ورزشکار پیشکسوت گفت: رقابت‌های ورزشی محلات نیز که چندین سال است توسط شهرداری مشهد برگزار می‌شود، مکان مناسبی برای دستچین کردن استعدادهای ورزشی است. مسئولان می‌توانند از این فرصت که هر سال ایجاد می‌شود، بهره برده و ورزشکاران را به بدنه ورزش شهر و استان تزریق کنند.

دستچین استعدادها از زمین‌های خاکی!

به گزارش قدس خراسان، پیشرفت هر رشته ورزشی نیازمند پشتوانه‌سازی و اهمیت به سنین پایه است. هیچ رشته‌ای را نمی‌توان یافت که افراد در سنین بالا وارد آن ورزش شده و موفقیتی کسب کرده باشند. ورزشکاران به ویژه آن‌هایی که حرفه‌ای کار می‌کنند، بهترین زمان برای روی آوردن به ورزش را سنین پایین و به اصطلاح از پایه می‌دانند. در شهر و کشور ما نیز همین موضوع می‌تواند به افتخارات ورزشی در محله، شهر، استان، کشور و میادین جهانی منتهی شود. 

استعدادیابی و پرورش این استعدادها نیز از این راه بیشتر مؤثر است؛ اتفاقی که سال‌های پیش پررنگ‌تر بود و اکنون از رنگ و لعاب گذشته افتاده است.

بوستان‌ها و استعدادهای نابی که از آنجا برمی‌خاست

یکی از شهروندان را که به قول خودش سابقه طولانی در ورزش دارد، در حالی که مشغول ورزش در بوستان ملت مشهد بود، دیدیم و چند کلامی در خصوص نقش بوستان‌ها در کشف استعدادهای ورزشی با وی گفت‌وگو کردیم. حسین میرزایی می‌گوید: زمانی که من تازه ورزش را شروع کرده بودم، خیلی از بچه‌های هم‌محله‌ای ما به هر رشته ورزشی که علاقه داشتند، به بوستان ملت می‌آمدند و با بقیه افراد، تیم‌های ورزشی تشکیل می‌دادند و ورزش می‌کردند. خیلی از آن‌ها استعدادهای نابی داشتند و اگر مربی یا فردی پیدا می‌شد که این افراد را شناسایی می‌کرد، واقعاً در آن رشته سرآمد شهر و استان  و حتی کشور می‌شدند.

وی می‌افزاید: در همین دور بوستان ملت که معمولاً روزهای جمعه محل مسابقات ورزشی بچه‌های محله ما بود، استعداد خیلی‌ها توسط مربیانی که می‌آمدند، کشف شد و توانستند به سطوح بالای ورزش حرفه‌ای هم برسند. به نظر من اگر مسئولان ورزش شهر و استان قرار است برای ورزش کاری بکنند، باید به استعدادیابی از چنین اماکنی بپردازند.

از گود چوخه تا سکوهای جهانی

شهروند دیگری که به گفته خودش سال‌ها در ورزش کشتی فعالیت داشته، با اشاره به نقش استعدادیابی درست در شکوفایی ورزشکاران و رشته‌های ورزشی می‌گوید: من این ورزش را از گود کشتی باچوخه با کشتی گرفتن با همسن و سالانم شروع کردم. علاقه زیادی به این ورزش داشتم و می‌خواستم در این راه پیشرفت کنم.

عظیمی ادامه می‌دهد: آن زمان مربیان مطرح کشتی مشهد جمعه‌ها به گودهای کشتی باچوخه سطح شهر سر می‌زدند و بچه‌هایی را که فوت و فن کشتی را بلد بودند، به باشگاه می‌بردند و کشتی را اصولی به آن‌ها آموزش می‌دادند. من و چند نفر از دوستانم از همین طریق به باشگاه رفتیم. با اینکه خیلی خوب کار می‌کردم و به آنچه دنبالش بودم، می‌رسیدم؛ اما یک حادثه سبب شد کتف راستم دچار شکستگی شود و دیگر نتوانستم کشتی را دنبال کنم؛ ولی خیلی از بچه‌هایی که مربیان کشتی آن‌ها را از گودهای چوخه بردند، یا کشتی‌گیران خوبی شدند و در میادین درخشیدند یا به رشته جودو روی آوردند و مدال‌های زیادی گرفتند. یکی از آن‌ها مسعود حاجی آخوندزاده است که به تیم ملی جودو راه یافت و چندین مدال برای کشورمان کسب کرد.

توجه به ورزش محلات و آموزش و پرورش 

ورزشکار پیشکسوت دیگری در خصوص فراهم کردن شرایط برای استعدادیابی ورزشی می‌گوید: ضرورت دارد مسئولان ورزش به این نکته واقف باشند که برای پیشرفت ورزش باید استعدادها را از سنین پایین و کودکی دنبال و به اصطلاح ورزشکاران را از میادین خاکی نشان کرد.

محمد امیری با اشاره به فراهم بودن برخی از بسترها برای شناسایی ورزشکاران بااستعداد از سنین کودکی و نوجوانی اظهار می‌کند: هیچ جایی بهتر از آموزش و پرورش و مسابقات ورزشی که در مدارس برگزار می‌شود، نمی‌توان یافت که بیش از ۹۹درصد بچه‌ها از سنین پایین آنجا هستند و هر کدامشان استعداد خاصی در یک رشته ورزشی دارند. بسیاری از ورزشکاران موفق از دل همین مسابقات دانش‌آموزی در آموزش و پرورش بیرون آمده و با کشف استعدادشان توسط مربیان، در رقابت‌های مختلف به مدارج بالایی دست یافته‌اند.

وی ادامه می‌دهد: رقابت‌های ورزشی محلات نیز که چندین سال است توسط شهرداری مشهد برگزار می‌شود، مکان مناسبی برای دستچین کردن استعدادهای ورزشی است. مسئولان می‌توانند از این فرصت که هر سال ایجاد می‌شود، بهره برده و ورزشکاران نوجوان و جوان را به بدنه ورزش شهر و استان تزریق کنند. این موضوع تا حدودی توسط مربیان برخی از رشته‌های ورزشی دنبال می‌شود؛ اما هنوز به طور کامل منسجم نیست و نیاز به حمایت و همراهی مسئولان ورزشی دارد.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.