معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور گفت: اهتمام این سازمان ترویج استفاده از نان کامل در کشور است که خراسان رضوی در این زمینه از بقیه استان‌ها جلوتر است.

خراسان رضوی در تولید نان کامل در کشور پیشرو است

به گزارش قدس خراسان، مجتبی خیام نکویی صبح امروز در بازدید از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی طرق در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شاهد تحول چشمگیر در شتاب بخشی در تشکیل هسته‌های فناور در واحدهای دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی در خراسان رضوی هستیم.

وی افزود: حقیقتا اگر بخواهیم بخش کشاورزی را به مفهوم واقعی کلمه متحول و به امنیت غذایی پایدار دست پیدا کنیم مهمترین مولفه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است.

خیام نکویی ضمن تشریح رشد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی تصریح کرد: ما پیش بینی ۱۰۰شرکت در دهکده‌های فناوری و نوآوری را کرده‌ایم که یکی از دهکده‌های فعال از نظر فعالیت خراسان رضوی است و امروز شاهد رونمایی از دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان بودیم که تحول چشمگیری در کل کشور از نظر تجهیزات، ماشین آلات کشاورزی، کود و سم و سایر محصولاتی که باعث افزایش تولید در بخش کشاورزی می‌شود، ایجاد می‌کند.

معاون وزیر کشاورزی تاکید کرد: آنچه امروز برای ما مهم بود و پایلوت آن را به شکل وسیع مشاهده شد  تولید نان کامل بود. استان خراسان رضوی ظرفیت اینکه پایلوت تولید نان کامل را در مدت زمان کوتاهی فراگیر کند دارد و امیدواریم تا پایان سال آینده شاهد این باشیم خراسان رضوی قسمت اعظم نانوایی‌های آن نان کامل تولید می‌کند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور نان کامل را موثر در سلامت مردم دانست و گفت: اگر تولید و استفاده از نان کامل را با همکاری بخش خصوصی تبدیل فرهنگ غالب کنیم گام اساسی در سلامت مردم برداشته‌ایم و اگر مردم ما در سبد غذایی شان این نان قرار بگیرد بسیاری از بیماری‌ها در بین مردم از بین خواهند رفت.

توسعه فرهنگ استفاده از نان کامل نیازمند سیاست‌های حمایتی 

وی ادامه داد: اهتمام سازمان تحقیقات و توسعه و ترویج کشاورزی این است که استفاده از نان کامل در کل کشور اتفاق بیفتد و در استان خراسان رضوی این اتفاق از همه کشور جلوتر است.

خیام نکویی شرط تحقق این امر را حمایت لازم دانست و گفت: فرآیند تولید بذر تا کاشت تا تولید آرد گندم و تا انتهای آن یک مجموعه فرآیند است که باید به یک شکل ویژه مورد حمایت قرار بگیرد و در کنار آن نیازمند. بسته سیاستی هستیم که تولید کنندگان از نظر اقتصادی تامین شوند.کسانی که می‌توانند در بحث تولید نان کامل کمک  کنند مورد حمایت در پارک‌های علم و فناوری و دهکده‌های نوآوری مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خاطر نشان کرد: حدود ۶۲۱ شرکت دانش بنیان در مجموعه بخش کشاورزی داریم که به نسبت ده هزار شرکت دانش بنیان کل کشور حدود ۷درصد است اما انتظار ما این است که این عدد ۲۰درصد باشد و برای ایجاد انگیزه در بین دانشجویان، استادان، فارغ التحصیلان و علاقمندان برای ایجاد هسته‌های فناور نیازمند حمایت ویژه تر نسبت به سایر حوزه‌ها هستیم.

وی ادامه داد: آماده در اختیار قرار دادن زمین برای تجاری سازی یافته‌های تحقیقاتی و انتقال رایگان دانش ۴۰۰فناوری که در مجموعه سازمان تحقیقات و آمورش و ترویج تهیه شده برای هسته‌های فناور و دانش بنیان  هستیم و با صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری هم توافق کرده‌ایم که امسال در حوزه امنیت غذایی از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنیم.

معاون وزیر کشاورزی در پاسخ به خبرنگار قدس خراسان درباره اینکه آیا یارانه نان در اختیار تولید نان کامل قرار خواهد گرفت تشریح کرد: نیازمند اتخاذ سیاست گذاری در حوزه دولت هستیم آنچه ما در مجموعه سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج انجام می‌دهیم تولید دانش و فناوری در حوزه نان کامل و برطرف کردن موانع از نظر علمی است تا  از همه ظرفیت‌های کشور برای توسعه فرهنگ استفاده از نان کامل استفاده و  تبدیل به فرهنگ عمومی کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: وجود بسته سیاستی می‌تواند در گسترش آید فرهنگ  کمک کند و امیدواریم بعد از ارائه پایلوت نان کامل در خراسان رضوی به مسئولان شاهد گسترش چشمگیر تولید و استفاده از نان کامل باشیم.

تسهیل دسترسی کشاورزان به دانش روز 

معاون سازمان تات و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی نیز در جریان این بازدید گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار زیادی در بخش کشاورزی در حال ارائه نوآوری و فناوری خود به بخش کشاورزی هستند.

محمد مهدی قاسمی ادامه داد: اگر این فناوری‌ها و نوآوری‌ها به دست کشاورز برسد و برای کشاورز قابل استفاده شود، قطعا تاثیر بسیار زیادی در افزایش بهره‌وری خواهد داشت. به دنبال این هستیم که در سال جهش تولید با مشارکت مردم، با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان شتاب‌دهی بیشتری در تولید محصولات کشاورزی داشته باشیم.

وی افزود: ما ظرفیت کشاورزی را به طور کامل می‌شناسیم و نسبت به شرایط کشور، کشاورزان ‌و کشت‌های مختلف اطلاعات داریم که شاید شرکت‌های دانش‌بنیان نداشته باشند. اینکه مخاطب چه کسی باشد و محصولات تولید شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان به دست چه کسی برسد، مهم است.

وی ضمن اشاره به حمایت علمی از کشاورزان  عنوان کرد: ما مسیر را برای دسترسی کشاورزان و تولیدکنندگان به یافته‌های دانشی و علمی شرکت‌های دانش‌بنیان با کمک خودشان تسهیل می‌کنیم و نیازی به تسهیلات نیست، بسترهایی داریم که از بسیاری از تسهیلات بهتر است و کمک بسیار بزرگی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.