نمایندگان ادیان مختلف در هم‌اندیشی «اصحاب ادیان و مسئله غزه» بر اینکه مسئله غزه مسئله جنگ دولت با دولت نیست بلکه مسئله‌ای انسانی و جهانی است تصریح کردند و با استناد به تعالیم دین خود این جنایت علیه انسان‌ها را محکوم نمودند.

همه ادیان مخالف کشتار انسان‌ها، حامی مظلوم و طرفدار صلح هستند

هم‌اندیشی بین‌المللی «اصحاب ادیان و مسئله غزه» با حضور رهبران و نمایندگان ادیان مختلف، صبح امروز ۱۸ اردیبهشت در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

در ابتدای نشست حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر رشاد؛ رئیس پژوهشگاه سخنرانی کرد و گفت: در گذشته استعمار یک منطقه را اشغال می‌کرد ولی بعدها شیوه‌های دیگر استعمارگری رواج پیدا کرد. مسئله جنگ جهانی هم همینطور است و اینگونه نیست نیمی آن طرف بایستند و نیمی این طرف و با هم بجنگند بلکه امروز مستضعفین و آزادی‌خواهان جهان در هر مذهب و دین و قومیتی یک طرف هستند و حامیان استکبار در طرف دیگر قرار دارند. لذا شما می‌بینید که الآن دانشگاهیان آمریکا بیشترین اعتراض و واکنش را دارند. اینها مسیحی و یهودی هستند و از ادیان مختلفند ولی فهم و شعور دارند، فرهیخته و درس‌خوانده هستند، سرسپرده نیستند، مزدبگیر نیستند، زبانشان آزاد است. اینها اعتراض می‌کنند ولو غربی و آمریکایی هستند، ولو مسیحی و یهودی هستند. امروز جمعیتی که از غیر مسلمانان در دنیا اعتراض می‌کنند خیلی بیشتر از مسلمانان است چون این مسئله، مسئله یک منطقه و سرزمین نیست، مسئله جهانی است لذا حتی ملت آمریکا معترضند، ملت اروپا معترضند.

مسئله غزه جهانی و انسانی است

وی افزود: متاسفانه برخی کشورهای مسلمان وابسته و مزدور و بی‌عرضه و ترسو هستند ولی جامعه مسلمانان طرفدار غزه و هوادار فلسطین هستند. بنابراین مسئله غزه جنگ دولت با دولت و سرزمین با سرزمین نیست بلکه مسئله جهانی و انسانی است. امروز در غزه انسانیت و ضد انسانیت در برابر هم ایستاده‌اند. در یک طرف انسان‌ها و در یک طرف ضد انسان‌ها؛ کسانی که به راحتی صد هزار انسان را می‌کشند و انگار یک لیوان آب خوردند. کدام حیوانی اینقدر وحشی است؟ کدام حیوانی این جنایات را می‌کند. آیا حیوانات درنده مثل دولت آمریکا و اروپا وحشی هستند؟ یکبار بمب اتمی می‌زنند و صد هزار نفر را قتل عام می‌کنند. بعد از گذشته هفتاد، هشتاد سال همچنان دولتی مثل دولت ژاپن که کشور صنعتی پیشرفته است مقام اول کشورش پستچی آمریکا می‌شود و پیام آمریکا را برای رهبر ما می‌آورد ولی رهبر ما با شکوه ایمانی خودشان فرمودند من آمریکا را شایسته تبادل پیام نمی‌دانم. 

