گوشی پیکسل ۸a که به‌طور رسمی معرفی شده است، از پردازنده جدید گوگل بهره می‌برد و دارای امکانات هوش مصنوعی جدیدی است. این گوشی موبایل با قیمت حداقل ۴۹۹ دلار در ایالات متحده عرضه می‌شود.

پیکسل ۸a رونمایی شد/ گوشی جدید گوگل تا ۷ سال آپدیت می‌دهد

تکنولوژی همیشه عرصه جذابی برای رونمایی‌های جهانی و بحث بوده است. حال این‌بار گوگل با جدیدترین ساخته خود به این عرصه سروصدای زیادی راه انداخته است که به آن می‌پردازیم.

اولین باری که گوگل گوشی‌های سری A را عرضه کرد، در سال ۲۰۱۹ بود. در آن زمان این دستگاه‌ها از بهترین گوشی های اندرویدی بودند که می‌توانستید با قیمت مناسب تهیه کنید. از آن زمان تاکنون، گوگل هر ساله یک پیکسل جدید از سری A را عرضه می‌کند.

گوشی پیکسل ۸a که به‌طور رسمی معرفی شده است، از پردازنده جدید گوگل بهره می‌برد و دارای امکانات هوش مصنوعی جدیدی است. این گوشی موبایل با قیمت حداقل ۴۹۹ دلار در ایالات متحده عرضه می‌شود. بهترین خبر این است که ۸a از هفت سال پشتیبانی نرم‌افزاری پیکسل ۸ و ۸ پرو بهره می‌برد که در یک گوشی میان‌رده بسیار نادر است.

مشخصات ۸a

گوگل پیکسل ۸a به تراشه Tensor G۳ مجهز است. این گوشی از هوش مصنوعی در بخش دوربین استفاده کرده که با این قابلیت، عکس‌ها با بهترین حالت به تصویر کشیده می‌شوند. از دیگر قابلیت‌ها می‌توانیم به فعال‌سازی حذف نویز در تماس‌ها اشاره کنیم که باعث تجربه کردن تماس های باکیفیت در حین مکالمه می‌شود. شارژ سریع و ماندگاری باتری، درجه مقاومت بالا و همینطور ۷ سال آپدیت امنیتی برای آن در نظر گرفته شده است.

گوشی۸a همان شکل و اندازه کلی مدل قبلی خود را حفظ می‌کند. پانل تا ۴۰ درصد روشن‌تر می‌شود و اوج روشنایی آن به۲۰۰۰ می‌رسد. از مشخصات دیگر می‌توانیم به صفحه نمایش ۶.۱ اینچی OLED با نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی، حافظه داخلی پایه ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸، دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسل، دوربین اولتراواید ۱۳ مگاپیکسلی و در آخر به باتری ۴۵۰۰ مگاپیکسلی با پشتیبانی از شارژ باسیم ۲۷ وات اشاره کنیم. سیستم عامل گوشی نیز اندروید ۱۴ است. این گوشی از مدل زبانی Gemini Nano بهره می‌برد که می‌تواند چندین پردازش هوش مصنوعی را بدون اتصال به اینترنت انجام بدهد. پیکسل ۸a در ۴ رنگ آبی، سبز نعنایی، سفید، و مشکی عرضه شده است که قیمت آن نیز به ۴۹۹ دلار می‌رسد.

