مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: ای‌سی(EC) آب سد مارون بالا بوده و مناسب تأمین آب شرب نیست.

چرا امکان تأمین آب شرب از سد مارون وجود ندارد؟

به گزارش قدس آنلاین، آرش مصلح ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: EC(مقدار املاح‌های موجود در آب) آب سد مارون بالا بوده و مناسب تأمین آب شرب نیست و به‌جای اینکه برق مصرف کنید، ایستگاه پمپاژ عظیمی را بر روی رودخانه مارون اجرا کنید که ممکن است یک سال به‌خاطر سیلاب به زیر آب برود و یا یک سال در اثر خشکسالی و کاهش حجم مخزن بالای مخزن قرار گیرد و مشکلات بهره‌برداری داشته باشد، همان حجم آب را آمده‌ایم در بالادست این شهرستان‌ها در قالب یک سد مهم مخزنی چندمنظوره به‌نام آبریز تعریف کرده‌ایم که آب بدون نیروی برق و پمپاژ به‌صورت ثقلی و خودش به مناطق می‌آید و به‌جای مصرف برق، برق هم تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه با احداث سد آبریز بخش زیادی از تخصیصی که برای شرب، صنعت و کشاورزی این مناطق است تعریف شده و تأمین درازمدت انجام می‌گیرد، عنوان کرد: ۱۸۰۰ مجوز چاه و برداشت صادر شده است که اکنون مردم در حال استفاده‌اند و ۱۰ هزار هکتار از اراضی منطقه تحت پوشش کشت آبی است.

مصلح ابراز کرد: در نظام بهره‌برداری و تخصیص وزارت نیرو وجب‌ به‌ وجب اراضی مستعد کشاورزی شهرستان‌های استان، نیاز آب شرب کل جمعیت شهری، روستایی، عشایری، نیاز کل صنایع دیده شده و هدف‌گذاری انجام‌گرفته و در سامانه‌های تخصیص ملی و استانی ثبت شده و در قالب بانک جی آی ای تعریف و تأیید شده است و کمترین نگرانی وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه سد آبریز هم تولید برق برای بخشی از نیازهای شهرستان‌های هدف خواهد داشت، پروژه‌های در حال بهره‌برداری، اجرا و مطالعه در این مناطق زیادند، تاکید کرد: اگر بخواهم در یک جمله دغدغه خودم را بگویم و مهم‌ترین موضوعی که اکنون باید دغدغه من و مردم و مسئولان و بزرگان استان باشد این است که ما باید پروژه‌هایی که برای این تخصیص‌ها تعریف شده و در حال اجرا است را تمام بکنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: به‌اندازه نیازمان سهم آب به ما داده‌اند(صنعت، کشاورزی و شرب) و باید برای اینکه این سهم را استفاده بکنیم آن پروژه‌ها را تعریف کرده‌ایم. بخشی‌ از آنها اجرا شده‌اند، برخی در حال اجرا و برخی در حال مطالعه‌ هستند.

مصلح، مهم‌ترین دغدغه مسئولان آب منطقه‌ای را تأمین اعتبار لازم، تقویت اعتبار، رفع معارضات و کمک به همدیگر برای تکمیل این پروژه‌ها دانست و گفت: اگر سد آبریز برای اجرا برود ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی تأمین آب بشود آن همه جمعیت و صنایع آب‌شان تأمین شود و دهدشت غربی تکمیل شود و ۵۵۵۵ هکتار تأمین آب بشود و طرح انتقال آب از سد کوثر به ۲۴۰ هزار نفر در چهار شهرستان و ۳۰۰ روستا تکمیل بشود و اگر سد سرپری تکمیل بشود و شبکه سد کوهبرد اجرا بشود و آب لش اجرا شود و دشت بن لنده تمام بشود، آب گندم‌کار تکمیل شود، ما سهم آبمان را گرفته‌ایم و سهم آب ما در همین پروژه‌ها است.

وی ادامه داد: این پروژه‌ها به‌خاطر مشکلات اعتباری و معارضات اجتماعی نیمه‌کاره‌ مانده‌اند و مهم‌ترین مشکل ما در حال حاضر تأمین منابع مالی و کمک به دستگاه متولی برای تکمیل این پروژه‌ها است.

مصلح با بیان اینکه  یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌های آبی استان تزریق شده است، خاطرنشان کرد: ۸۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ پروژه‌های موجود در شهرستان‌های کهگیلویه بزرگ بوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.