۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۳
کد خبر: 984624

در بوستان قرآنی قطر، گیاهان بومی سرزمین قطر و گیاهان ذکر شده در قرآن کریم و روایات نبوی جمع‌آوری شده است و این بذرها در مراکز بسیار پیشرفته می‌توانند تا دهه‌ها نگهداری شوند.

بوستان قرآنی قطر؛ پیشرو در حفاظت از منابع گیاهی

به نقل از الرأی، این بوستان قرآنی که بخشی از دانشگاه حمد بن خلیفه متعلق به بنیاد قطر است، نخستین باغ از این نوع در قطر و دومین باغ گیاه‌شناسی در خاورمیانه است که موفق به کسب عنوان بوستان پیشرو در زمینه حفاظت از منابع گیاهی شده است.

مسئولان بوستان قرآنی قطر این عنوان را گواهی برای تلاش انجام شده در زمینه حفظ منابع گیاهی قطر و گیاهان و درختان ذکر شده در قرآن توصیف و اظهار امیدواری کردند تا این عنوان باعث ارتقای جایگاه این بوستان در سطح بین‌المللی شود.

همچنین کسب این عنوان، تعهد بوستان قرآنی قطر به استانداردهای بین‌المللی در زمینه حفاظت از منابع گیاهی، جمع‌آوری و مستندسازی مجموعه‌های زیست‌محیطی از قبیل بذر، انواع گیاهان و همچنین فرهنگ و اصطلاحات مرتبط با آن را نشان می‌دهد.

به گفته مسئولان بوستان قرآنی قطر نزدیک به سه میلیون بذر گیاهان کمیاب، گیاهان بومی سرزمین قطر و گیاهان ذکر شده در قرآن کریم و روایات نبوی جمع‌آوری شده است و این بذرها در مراکز بسیار پیشرفته می‌توانند تا دهه‌ها نگهداری شوند.

این باغ دارای مجموعه‌هایی بالغ بر ۱۸ هزار و ۵۰۰ درخت و درختچه از ۱۱۵ گونه است، همچنین در سال جاری نزدیک به ۵۵ هزار اصله درخت و درختچه تولید شده است. این رقم بخشی از مجموع ۱۰۰ هزار درخت برنامه‌ریزی شده برای تولید با روش‌های روز دنیا است که در مرکز حفاظت از منابع گیاهی در نهالستان بنیاد قطر نگهداری می‌شود.

بوستان قرآنی قطر همچنین دارای ۲۵۰۰ نمونه گیاهی است که کارت شناسایی دارند. این نمونه‌ها گیاه‌شناسان را قادر می‌سازد تا در مورد طبقه‌بندی علمی گیاهان تحقیق کنند.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.