دبیر اجرایی چهارمین جایزه ملی داستان حماسی با تأکید بر اینکه نویسندگان خراسان رضوی ظرفیت بالایی در نگارش داستان‌های حماسی دارند، گفت: از لحاظ آماری بیشترین آثار این دوره از جایزه از خراسان رضوی بوده است.

نویسندگان خراسان رضوی ظرفیت بالایی در نگارش داستان‌های حماسی دارند

به گزارش قدس خراسان، ۲۵ اردیبهشت تا ۳ خرداد با عنوان دهه حماسی نام‌گذاری شده، دهه‌ای که با سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی آغاز و به فتح خرمشهر ختم می‌شود، ژانر حماسی در موضوعات مختلف فرهنگی و هنری علاقه‌مندان بسیاری دارد و داستان‌نویسی یکی از مواردی است که در حوزه موضوعات حماسی ظرفیت بالایی دارد.

جایزه ملی داستان حماسی عنوان جشنواره‌ای ادبی است که توسط حوزه هنری خراسان رضوی در حال برگزاری بوده و امسال چهارمین دوره آن به پایان مرحله نخست داوری رسیده، رویداد ادبی که به گفته دبیر اجرایی‌اش، در چهارمین دوره خود آثار خوبی از نظر کمی و کیفی دریافت کرده است.

حسین عباس‌زاده در گفت‌وگو با قدس خراسان با اشاره به اینکه خراسان رضوی تاریخچه‌ای طولانی در ادبیات حماسی دارد، اظهار کرد: ما در منطقه و شرایط جغرافیایی‌ای زندگی می‌کنیم که از گذشته تاکنون قهرمانان بسیاری داشته و این قهرمانان می‌توانند دستمایه داستان‌ها و رمان‌های نویسندگان شوند.

به گفته وی، با وجود این همه ظرفیت، بسیاری از نویسندگان به ظرفیت بالای خراسان در حوزه وجود قهرمانان توجهی نداشتند، از این رو جایزه ملی داستان حماسی با هدف شناسایی و معرفی ظرفیت‌ها و جلب توجه نویسندگان به موضوعات حماسی به ‌ویژه در ادبیات مدرن فعالیت خود را آغاز کرد و امسال به چهارمین دوره خود رسیده است.

دبیر اجرایی چهارمین جایزه ملی داستان حماسی ادامه داد: در دوره‌های اول و دوم وقتی نویسندگان آثار خود را به دبیرخانه فرستادند با مطالعه آثار متوجه شدیم ژانر حماسی در قالب یک مفهوم عمقی مورد توجه نویسندگان نیست و اغلب داستان‌ها و رمان‌های دریافت شده فاقد ارزش‌گذاری مناسب بودند، اما در دوره‌های سوم به ویژه چهارم که اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی ذیل جشنواره برای علاقه‌مندان و نویسندگان کردیم شرایط بهبود یافت و آثار دریافت شده از لحاظ ساختاری و مفهومی شرایط بسیار خوبی داشت.

عباس‌زاده با تأکید بر اینکه پس از فراخوان چهارمین دوره جایزه ملی داستان حماسی، تعدادی کارگاه آموزشی در ۱۱ شهرستان استان و شهرهای کشور برگزار کردیم و نزدیک هزار نفر در این کارگاه‌ها شرکت کردند، افزود: مهلت ارسال آثار در این دوره تا پایان بهمن سال گذشته بود که پس از پایان مهلت ۸۸۶ اثر در دو قالب داستان کوتاه و رمان به دبیرخانه رسید.

وی یادآور شد: این آثار در سه بخش حماسه‌های تاریخی، بومی و دینی دریافت شده و قرار است نتایج داوری‌ها در تیر ماه رسانه‌ای شود و در پایان ۶۰ اثر به مرحله نهایی می‌رسد.

دبیر اجرایی چهارمین جایزه ملی داستان حماسی با تأکید بر اینکه نویسندگان خراسان رضوی ظرفیت بالایی در نگارش داستان‌های حماسی دارند، متذکر شد: از لحاظ آماری بیشترین آثار این دوره از جایزه از خراسان رضوی بوده، همچنین از جهت کیفیت نیز آثار نویسندگان خراسان رضوی شرایط بسیار خوبی دارد، علاوه بر این، همواره شاهد هستیم نویسندگان استان ما در جشنواره‌های مختلف داستان‌نویسی رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند که این موضوع هم گواه این ادعاست که آن‌ها ظرفیت بالایی در حوزه داستان‌نویسی با موضوعات مختلف دارند.

عباس‌زاده با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد ژانر حماسه در ادبیات مدرن گم شده و جای خود را به شخصیت‌های غیرواقعی داده، گفت: نویسندگان ما باید بدانند این ژانر متعلق به ادبیات مدرن نیز است و ما نباید قهرمانان ادبیات کشورمان را به خاطر بی‌توجهی به قهرمان‌پروری حذف کنیم، بلکه لازم است این قهرمانان را پرورش داده و تبدیل به یک الگوی مناسب در جامعه کنیم. 

وی ادامه داد: ما در کشوری زیست می‌کنیم که سرشار از قهرمانان است و برخلاف کشورهای دیگر نیاز به قهرمان‌سازی نداریم که این خود ظرفیت بزرگی است که باید مورد توجه نویسندگان و فعالان حوزه ادبیات داستانی قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.