۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۳
کد خبر: 984986

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: تمام مسئولان وزارت نیرو به صورت دقیق در جریان موضوعات مربوط به تامین آب مشهد و استان هستند و قبل از فصل گرما به میزانی که پاسخگوی تنش آبی باشیم پروژه‌های تامین آب مشهد وارد مدار خواهند شد.

پروژه‌های تأمین آب مشهد وارد مدار می‌شوند

به گزارش قدس خراسان، عیسی کلانتری در نشست خود با مدیران و استادان دانشگاه در حوزه آب استان که روز گذشته در محل آب منطقه‌ای خراسان رضوی برگزار شد، گفت: بین ساخت وساز و توسعه تفاوت وجود دارد و باید به تفاوت میان مفاهیم رشد و توسعه هم بپردازیم. اگر به  ساخت و سازها مطالب غیرسازه‌ای اضافه کنیم، توسعه رخ می‌دهد و برای توسعه در بخش آب باید پروژه‌های غیرسازه‌ای هم فعال شوند.

سخنگوی صنعت آب کشور افزود: اصلی‌ترین موضوعی که در سازگاری با کم‌آبی می‌تواند به ما کمک کند، مدیریت تقاضاست. نقشه راه به دنبال مدیریت تقاضا بوده تا در اقلیمی مانند خراسان رضوی فرزندان آن به جای رفتن به سمت شغل‌هایی مانند کشاورزی که آب فراوان مصرف می‌کند، به سمت شغلی بروند که در آن،  صرفه‌جویی در مصرف آب جزو اولویت‌هاست.  

وی ضمن تأکید بر کاهش مصرف آب در بخش‌های مختلف تشریح کرد: در نقشه راه برای شهری مانند مشهد که زائر، مجاور و مهاجر دارد، نیازها دیده شده و آن چیزی که می‌تواند کمک‌کننده باشد و در نقشه راه اضافه شده، مدیریت تقاضا و جهت‌دهی به توسعه است. توسعه باید به سمت خدمات و صنعت حرکت کند و این به معنای معیشت جایگزین است.

سخنگوی صنعت آب کشور تأمین شغل برای جمعیت مشهد را ضروری دانست و گفت: آب برنامه‌ریزی شده را به شدت قبول داریم؛ اما کفایت نمی‌کند و نیاز به باز تخصیص آب وجود دارد و مردم هر شهر نسبت به شهری که در آن زندگی می‌کنند، باید به سراغ شغلی بروند که کمترین نیاز آبی را داشته باشد.

کلانتری ادامه داد: تمام مسئولان وزارت نیرو به صورت دقیق در جریان موضوعات مربوط به تأمین آب مشهد و استان هستند و مسائل آن را در سفرهای متوالی که به مشهد داشته‌اند، رصد می‌کنند. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حضور وزیر نیرو پیش از فصل گرما به میزانی که پاسخگوی تنش آبی باشیم، پروژه‌های تأمین آب مشهد وارد مدار خواهند شد و یکی از پروژه‌های مدنظر ما مدیریت مصرف است و به هیچ عنوان جیره‌بندی آب مشهد در دستور کار نیست.

وی ضمن تأکید بر مدیریت مصرف آب عنوان کرد: بین مدیریت مصرف و جیره‌بندی تفاوت فراوان وجود دارد و یکی از مسائلی که باید توسط مردم مشهد رعایت شود، کاهش ۱۰تا ۱۵ درصدی مصرف آب است. پیشرفت پروژه انتقال آب از دریای عمان به مشهد حدود ۱۵ درصد بوده و به خوبی در حال پیشروی است.

سخنگوی صنعت آب کشور به اهمیت نقش تشکل‌ها در مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در برنامه هفتم توسعه و نقشه راه این مبحث آمده که تصدی‌گری‌ها در بخش آب زیرزمینی از دولت به تشکل‌ها سپرده شود تا به جای اینکه دولت یک‌میلیون چاه را مدیریت کند، حفظ ۶۰۰ تا ۷۰۰آبخوان را به تشکل‌ها بسپارد.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.