۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 978687

تخریب قبور بقیع و پیامدهای تمدنی و معنوی آن

حجت‌الاسلام دکتر امیر علی حسنلو، استاد سطوح عالی حوزه و مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه

۸ شوال روز جهانی بقیع و سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(ع) به دست وهابیون تکفیری نقشه‌ای خائنانه برای نابودی تاریخ اسلام بود.

اهداف دشمنان از تخریب قبور ائمه

دشمنان اسلام نابودی آثار رسالت و اصالتهای باقی مانده از دوران پیامبر(ص) و صحابه و تابعان به گونه‌ای که چیزی ملموس از آن زمان باقی نماند و همه این کارها را در پوشش "توحید" و مبارزه با "شرک" انجام می دهند. از این جهت کلیه قبور متعلق به صحابه و عترت پیامبر و تابعان و علما و شخصیت های اسلامی را نابود کرده و با خاک یکسان می کنند و اگر از مسلمانان جهان نمی ترسیدند، قبر پیامبر(ص) را نیز ویران کرده بودند.

همچنین پایین آوردن مقام و موقعیت شخصیتهای الهی از پیامبران و اولیاء در حال حیات و ممات به عنوان این که آنان تنها بازگو کنندگان دستورات الهی بودند و رسالت آنها در این قسمت با مرگ آنان پایان یافته و تفاوت چندانی با امت خود ندارند.

بازتاب و پیامد این تخریب ویرانگر در جهان

 پیامدهای بسیار ناگوار تخریب تمدنی، اینکه دین اسلام به صورت یک دین خشن و مروج خشونت معرفی شد که هر نوع حرکت و تحولی، رنگ شرک و دوگانه پرستی به خود گرفت، به گونه‌ای که احترام آموزگاران الهی به صورت برگزاری یادواره شرک اعلام گردید. گویی باید ارتباط بشر با گلهای سرسبد آفرینش قطع شود و از اسلام جز کتاب (آنهم با تفسیر غلط سلفی ها) و احادیث (جعلی و اسرائیلیات کذائی) چیزی باقی نماند.

دیگری ایجاد تفرقه میان مسلمین، به گونه ای که جهان تسنن دچار تفرقه شد و جنگهای خونین به راه افتاد. بیشتر دانشمندان به جای دفاع از حملات مسیحیان و مادیها، صرف دفاع از شبهات محمد بن عبدالوهاب شد و اندیشمندان بزرگ مصر و عراق و شام و لبنان در این سه قرن پاسی از وقت خود را صرف نقد این مسلک نمودند.

تخریب قبور بقیع و پیامدهای تمدنی و معنوی آن

کشتار بی رحمانه مسلمانان اعم از شیعه و سنی در طی این شورشهای خونین؛ در شهرهای مختلف از جمله در مکه و مدینه خونریزی و غارت توسط وحوشی و یاغیانی که خود را سلفی مسلمان معرفی نمودند صورت گرفت که در برخی منابع تصریح گردیده است.

ویرانگری تمدنی و معنوی میراث اصلی فرهنگ وتمدن اسلامی توسط این یاغیان؛ آثار تاریخی برجای مانده از صدر اسلام که گواهی بر بسیاری از حقایق تاریخی بود توسط این گروه ویران گردید و هیچ اثری از آنها برجای نمانده امروز و اگر کسی به انکار این حقایق نیز بپردازد سندی برای آن که بصورت عینی وجود داشت نمانده است؛ اینها با این رویکردها اسناد بزرگ تاریخی را محو نمودند و قصد و انگیزه آنها هم همین بود.

میراث تاریخی و آثار تمدنی امروز یکی از پر جاذبه‌ترین مناطق توریسم و جاذبه‌های گردشگری است. بعلاوه یکی از منابع  درآمدهای فرهنگی کشورهای اسلامی که غرب همواره در آرزوی داشتن چنین آثاری دارد که هم درآمد داشته باشد هم در معرفی فرهنگ این آثار و جلوه گری های بسیار مهم وزیاد داشته است.

تعطیلی مراکز بزرگ علمی. یکی از پیامدهای شوم پدیده تکفیر که از دامن وهابیت روییده وخطر  بزرگ در راه علم آموزی و رونق علمی تعطیلی طولانی مدت مراکز علمی ممالک اسلامی بوده است.

کشتار وسیع دانشمندان، جریانهای تکفیری از آغاز حرکتهای مسلحانه کشتار وسیعی از دانشمندان را در کارنامه خود داشته اند.

به آتش کشیدن کتابخانه ها و سوزاندن نسخ خطی نفیس وکتاب های علمی یکی از پیامدهای دردناک که وهابیت در این راستا مرتکب شد، آتش زدن کتابخانه بزرگ «المکتبه العربیه» بود که بیش از 60 هزار عنوان کتاب گرانقدر کم نظیر و بیش از 40 هزار نسخه خطی منحصر به فرد داشت. همچنین آثار خطی حضرت علی (ع)، ابوبکر، عمر، خالد بن ولید، طارق بن زیاد و برخی از صحابه پیامبر (ص) و قرآن مجید به خط عبدالله بن مسعود در این کتابخانه وجود داشت.

آنچه امروز در خاورمیانه و قلب امت اسلام و قبله نخست اسلام می‌گذرد و اهل غزه را زیر بار ستم‌بارترین و تلخ ترین حوادث قرار داده از جنبه های مختلف با پدیده تکفیر مرتبط می باشد که باید مورد تامل واقع شود. اگر امت اسلام وحدت و همگرایی عمیق داشتند و به فرامین قرآن و رسول اعظم و وصی واقعی او مطیع بودند هرگز این معضلات و مشکلات اندوهبار برای امت وجود نداشت.

بنابراین تکفیری‌ها با تفرقه و تکفیر و کشتار علما آرامش و امنیت را که مهمترین زیربنای علم و آموزش هست را از بین برده و از طرفی با آتش زدن مدارس و مراکز علمی و کتابخانه‌ها و منابع قدیمی و منحصر به فرد را از بین برده و با ایجاد جنگ و درگیری در سراسر جهان اسلام موجب تعطیلی و فترت جریان رشد و رونق و حیات علمی گشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.