رشاد ادامه داد: بنابراین فلسطینی‌ها باید مقاومت کنند و آزاده باشند. این مردم هشتاد سال است در حال جنگ هستند ولی باید مردانه و انسانی جنگ کرد، باید مطابق با قوانین بین المللی جنگ کرد. اسرائیل می‌خواست حماس را نابود کند ولی حماس زنده شد، جهانی شد، مسئله فلسطین از نو زنده شد. در تاریخ بشر هیچ حادثه‌ای اندازه جنگ ظالمانه غزه عواطف بشری را تکان نداد، هیچ پرچمی در تاریخ بشریت مثل پرچم فلسطین بالا نرفت. امروز در مقیاس میلیاردی پرچم فلسطین به دست مردم بالا رفته و از نو استقلال فلسطین مطرح شده است. در گذشته این سرزمین مالکانی داشته و آنها صاحبان سرزمین هستند نه کسانی که از بیرون عاریتی به آنجا آورده شده‌اند. شما از این مردم رای‌گیری کنید و بپرسید این کشور چگونه اداره شود. مگر آمریکا و اروپا نمی‌گویند دموکراسی؟ آنهایی که غاصبانه مهاجرت کردند که هیچ ولی از کسانی که ساکن اصلی این سرزمین هستند بخواهید رای بدهند این کشور را چگونه اداره کنیم. این راه حلی است که رهبر ما پیشنهاد کردند و کاملا عاقلانه است. 

وی در پایان گفت: ما از افراد بی‌دفاع، دفاع می‌کنیم و این وظیفه دینی و انسانی ما است. الآن کلیمیان و یهودیان اعتراض می‌کنند. حضرت موسی از که دفاع می‌کرد؟ از مظلومین دفاع می‌کرد. حضرت عیسی از که دفاع می‌کرد؟ از مظلومین دفاع می‌کرد. زرتشت از که دفاع می‌کرد؟ تعالیم این بزرگان جهت‌گیری‌اش به چه سمتی بوده است؟ پیشنهاد ما این است جنگ متوقف شود و خواهد شد و هر چه بیشتر طول بکشید رژیم صهیونیستی ضرر می‌کند چون وجدان مردم دنیا بیدار شده است.

نسبت صهیونیسم و یهودیان مانند نسبت داعش و اسلام

در ادامه نشست یونس حمامی؛ رهبر کلیمیان ایران، سخنرانی کرد و گفت: در همه ادیان توحیدی بعد از اعتقاد به خدای یگانه مهمترین اصل، کرامت انسانی است. در دنیای امروز ما با سوء استفاده‌هایی که از ابزار تبلیغاتی شده استعمارگران سعی دارند دیدگاه خودشان را در سطح جهانی گسترش دهند. متاسفانه بیش از هفت ماه است درگیری به شکل گسترده در غزه وجود دارد و در این کشتار جهانی که وجود دارد قوانین الهی و بین المللی نادیده گرفته می‌شود و مدارس، بیمارستان‌ها، معابد و مراکزی که مراکز نظامی نیستند مورد هدف قرار می‌گیرند و هدف، بیشتر کشتار افراد است تا از بین بردن امکانات طرف مقابل.

وی افزود: برای جنگ قوانینی وجود دارد. به طور مثال در تورات حتی برای محیط زیست در زمان جنگ ارزش قائل شده است. در همین رابطه گفته شده درخت میوه را در زمان جنگ برای دفاع از خودتان قطع نکنید. این ارزشی است که خداوند برای محیط زیست تعیین کرده چه برسد به ارزش جان انسان‌ها. همانطور که کسی باور نمی‌کند یک جریان فکری مثل داعش نماینده دین توحیدی اسلام باشد همین نسبت بین صهیونیست و یهودیت وجود دارد. یهودیان بیش از سه هزار سال با ادیان مختلف زندگی می‌کنند و خود ایران نمونه بارز این مسئله است چراکه قبل از اسلام هم یهودیان در ایران حضور داشتند و بعد از ظهور اسلام نیز به جهت مشابهت این دو دین، همزیستی و همدلی مسالمت‌آمیز وجود داشته و در بسیاری شهرها محله یهودیان کنار مسجد جامع بوده است. 