معرفی مدل زبانی Gemini Nano

جمینای، بزرگترین و موفق‌ترین مدل هوش مصنوعی است؛ به این معنا که جمینای می‌تواند دنیای اطراف ما را با روش‌هایی شبیه به انسان درک کند. این مدل هر نوع ورودی را تحلیل کرده و انواع خروجی، نه تنها متن، بلکه کد کامپیوتری، صدا، تصویر و ویدیو را هم تحلیل می‌کند. مسئله شگفت‌انگیز در مورد جمینای این است که در همه زمینه‌ها فوق العاده عمل می‌کند. به عنوان مثال، در هر یک از ۵۰ حوزه مختلفی که آزمایش کردیم عملکرد آن مانند بهترین افراد متخصص آن رشته بوده است. این ادعای بزرگ دمیس هاسابیس، مدیر عامل دیپ میاند (DeepMind) گوگل است که نوید بخش ظهور بزرگترین و عجیب‌ترین هوش مصنوعی با نام جمینای (Gemini) ساخته شرکت گوگل می‌باشد.  کلمه Gemini به معنی برج جوزا یا همان دوپیکر است. طبق یک فرضیه میتوان گفت در برخی‌ اسطوره‌های یونانی و رومی‌، این‌ دو پیکر به‌ صورت‌ دو جوان‌ وصف‌ شده‌اند. یونانی‌ها این‌ صورت‌ فلکی‌ را با نام‌ Didymoi، به‌ معنی‌ دوقلوها می‌شناختند که‌ بعدها به‌ صورت Gemini، به‌ همین‌ معنی‌، به‌ زبان لاتین راه‌ یافت‌ و شاید بتوانیم بگوییم که این دو برادر نماد هوش انسانی و هوش مصنوعی هستند که کم کم هوش مصنوعی در بسیاری زمینه‌ها جانشین هوش انسانی خواهد شد. از طرف دیگر شاید حرف G اول Gemini و مشارکت آن با حرف G در برند گوگل هم بی تاثیر در انتخاب این اسم نبوده باشد.

Gemini Nano

در رویداد توسعه‌دهندگان ۲۰۲۳ ، گوگل برای اولین بار از هوش مصنوعی جمینای نام برد. نسخه اولیه آن با نام Gemini Nano می‌تواند به‌صورت آفلاین روی دستگاه‌های اندروید نیز اجرا شود. این نسخه از توانایی‌های سرویس هوش مصنوعی گوگل، در چت‌بات بارد بهره‌ می‌گیرد تا به شکل متنی و در قالب مکالمه به نیازهای کاربران پاسخ دهد. جمینای نانو در حال حاضر فقط می‌تواند ورودی و خروجی متنی ارائه دهد.

Gemini Pro

سرویس دوم که با نام Gemini Pro شناخته می‌شود از قدرت بیشتری برخوردار است و برای دستگاه‌های اندروید از جمله گوشی‌های «پیکسل ۸ پرو» در نظر گرفته شده است. به گفته گوگل این نسخه توانایی خلاصه کردن پیام‌های ضبط شده در دستگاه تلفن همراه را دارد و در نتیجه تحلیل آنها می‌تواند پاسخ‌های خودکار ارائه دهد.

Gemini Ultra

قدرتمندترین نسخه آن یعنی Gemini Ultra، بزرگترین مدل زبانی است که تا به حال ساخته شده ولی هنوز در دسترس عموم قرار نگرفته است. این نسخه قادر به ادغام انواع داده‌ها از جمله متن، تصویر، ویدیو، صدا و کد می‌باشد. به نظر می‌رسد که این نسخه بیشتر برای دیتاسنترها و کاربردهای سازمانی طراحی شده است.

نگاهی به زمان عرضه پیکسل‌های سری A گذشته:

پیکسل ۳a و ۳a XL: در تاریخ ۷ می ۲۰۱۹ (۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸)

پیکسل ۴a و ۴a ۵G: در تاریخ ۳ آگوست ۲۰۲۰ (۱۳ مرداد ۱۳۹۹)

پیکسل ۵a: در تاریخ ۱۷ آگوست ۲۰۲۱ (۲۶ مرداد ۱۴۰۰)

پیکسل ۶a: در تاریخ ۱۱ می ۲۰۲۲ (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱)

پیکسل ۷a: در تاریخ ۱۰ می ۲۰۲۳ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲)

پیش‌فروش پیکسل ۸a از ۸ may ۲۰۲۴ مصادف با ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ شروع شده و دقیقاً از یک هفته بعد در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

نیایش احمدی _ خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.