کارت سفید دولت بایدن به اسرائیل در ایجاد فاجعه کنونی کمک کرد. با این وجود اکنون هم ایالات متحده و هم ایران به وضوح علاقه مند به اجتناب از یک جنگ بزرگتر هستند

بایدن از نوازش بچه لوس دست بردارد / توصیه نشریه «نیشن» به رئیس جمهور آمریکا درباره نوع مواجه با تنش‌های خاورمیانه

نشریه آمریکایی «نیشن» که به انتشار گزارش های انتقادی درباره روند تصمیم‌گیری‌ سران کشورهای بزرگ و بویژه ایالات متحده شهره است، در تازه ترین نوشتار خود، به تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا پرداخته و با تیتر «بنیامین نتانیاهو آمریکا را وارد یک جنگ بزرگ در خاورمیانه خواهد کرد؟»، رویکرد جوبایدن درباره تنش آفرینی های تل آویو را به باد انتقاد گرفت.

نیشن در مقدمه نوشت: روز یکشنبه، ان‌بی‌سی نیوز گزارش قابل‌توجهی درباره واکنش متناقض جو بایدن به تشدید تنش‌های اخیر در خاورمیانه، که در اول آوریل (13 فروردین) با بمباران کنسولگری ایران در دمشق آغاز شد، منتشر کرد. به دنبال آن حملات موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل در بامداد یکشنبه انجام شد. سه فرد مطلع در این باره به ان‌بی‌سی گفته اند که جو بایدن، که تعهد "آهنین" دولتش در دفاع از اسرائیل را علناً اعلام کرده، به طور خصوصی ابراز نگرانی کرده است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در تلاش است واشنگتن را به یک درگیری گسترده‌تر بکشاند.  این رسانه در ادامه به نقل از یک مقام ارشد دفاعی حمله اسرائیل به کنسولگری را "به طرز فاجعه باری تشدید کننده تنش" توصیف کرد و افزود: «فکر نمی‌کنم آنها استراتژی داشته باشند (چه در غزه و چه در منطقه).»

بایدن دورو

این نشریه آورده: برای هر کسی که متعهد به سیاست گذاری منسجم و حتی منطق ابتدایی باشد، گزارش یک پرسش جدی مطرح می کند؛ چرا بایدن علناً وعده «حمایت آهنین» از طرفی را می دهد که شخص رئیس جمهور به طور درگوشی می گوید که در تلاش است ایالات متحده را به جنگی فاجعه بار بکشاند؟

در حقیقت، این دوگانگی رسمی – غیر رسمی (عمومی-خصوصی) یک تاکتیک آشنای بایدن است. از زمان شروع بحران کنونی خاورمیانه با حمله 7 اکتبر، جو بایدن در خلوت یک چیز می‌گوید در حالی که در ملاء عام به گونه‌ای متفاوت رفتار می‌کند. فرمول معمول این بوده است که بایدن «ناامیدی» و «نگرانی» خصوصی خود را نسبت به تعداد زیاد تلفات غیرنظامی فلسطینی ابراز کند، در حالی که در حوزه عمومی بسیار ‌کم به این مسئله توجه دارد و همچنان به اسرائیل کمک نظامی و مالی پیشنهاد می‌کند.

این سیاست دو وجهی، به این امید است که نزدیکی بایدن به نتانیاهو، به رئیس جمهور اهرمی بدهد تا نخست وزیر را متقاعد کند که دست به اقداماتی بزند؛ حل و فصل بحران با فلسطینی ها و جلوگیری از راه اندازی یک جنگ منطقه ای بزرگتر. اما استراتژی واشنگتن در هر دو زمینه به طرز بدی شکست خورده است. با این روند او آمریکا را وارد یک جنگ فاجعه بار دیگر در خاورمیانه می کند.

کاخ سفید و کارت سفید جنایت

نیشن افزود: کارت سفید دولت بایدن به اسرائیل در ایجاد فاجعه کنونی کمک کرد، لذا کاخ سفید سزاوار نکوهش است. با این وجود اکنون هم ایالات متحده و هم ایران به وضوح علاقه مند به اجتناب از یک جنگ بزرگتر هستند. این نکته در مورد اسرائیل و حداقل بنیامین نتانیاهو به هیچ عنوان درست نیست. برای نتانیاهو تا زمانی که جنگ ادامه دارد، او می تواند در سمت خود باقی بماند و از رفتن به زندان به دلیل دست به گریبان بودن با چهار پرونده فساد و همچنین شکست های اطلاعاتی که منجر به حمله 7 اکتبر شد، فعلا در امان بماند.

این یک فاجعه است و تنها سیاست های خطرناک جنگی نتانیاهو علیه غیرنظامیان در غزه همراه با حملات تحریک آمیز به متحدان ایرانی در لبنان، سوریه و جاهای دیگر را تقویت کرده است. تشدید تنش به عنوان راهی برای اسراییل در خروج از بن بست کنونی دو عنصر استوار است. هدف اصلی تحریک ایران برای ضربه زدن است، که می تواند اسرائیل را قادر سازد تا خود را به عنوان دفاع کننده و نه مهاجم جا بزند و افکار عمومی را از جنایاتی که در غزه ایجاد می کند دور کند. عنصر دیگر افزایش شانس دخالت مستقیم آمریکا در درگیری با ایران به نفع اسرائیل است.

مهمترین کار چیست؟

با این وجود مهمترین کاری که بایدن اکنون برای کاهش تنش می تواند انجام دهد، اجرای آتش بس فوری در غزه است. درگیری های اخیر در خاورمیانه یک فصل مشترک دارند، همه تبعات رخدادهایی هولناکی هستند که اسرائیل در غزه رغم زده است. با گذشت بیش از نیم سال از جنگ، اسرائیل برای دستیابی به یک پیروزی نظامی که از غم شکست ابتدایی بکاهد اصرار دارد با اینکه همه چیز نشان می دهد که هدف تل آویو برای ازادی 133 گروگان بسیار دور از واقعیت است (گروگان هایی که بسیاری از آنها مرده اند).

در این میان در حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و همچنین تصمیم بر ادامه جنگ در غزه، به نظر می رسد که در مورد اتخاذ استراتژی به شکل درستی فکر و عمل نشده است. از نظر پیامدها، فرقی نمی‌کند که سیاست تشدید تنش اسرائیل ناشی از تلاش هوسکارانه نتانیاهو برای بقای سیاسی باشد یا اینکه این یک ماشین جنگی است که خارج از کنترل است. واقعیت تشدید تنش هنوز وجود دارد؛ "ایران و اسرائیل تنها یک اشتباه محاسباتی با جنگ فاصله دارند."

بایدن در این بحران دخیل است. او از طریق نوازش بیش از اندازه بچه لوس به ایجاد و دامن زدن به بحران کمک کرد. اما کاخ سفید در استفاده از دیپلماسی برای خنثی کردن بحران مهارت واقعی نشان نداده است. اکنون پرسش این است: آیا بایدن می تواند تنش زدایی را مهار کند یا اینکه نتانیاهو همچنان می تواند ایالات متحده را به جنگ رهنمون سازد؟ یک گام فوری رو به جلو این است که بایدن هشدارهای خود به نتانیاهو را از جنبه غیررسمی خارج کند. بایدن باید به طور علنی، با صدای محکم، تحریکات اسرائیل که صلح در خاورمیانه و در واقع به احتمال زیاد در سرتاسر جهان را تهدید می کند، محکوم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.