ظرفیت‌های مردمی در مسیر خدمت به مردم به‌خصوص در مناطق محروم و کم‌برخوردار به نحو احسن استفاده نماییم.

سرگل‌زایی با تأکید بر اینکه دانشکده دندانپزشکی مشهد از بدو تأسیس خود تاکنون اقدامات شاخص بسیار زیادی در سطوح ملی و بین‌المللی و در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی داشته است، بیان کرد: دریافت‌کننده خدمات دانشکده دندانپزشکی مشهد تنها مردم مشهد و خراسان رضوی نیستند و این خدمات به تمامی هموطنان عزیزمان از استان‌های مختلف کشور از جمله خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سمنان و همچنین زائران ایرانی و غیرایرانی امام هشتم(ع) ارائه می‌شود.

وی افزود: دانشکده دندانپزشکی مشهد همواره و به‌خصوص در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی در کنار مردم بوده و هست و به بیماران حوزه دهان و دندان خدمات‌رسانی می‌کند و آخرین مأموریت اجرا شده توسط خادمان مردم در این دانشکده هم اجرای سلامت نوروزی ١۴۰٣ و ارائه خدمات اورژانسی دندانپزشکی به بیماران سرپایی و بستری این حوزه در کلینیک دانشکده و بیمارستان ولایت بود، ضمن اینکه در ایام شهادت امام علی(ع) هم ششمین دوره اردوی به صرف لبخند را با حضور پرشور اساتید و دانشجویان این دانشکده در محله نجف مشهد (روستای نوده) برگزار کردیم.

رئیس دانشکده دندانپزشکی مشهد در ادامه ضمن گرامیداشت روز دندانپزشک و تبریک این روز به تمامی متخصصان این حوزه، بیان کرد: بیست و سوم فروردین ماه که به نام روز دندانپزشکی نامگذاری شده فرصتی مغتنم برای قدردانی از تلاش‌های ارزنده جامعه دندانپزشکی است و من این روز را به تمامی دندانپزشکان کشور به ویژه اساتید، اعضای هیأت علمی، دانشجویان دانشکده دندانپزشکی مشهد که تلاشی خستگی‌ناپذیر در عرصه سلامت دهان و دندان دارند تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم.

 سرگل‌زایی تصریح کرد: اهمیت نقش بهداشت دهان و دندان در سلامت، پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقاء کیفیت زندگی افراد برکسی پوشیده نیست و از منظر سازمان بهداشت جهانی هم جزء لاینفکی از سلامت انسان‌ها به شمار می‌رود، موضوع بسیار مهمی که از دغدغه‌های نظام سلامت در حوزه‌های آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان است.

وی خاطرنشان کرد: جامعه خدوم دندانپزشکی تلاشگر در عرصه‌های مخلتف آموزش، بهداشت، پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان و دندان و حتی توانبخشی به ارائه خدمت مشغول هستند و نقشی چشمگیر و اثرگذار در ارتقاء کمی و کیفی زندگی آحاد جامعه ایفا می‌نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.