سرپرست اداره کل فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو می گوید: شیرین کننده های مورد استفاده در محصولات غذایی به ویژه نوشابه های بدون قند با آخرین استانداردهای ملی و بین المللی بررسی شده و با توجه به میزان توصیه شده در محصول مذکور، مصرف می شود.

نوشابه های رژیمی سرطان زا هستند؟/ شیرین کننده‌هایی که سبب ناباروری می‌شوند

دکتر محمود آل بویه در گفت و گو با قدس آنلاین می افزاید: چند دهه است که برای مصرف نوشابه های گازدار رژیمی، تبلیغات گسترده ای برای کاهش وزن انجام و ادعا می شود به جای قند، در تولید نوشابه های رژیمی از شیرین کننده های طبیعی و یا مصنوعی استفاده شده است که فاقد کالری می باشند بنابراین موجب افزایش وزن نمی شوند.

نوشابه های بدون قند رژیمی سرطان زاست؟/ شیرین کننده هایی که سبب ناباروری می شوند
دکتر محمود آل بویه ،سرپرست اداره کل فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو

آل بویه ادامه می دهد: همه شیرین کننده ها مانند آسپارتام و ... دارای حد مجاز مصرف روزانه (میلی گرم در کیلوگرم وزن بدن) می باشند و مصرف بیش از آن در روز، احتمال ابتلا به انواع سرطان و ناباروری را در انسان افزایش می دهد.

سرپرست اداره کل فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو بیان می کند: آسپارتام پس از تجزیه در بدن به دو اسید آمینه اسید آسپارتیک و دی فنیل آلانین و متانول تبدیل می شود که در بیماران (ارثی) فنیل کتونوری (pku)، آنزیم فنیل آلانین هیدروکسیلاز، به دلیل جهش ارثی، غیرفعال می باشد، لذا قادر به تجزیه اسید آمینه دی فنیل آلانین در بدن نمی باشند و اسید آمینه مذکور در بدن تجمع یافته و منجر به آسیب مغزی و در نتیجه تأثیر بر عملکرد شناختی می شود. بنابراین روی  برچسب نوشابه های گازدار بدون قند، حاوی شیرین کننده مصنوعی آسپارتام، باید هشدار مربوط به ممنوعیت مصرف برای بیماران (ارثی) فنیل کتونوری درج شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.