حمامی ادامه داد: متاسفانه در صد سال اخیر یک جریانی که بیشتر جریان سیاسی است با سوء استفاده از آرمان‌های یهودیت مثل سرزمین مقدس، شکل گرفته و قدرت پیدا کرده است و خواسته خودش را در دنیا به عنوان نماینده یهودیان دنیا معرفی کند در حالی که اولین مخالفت با این جریان توسط خود یهودیان بوده است. متاسفانه با حمایت‌هایی که از سوی کشورهای آمریکایی و اروپایی صورت گرفته این جنگ نابرابر ادامه دارد و این کشتار هر روز ابعاد جدیدتری پیدا می‌کند و قلب هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد. در این مسئله دولت‌ها از خودشان اقدام موثری انجام ندادند. مراکز بین المللی هیچ اقدام موثری صورت ندادند. به نظر می‌رسد خود مردم آزاده و اعتراضات افکار عمومی است که می‌تواند رژیم صهونیستی را تحت فشار قرار دهد تا آتش‌بس برقرار شود.

در فرهنگ ایرانی کشتن صفت اهریمن است

در ادامه نشست پدرام سروش‌پور؛ عضو انجمن موبدان سخنرانی کرد و گفت: در فرهنگ ایرانیان انسان بالاترین جایگاه را دارد. در فرهنگ ایرانی کشتن صفت اهریمن است لذا کشتن به هر دلیلی در فرهنگ ایرانی پذیرفته نیست. این را از این جهت می‌گویم که این ویژگی خدا و پیام تمام پیامبران الهی بوده و ما وظیفه داریم این پیام را به جهانیان برسانیم چون زبان پیامبران زبان اندیشه بوده و هیچ دینی نیامده کشتن انسان‌ها را به هر دلیلی به رسمیت بشناسند. امروز روزگار تلخ و بدی است و انسان‌های بی‌گناه کشته می‌شوند.

وی ادامه داد: این نشست در آستانه ولادت امام رضا(ع) برگزار می‌شود. امام رضا(ع) پایه‌گذار هم‌اندیشی بین ادیان هستند. این هم‌اندیشی‌ها کمک می‌کند پایه‌ها و اساس‌های ادیان را به درستی بشناسیم. در اوستا سرودی آمده که بیان می‌کند توانمندی روحانیون به راستی و درستی است و اینکه نماد راستی و درستی باشند و هیچ فریبی در گفته‌های آنها نباشد. اگر بتوانیم این راستی را در جهان خودمان نهادینه کنیم همه انسان‌ها را همراه خودمان می‌کنیم. امروز جهان تحول بزرگی را شاهد است و دارد وجدان بشری بیدار می‌شود و وجدان نیاز به تکیه‌گاه دارد.

وی افزود: ما به شرطی می‌توانیم این تکیه‌گاه را شکل دهیم که نیازهای انسان را بشناسیم. اگر بخواهیم این پیوند را بین وجدان و اندیشه شکل دهیم باید به هر دو احترام بگذاریم. اگر به پیام پیامبران تکیه می‌کنیم باید توجه داشته باشیم پیامبر بعد از ده سال اندیشه پیامبر شد. باید به تمام اندیشه‌ها احترام بگذرایم و بیش از هر زمانی به پشتوانه مردمی نیاز داریم؛ همه مردم از همه اقشار به خصوص اقشار فرهیخته و پژوهشگر. این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه یک نگاه ویژه به آزادی اندیشه و نقشی که اخلاق در حفاظت از آزادی اندیشه دارد داشته باشیم.

مسیح نماد محبت است

در پایان نشست یوبالیت آلدو، کشیش کلیسای شرق آشوری سخنرانی کرد و اظهار کرد: از دیدگاه مسیحیت مسیح خودش نماد محبت است. ما این همه جنایت را محکوم می‌کنیم. این جنایت غیر قابل پذیرفتن است. همه کسانی که دارند جنایت می‌کنند از جمله کشورهای غربی را محکوم می‌کنیم. ما آشوریان چهار هزار سال است در ایران زندگی می‌کنیم و در این چهار هزار سال و بعد از پذیرفتن مسیحیت در کنار هم در این کشور زندگی کردیم. قبل از انقلاب ۵۷ کنار هم بودیم بعد از انقلاب هم کنار هم بودیم و در همه این ادوار ما آشوریان پا به پای دیگر ملت ایران بودیم و خواهیم بود و جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنیم.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.