گود زینل خان اسفراین بار دیگر شاهد چوخه کاران ایران و دوستداران این ورزش کهن است که به خاطر عشق به کشتی باچوخه حضوری ۵۰ هزار نفری دارند و هیجانی بی سابقه به این شهر تاریخی تزریق می کنند.

جدال مهیج چوخه کاران ایران در «گود زینل خان»

بار دیگر عاشقان به منش پهلوانی گرداگرد گود زینل خان با حضوری چند هزار نفری به نظاره کشتی چوخه نشستند و از حرکات زیبای چوخه کاران لذت می برند.

لذتی از جنس مسابقات مهمی همانند ال‌کلاسیکو یا دربی میلان و منچستر که انگار با شور وصف ناپذیر دوستداران چوخه در گود زینل خان نیز یافت می شود.

شور تماشای کشتی با چوخه را می توان در صدای تشویق های پی در پی تماشاچیان به راحتی دید، تماشاچیانی که از ابتدای صبح برای تماشای رویداد ورزشی بزرگ از دور و نزدیک مهمان گود شدند.

از پلاک خودروهای اطراف گود زینل خان پیداست جمعیت همه از خراسان شمالی نیستند بلکه از شمال و جنوب کشور برای شرکت در این جشنواره ورزشی ایران آمده اند.

همچنان دوستداران این ورزش کهن کردهای خراسان شمالی خود را به گودزینل خوان آوردگاه یلان چوخه کار می رسانند و تشویق های مردم با صدای ساز، دهل و قوشمه هیجان مضاعفی به جو حاضر می دهد.

هرساله گود زینل‌خان اسفراین در روز ۱۳ و ۱۴ فروردین میزبان ده‌ها هزار نفر از علاقه‌مندان و تماشاگرانی از سراسر کشور بود که با اشتیاق می‌آمدند تا ورزش سنتی مردمان خراسان شمالی و اسفراین را نظاره‌گر باشند اما امسال به دلیل تقارن با ماه رمضان این رویداد بعد از تعطیلات عید فطر برگزار می شود.

آغاز جدال با دهل و سرنا

دهل و سرنا در این مسابقه به طور سنتی وجود دارد و در ابتدای مسابقه‌ با نواختن این دو توسط نوازندگان، کشتی گیران حول میدان حرکت می‌کنند تا خود را گرم کرده و برای رقابت سخت و حساس خود آماده شوند.

نوای دهل و سرنا به مردم نیز اطلاع می‌دهد که کشتی در حال آغاز شدن است تا آنها را به شور و نشاط وا دارد.

نواخته شدن این سازها در ذهن تماشاگران تصویر سنت‌های قدیمی منطقه و رشادت‌ها و دلاوری‌های پهلوانان را تداعی می‌کند.

زمان‌هایی که زورآزمایی و کشتی رقیبان اوج می‌گیرد، ریتم موسیقی تندتر می‌شود و هیجان مسابقه چندین برابر می‌شود.

دریافت بازوبند پهلوانی

پهلوان چوخه کار پس از پیروزی بر حریفان بازوبند پهلوانی را از سوی بزرگان و یا پهلوانان پیشکسوت دریافت می‌کند.

در گذشته داوران کشتی باچوخه، پیشکسوتان و کدخدایان بودند و اکنون نیز داوری به وسیله پهلوانان و کشتی‌گیران قهرمان و پیشکسوتان انجام می شود.

جوایز کشتی باچوخه در هر منطقه متفاوت است، جوایز شامل قالی یا قالیچه، سکه طلا، قند، یک یا چند راس حیوان محلی است و معمولا به نفرات برتر یک راس قوچ داده می شود و در اسفراین هم در آیین باچوخه یک یا چند راس گوسفند به نفر اول و پهلوان جایزه داده می شود.

کشتی باچوخه با سبک زندگی مردم شمال خراسان آمیخته است، از لباس، مرام پهلوانی و شجاعت گرفته تا جوایزی که داده می شود و ساز و دهل که در حین برگزاری رقابت نواخته می شود، همه نمادی از سبک زندگی این مردم دارد.

کشتی سنتی با چوخه خراسان شمالی از ورزش‌های پرطرفدار این خطه است که در سال ۸۷ به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی میراث ناملموس ثبت شده است.

کشتی با چوخه سنتی را به نوعی می توان مادر تمام رشته های کشتی آزاد و فرنگی، جودو و کوراش دانست چرا که اکثر فنون آن شبیه آنها است و بتدریج به کشتی های دیگر نیز رسوخ پیدا کرده است.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.