«جیمز بیز» تحلیلگر الجزیره گفت: ایران در عملیات «وعده صادق» از حق ذاتی «دفاع از خود» مطابق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل استفاده کرده و اکنون واکنش اسرائیل است که تداوم یا پایان بحران را تعیین خواهد کرد.

تحلیلگر الجزیره: ایران از حق ذاتی «دفاع از خود»، علیه اسرائیل استفاده کرد

به گزارش قدس آنلاین، تحلیلگر این شبکه در گفت‌وگوی تلویزیونی ضمن تشریح ماهیت عملیات «وعده صادق» شب گذشته ایران در پاسخ نظامی به حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری تهران در دمشق، گفت: این عملیات در انطباق با ماده ۵۱ منشور سازمان ملل مبنی‌بر حق ذاتی کشورها برای دفاع از خود صورت گرفته است.

او با تأکید بر اهمیت «خطای محاسباتی» و نقشی که این خطا می‌تواند در تداوم درگیری‌ یا پایان دادن به آن داشته باشد تصریح کرد: با تکمیل شدن چرخه «حمله» رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران و «ضدحمله» ایران مبتنی‌بر قواعد بین‌الملل، اکنون این واکنش رژیم اسرائیل است که در صورت خطای محاسباتی و نادیده گرفتن این چرخه منطقی، ممکن است درگیری‌ها را تداوم ببخشد.

او با تبیین جنگ‌طلبی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرائیل برای استفاده از این موقعیت و واکنش نظامی به دشمن دیرینه‌اش یعنی ایران، بر نقش ایالات متحده برای میانجی‌گری و مهار نتانیاهو تأکید کرد.

او اشاره کرد که ایران قبل از هرگونه واکنش به تعرض رژیم اسرائیل به خاک کنسولگری‌اش در دمشق ۱۳ روز به برآورد موقعیت پرداخت و در نهایت در عملیاتی کاملاً حساب‌شده تنها برای اعلام اقتدار و توانمندی نظامی خود اقدام کرد و نه با هدف کشتار اسرائیلی‌ها.

او ضمناً این احتمال را مطرح کرد که ۱۳ روز تأخیر در واکنش نظامی ایران به رژیم اسرائیل ممکن است به دلیل هم‌زمان بودن حمله به کنسولگری ایران و کشتار کارکنان «آشپزخانه مرکزی جهانی» باشد که در نتیجه آن، ایران ترجیح داد محکومیت گسترده جهانی علیه این کشتار را تحت‌الشعاع پاسخ تنبیهی خود قرار ندهد.

او در پایان این گفت‌وگو عواقب بالا گرفتن درگیری بین ایران و رژیم اسرائیل به‌خصوص در تغییرات جهانی قیمت نفت و به‌عبارتی، شکست حتمی جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده در انتخابات پیش‌رو در آمریکا را یادآور شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه شب با صدور اطلاعیه‌ای از آغاز عملیات «وعده صادق» و شلیک ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز اعلام کرد: اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.