۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۷
کد خبر: 986490

یک نهاد صنفی امروز گزارش داد که فقط ۷.۵ درصد از سیمان مصرفی کشور در سال ۱۴۰۲ صرف پروژه‌های نهضت ملی مسکن شده است.

پیشرفت نهضت ملی مسکن را از سیمان بپرسید

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس آمار نهاد صنفی صنعت سیمان پارسال میزان مصرف سیمان ایران از ۶۶ میلیون تن فراتر رفته و از این میزان فقط ۵ میلیون تن سهم پروژه‌های نهضت ملی مسکن شده است.۵ میلیون تن سیمان برای سفت‌کاری ۳۵۰ هزار خانه ۱۰۰ متری یعنی یک سوم تعهد دولت برای تحویل مسکن به مردم لازم است.وزیر راه و شهرسازی مهرداد بذرپاش هفته گذشته ۲.۵ سال پس از شروع دولت گفته که «۲.۵ میلیون واحد مسکونی در دست ساخت است». وزارت راه و شهرسازی تاکنون از پیشرفت فیزیکی نهضت ملی مسکن گزارشی منتشر نکرده است.بر اساس برآورد انجام شده برای انجام تعهد سال گذشته دولت در حوزه ساخت مسکن، ۲۰ میلیون تن سیمان لازم بوده و امسال نیز تقاضای سالانه تامین سیمان از طرف وزارت راه و شهرسازی ۳۰ میلیون تن عنوان شده است.

تسهیلات بانکی عامل مهم در پیشبرد پروژه‌های مسکن است. در حالی‌که قانون همه بانک‌های ایران را مکلف کرده تا ۲۰ درصد از کل وام‌هایشان را برای ساخت مسکن کنار بگذارند اما سهم ۱۸ بانک خصوصی در تامین تسهیلات ساخت مسکن نزدیک صفر است.کارشناس بانک میثم عباسی پرداخت تسهیلات به ساخت مسکن را تورم‌زا دانسته و معتقد است که تسهیلات تکلیفی دولتی از جمله وام ساخت مسکن در قالب قانون جهش تولید مسکن به نظام بانکی تکلیف شده است، به دلیل افزایش نقدینگی زمینه‌ساز افزایش تورم در کشور خواهد شد و زندگی مردم تحت فشار قرار می‌گیرد.در مقابل، کارشناس اقتصادی علی نادری‌شاهی هر افزایش نقدینگی را عامل تورم ندانسته و می‌گوید که اگر نقدینگی به سمت مسکن برود، دولت یک تیر و دو نشان زده و علاوه بر هدایت پول به بخش مولد و بزرگ کردن کیک اقتصاد، با صاحب‌خانه کردن مردم از طریق کاهش تورم مسکن، تورم عمومی را کاهش خواهد داد.

بر اساس ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن اگر بانک‌ها وام مسکن پرداخت نکنند، باید معادل تسهیلات پرداخت نشده را مالیات بپردازند. کارشناسان اجرای این ضمانت اجرایی در کنار پیگیری مستمر رئیس‌جمهور در جلسات شورای عالی مسکن را تنها راه نجات نهضت ملی مسکن و صاحب‌خانه کردن مردم می‌دانند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.