یک مقام ستادکل نیروهای مسلح روسیه اعلام کرد که از زمان آغاز عملیات ویژه مسکو در اوکراین، اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) حدود ۸۰۰ تانک و بیش از ۳۰ هزار هواپیمای بدون سرنشین به نیروهای مسلح کی‌یف اکراین دادند.

مقام روس: ناتو حدود ۸۰۰ تانک و ۳۰ هزار پهپاد در طول عملیات ویژه روسیه به اوکراین تحویل داد

ایگور کوستیوکوف در مقاله‌ای با عنوان «ناتو منشا اصلی تهدیدات نظامی برای روسیه» برای مجله «اندیشه نظامی» وزارت دفاع روسیه نوشت که از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) به اوکراین اعضای ناتو ۲۷۰ سامانه موشک‌انداز چندگانه، ۱۳۰ هواپیما و بالگرد نیز به آن کشور تحویل دادند.

وی گفت که کمک‌های ناتو به اوکراین با هدف طولانی کردن جنگ و وارد کردن حداکثر خسارت به روسیه است که همچنان به عنوان تهدید نظامی اصلی ناتو علیه روسیه به حساب می آید.

این مقام روس افزود که اعضا و شرکای این ائتلاف نظامی تاکنون بیش از ۱۳۲ میلیارد دلار به این هدف اختصاص داده‌اند که بیش از ۶۳ میلیارد دلار آن از سوی ایالات متحده بوده است.

کوستیوکوف با بیان اینکه «تامین تسلیحات و تجهیزات نظامی [برای اوکراین از سوی غرب] همچنان در اولویت است»، اعلام کرد که از زمان آغاز عملیات ویژه مسکو، ناتو بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ خودرو زرهی، حدود یک هزار و ۵۰۰ توپ، بیش از ۲۵۰ سامانه موشکی پدافند هوایی و حدود ۲۹۰ هزار سامانه ضد تانک نیز در اختیار ارتش اوکراین قرار داده است.

کشورهای غربی از جمله ایالات متحده، از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در اسفند ۱۴۰۰، کمک‌های نظامی و مالی گسترده‌ای را به کی‌یف ارائه کرده‌اند. کرملین پیوسته نسبت به ادامه تحویل تسلیحات به کی‌یف هشدار داده و گفته است که این امر منجر به تشدید بیشتر درگیری می‌شود.

از سوی دیگر، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو که اواخر سال جاری پس از یک دهه رهبری این ائتلاف نظامی کنار می‌رود، در حال ارائه طرحی به ۳۲ کشور عضو ناتو برای ایجاد یک صندوق پنج ساله ۱۰۰ میلیارد یورویی در حمایت از اوکراین است.

گنادی گاتیلوف نماینده دائم روسیه در مقر سازمان ملل متحد در ژنو به تازگی گفت: کشورهای عضو ناتو با تامین مالی و ارائه تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف، جنگ نیابتی علیه روسیه به راه انداخته‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.