هنگام کوچ ماهیان استخوانی و غضروفی بویژه ماهی سفید به سوی رودخانه‌های گیلان آغاز شده و یگان حفاظت محیط زیست استان علاوه بر هشدارهای زیست محیطی بر شدت پایش خود افزوده اند. 

کوچ ماهیان به گیلان تورها را برچید/ پایان فصل صید

به گزارش قدس آنلاین بهارفصل تخم ریزی ماهی هاست؛ در این میان گونه های مولد یا رود کوچ برای تخم ریزی از دریا به رودخانه‌ها مهاجرت می‌کنند و ماهیگیری در این شرایط ممنوع است و هشدارهای زیست محیطی خبر از آن دارد که ماهیگیران اگر می خواهند سفره رنگین کنند در این فصل می‌باید تورها را برچینند و قلاب ها را غلاف کنند.
ماهی سفید یکی از مهمترین ماهیان استخوانی دریای خزر است که تنها در این دریا و آن هم در سواحل ایرانی آن وجود دارد؛ با نزدیک شدن فصل بهار و آمادگی ماهی های سفید برای تخم ریزی از اسفند ماه هر سال حضور این آبزی در مناطق ساحلی بیشتر شده و در فروردین ماه به اوج می رسد؛ ماهی سفید پس از تخم ریزی و بازگشت به دریا در تمام طول مدت باقیمانده بهار و تابستان در سواحل کم عمق دریای خزر که غنی از تولیدات جانوران کف زی است به تغذیه و رشد می پردازد.
از اوایل اسفند تا اواسط خردادماه فصل تخم ریزی ماهی هاست و در این میان گونه های مولد یا رودکوچ برای تخم ریزی، از دریا به رودخانه‌ها مهاجرت می کنند و ماهیگیری در این شرایط ممنوع و هشدارهای زیست محیطی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان مکرر شده است.

سپید رود؛ تحت کنترل و نظارت شدید
رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه تاکید کرد: رودخانه سپید رود تحت کنترل و نظارت شدید ماموران یگان حفاظت محیط زیست است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه هشدار داد: هرگونه ساخت و ساز در حاشیه رودخانه سفیدرود و فعالیت غیر مجاز صیادی بویژه در فصل تخم ریزی ماهیان ممنوع است و با متخلفان مطابق مقررات برخورد خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان، رامین حسین زاده افزود: در راستای حفاظت و پیشگیری از هرگونه تعرض به رودخانه حفاظت شده سپیدرود، کلیه سازه‌های غیر مجاز از جمله کومه‌های صیادی، با حضور یگان حفاظت محیط‌ زیست این شهرستان جمع آوری شدند.
وی ادامه داد:هرگونه ساخت و ساز در حاشیه رودخانه سفیدرود و فعالیت غیر مجاز صیادی بویژه در فصل تخم ریزی ماهیان ممنوع است و با متخلفان مطابق مقررات برخورد خواهد شد.

هر گونه فعالیت صیادی در بوجاق ممنوع است
رئیس اداره پارک ملی خشکی - دریایی بوجاق واقع در کیاشهر گیلان نیز اعلام کرد: هر گونه فعالیت صیادی در حوزه پارک ملی بوجاق ممنوع است و ماموران یگان حفاظت محیط زیست این اداره بصورت شبانه روزی در گشت های مستمر خود در رودخانه سپیدرود بصورت دریایی و خشکی حضور فعال دارند.
احسان باقری پور با بیان اینکه مصب رودخانه سفید رود با گشت وکنترل پرسنل یگان حفاظت محیط زیست استان و اداره پارک ملی بوجاق از هرگونه ادوات صید و شکار پاکسازی شده است افزود: باتوجه به شروع فصل تخم ریزی و مهاجرت ماهیان‌ غضروفی و استخوانی در استان و ممنوعیت صید، رودخانه سپید رود از ابتدای اسفند ماه سال گذشته تاکنون مورد پایش و نظارت قرار گرفت که تا کنون بیش از ۲۳۰ تور زیر آبی ،۲۰ دستگاه پره صیادی (لاکش)، هشت حلقه تیوپ صیادی،۲ فروند قایق موتوری از صیادان غیر مجاز کشف و ضبط شد و در این راستا برای متخلفان پرونده قضایی تشکیل شده است.

کوچ ماهیان به گیلان تورها را برچید

سدهای غیرمجاز در آستارا برچیده شد
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان آستارا از تخریب سه سد غیر مجاز ماهیگیری بر روی رودخانه های لوندویل‌، سیبلی و مرداب آستارا خبر داد .

