رئیس جهاد دانشگاهی گفت: اگر دستگاه های مرتبط از اجرای طرح پالایشگاه پلاسما جهاد به شکل مناسب حمایت کنند، اجرایی شدن این طرح ضمن جلوگیری از خروج ارز، کشور را از فروش ۲۰۰ هزار تن پلاسمای خام نیز بی نیاز می کند.

رئیس جهاد دانشگاهی عنوان کرد؛ آمادگی برای انجام یک کار بزرگ در کشور/ جلوگیری از فروش ۲۰۰ هزار تن پلاسمای خام

حسن مسلمی نائینی در خصوص طرح این سازمان برای تولید و فروش پلاسمای خون توضیح داد: طرح پالایش پلاسمای خون که در جهاد دانشگاهی برنامه ریزی شده یک طرح کلان ملی است؛ چراکه هم اکنون حجم بالای پلاسمای خون وارد کشور می شود و هزینه بالایی دارد و ارز زیادی از کشور خارج می کند.

وی با بیان اینکه، جهاد دانشگاهی در حال حاضر از امکانات لازم برای تولید پلاسما برخوردار است، افزود: جهاد دارای دانش فنی تولید پلاسمای خون است و اگر مسئولان و دستگاه های مرتبط حمایت کنند، این طرح به شکل مناسبی در کشور به سرانجام خواهد رسید.

جلوگیری از فروش ۲۰۰ هزار تن پلاسمای خام

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه با بیان اینکه، طرح تولید پلاسما به منظور حمایت و تعیین تکلیف بودجه برای معاون اول رییس جمهور ارسال شده است، افزود: معاون اول رئیس جمهور ضمن حمایت از این طرح، برای پرداخت و اختصاص بودجه لازم دستورات لازم را صادر کرده اند.

مسلمی نائینی در عین حال افزود: البته سازمان برنامه بودجه کشور هنوز بودجه مشخصی برای این طرح تعیین نکرده و این خود نیازمند پیگیری جدی است. اگر بتوانیم پلاسمای خون را در داخل کشور تولید کنیم، کار بزرگی را در کشور انجام داده ایم.

وی همچنین درخصوص نقش راهبردی تولید پلاسمای خون در کشور بیان کرد: با اجرای این طرح از فروش ۲۰۰ هزار تن پلاسمای خام در کشور جلوگیری خواهد شد.

مسلمی افزود: همچنین ممکن است پلاسمای خون وارداتی دارای مشکلاتی اعم از مشکلات بهداشتی و به طور کلی غیرایمن باشد و این امنیت سلامت جامعه را به مخاطره خواهد انداخت؛ بنابراین اگر این ماده در داخل کشور تولید شود، علاوه بر جلوگیری از خروج مقدار زیادی ارز از کشور، امنیت بهداشتی مردم را نیز به دنبال خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.