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان آستارا از تخریب سه سد غیر مجاز ماهیگیری بر روی رودخانه های لوندویل‌، سیبلی و مرداب آستارا خبر داد .
محمد رضا سلامی با اعلام این خبر گفت: همزمان با سراسر استان گیلان رودخانه‌ها ی شهرستان مرزی آستارا برای مهاجرت ماهیان استخوانی پاکسازی شد؛ در پی بازدید و بررسی یگان محیط زیست از رودخانه های تحت مدیریت این شهرستان در بستر رودخانه‌های مرداب، لوندویل و سیبلی آستارا سه دهنه سد کلهام شناسایی شد که در اسرع وقت با حضور ماموران یگان محیط زیست موانع فیزیکی و سدهای غیر مجاز در مسیر مهاجرت ماهیان تخریب شد.
سلامی درادامه اظهار کرد:هویت افرادی که مبادرت به احداث سدها برای صید غیر مجاز ماهیان نموده اند توسط ماموران شناسایی شده که در صورت تکرار جرم و بازسازی مجدد سدها، وفق قانون شکار و صید با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.
سد کلهام سازه ای است که با چوب یا نی ساخته می شود و در انتهای آن قفسی تعبیه شده که صیادان غیرمجاز آن را در بستر رودخانه قرار می دهند و ماهی ها هنگام مهاجرت به بالادست رودخانه در آن گرفتار می شوند.

پایان فصل صید در گیلان
مدیرکل شیلات گیلان نیز از اتمام فصل صید در استان خبر داد و گفت: با پایان فصل صید هرگونه فعالیت صیادی در پره‌های استان ممنوع است.
کوروش خلیلی اظهار کرد: سال گذشته ۲۵ مورد از ۴۷ شرکت تعاونی پره صیادی استان در امر مولدگیری و بازسازی ذخایر شرکت داشتند که امسال تعداد آنها به ۳۰ پره رسیده است.
وی اضافه کرد: طبق آخرین آمار سه هزار و ۲۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی در سواحل گیلان صید شد که ارزش ریالی این میزان صید ۹ هزار میلیارد ریال برآورد می شود.
با نزدیک شدن فصل بهار و آمادگی ماهی سفید برای تخم ریزی از اسفند ماه هر سال حضور این ماهیان در مناطق ساحلی بیشتر شده و در فروردین ماه به اوج خود می رسد.
ماهی سفید پس از تخم ریزی و بازگشت به دریا در تمام طول مدت باقیمانده بهار و تابستان در سواحل کم عمق دریای خزر که غنی از تولیدات جانوران کف زی است به تغذیه و رشد می پردازد.
در اواخر تابستان به علت گرمای بسیار زیاد آب تا عمق ۳۰ متری ماهیان سفید سواحل کم عمق را ترک کرده و در نقاط عمیق تر بسر می برند و دوباره به هنگام چرخش دمایی پائیزه، ماهی سفید برای تغذیه به قسمت های کم عمق سواحل با عمق کمتر از ۲۰ متر بر می گردد.
ماهی سفید از اواسط بهمن تا اوایل اسفند در صورت مساعد بودن شرایط جوی دوباره برای تغذیه و ذخیره نمودن چربی و آمادگی ورود به رودخانه ها و تالاب به سمت مناطق ساحلی حرکت می کند.
گیلان دارای ۵۴ رشته رودخانه دایمی است که تعداد ۱۸ رودخانه بنام های سفیدرود، پلرود، شفارود، شلمان رود، زرجوب، گوهررود، پیربازار، پسیخان، سیاه درویشان، ماسوله رودخان، مرغک، دیناچال، لیسار، لمیر، حویق، لوندویل، آستاراچای و آچی رود از لحاظ بیولوژیکی و اکولوژیکی و زیست محیطی از اهمیت ویژه ای برخوردارند.
از سال ۱۳۹۰ و بویژه ۱۳۹۵ به بعد رودخانه های استان هرساله بر اساس شیوه نامه‌ها و بخش نامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست به صورت فصلی توسط آزمایشگاه این اداره کل مورد نمونه برداری و پارامترهای فیزیکوشیمیایی آن آنالیز و با استفاده از نرم افزار شاخص کیفیت رودخانه ها (شاخص کیفیت منابع آب سطحی ایران IRWQsc) در پایان سال گزارش کیفی آن تهیه و نتایج به تفکیک هر رودخانه به سازمان مذکور و دستگاههای ذیربط اعلام می شود.
طول رودخانه های گیلان حدود ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که ۱۰ رشته رودخانه مهم برای رها سازی تولیدات شیلات گیلان در استان وجود دارد که در آنها امکان مهاجرت انبوه ماهیان استخوانی از جمله ماهی سفید است.
 

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.