قائم مقام سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اعلام اینکه میزان فروش تا پایان ششمین روز به حدود دو برابر نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته رسیده است، گفت: نمایشگاه کتاب تا پایان روز ششم ۲۸۳ میلیارد تومان فروش را تجربه کرد.

فروش ۲ برابری نمایشگاه کتاب تهران در مقایسه با سال گذشته

ششمین نشست سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۵ اردیبهشت در هفتمین روز این نمایشگاه با حضور علی رمضانی قائم مقام سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و آزاده نظر بلند مدیر کمیته پاسخگویی و اطلاع‌رسانی برگزار شد.

رمضانی در این نشست با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری در روز گذشته گفت: ایشان آثار را در زمانی بیش از ۳ ساعت مورد بازدید قرار دادند.

قائم مقام سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره توزیع محصولات فرهنگی و توجه رهبری به آن بیان کرد: آثار بیشتری به نظر ایشان رسید و تازه‌های بیشتری را بررسی کردند و در یک غرفه گفتند که یک عمر باید برای خواندن آثار صرف شود. همچنین میزان شمارگان و کتاب کودک و نوجوان مورد توجه ایشان قرار گرفت. می‌توان گفت ایشان آثار ۵ غرفه را مورد توجه قرار دادند. در مجموع آثار ۹ تا ۱۰ غرفه مورد توجه ایشان قرار گرفت.

درخواست ها افزایش دستگاه‌های جستجوی کتاب، ماشین برقی و افزایش میز کتاب‌های پیشنهاد داده شده توسط مقام معظم رهبری، بود

وی درباره برش نظرسنجی ششمین روز نمایشگاه بیان کرد: سوال بر اساس تنوع موضوعی نمایشگاه بود، بیشتر پاسخگویان یعنی ۷۱ رضایت داشتند، ۳۵ درصد رضایت نداشتند که بخشی از عدم رضایت به دلیل دشواری دسترس‌پذیری آثار بود.

به گفته وی از دیدگاه مردم سه نقطه قوت، آب و هوای نمایشگاه، بازتاب خوب رسانه‌ای و اعلام نتیجه روزانه بود. سه نقطه ضعف به روز نبودن دستگاه‌های جست‌وجو، کم بودن مدت زمان نمایشگاه و محدود بودن برخی فعالیت‌ها اعلام شد. همچنین افزایش دستگاه‌های جستجوی کتاب، ماشین برقی و افزایش میز کتاب‌های پیشنهاد داده شده توسط مقام معظم رهبری، درخواست شد.

رمضانی در بیان گزارش فروش روزانه اعلام کرد: فروش در بخش حضوری تا پایان ششمین روز مجموعا ۲۰۱ میلیارد تومان بود که ۶۹ میلیارد در درگاه غیررسمی و باقی از درگاه‌های رسمی بود.

قائم مقام سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب درخصوص فروش در بخش مجازی گفت: در بخش مجازی ۸۲ میلیارد تومان تا پایان شب گذشته فروش انجام شد.

به گفته او نمایشگاه کتاب تا پایان روز ششم ۲۸۳ میلیارد تومان فروش را تجربه کرد. سال گذشته نمایشگاه در همین بازه زمانی ۱۴۴ میلیارد تومان فروش داشت و در این دوره فروش نزدیک دو برابری را تجربه می‌کنیم.

او ادامه داد: تا پایان ششمین روز مجموع ۴۸۵ هزار نسخه در قالب ۲۷۵ هزار بسته ارسال شده است.

دانشجویان و اساتید هنوز امکان ثبت‌نام برای دریافت بن دارند

رمضانی درباره اقدامات شواری بررسی تخلفات اعلام کرد: در روزهای گذشته این شورا ۴ رای صادره داشت. سه ناشر تعطیلی موقت و یک ناشر تعطیلی دائم غرفه داشتند که آن غرفه به ناشر کناری تخصیص داده شد. همچنین یک ناشر حکم تعطیلی غرفه و تعطیلی پنل و کاهش ۵۰ درصدی متراژ در سال آینده گرفت.

به گفته سخنگوی نمایشگاه کتاب هنوز دانشجویان و اساتید و طلاب امکان ثبت‌نام برای دریافت بن دارند.

رمضانی درباره بسته‌های سفارش داده شده از بخش مجازی نمایشگاه کتاب بیان کرد: تا به امروز ۳۵ هزار و ۵۰۰ بسته سفارش داده شده به دست مخاطبان رسیده است. تا کنون ۳هزار و ۳۰۰ نفر در بخش نظرسنجی شرکت کردند.

رمضانی با اشاره به اینکه در این دوره ۳۶۰ کتاب‌فروشی در نمایشگاه مجازی شرکت کردند، ادامه داد: اگر تعداد بسته ارسال شده کتاب‌فروشان به میزان معین برسد و این بسته‌ها ارسال نشده باشد، پنل کتاب‌فروشی به شکل موقت بسته می‌شود تا کتاب‌فروش بتواند کتاب‌هایش را ارسال کند و بعد دوباره امکان فعالیت داشته باشد.

افزایش ساعات کار مرکز پاسخگویی

آزاده نظربلند نیز درباره اقدامات کمیته اطلاع‌رسانی توضیح داد: در کمیته اطلاع‌رسانی مرکز تماس و فروش مجازی فعال است و تا پایان ششمین روز بیش از ۳۲ هزار تماس را پاسخگو بوده است. ساعت کار در سال گذشته از ساعت ۹ تا ۲۰ بود و امسال تا ساعت ۲۳ بخش مجازی پشتیبانی می‌شود. در بخش اطلاع‌رسانی نمایشگاه تا امروز ظهر ۴۳۲ هزار جست‌وجو انجام شده است.

وی درباره چرایی به روز نبودن کارافزارهای جستجوی کتاب در نمایشگاه اطلاع داد: از ناشران درخواست شد که اطلاعات کتاب‌های خود را به روزرسانی کنند، این در حالی است که برخی از ناشران مطابق با آنچه در غرفه ارائه می‌دهند به‌روزرسانی نکردند، به همین دلیل گاهی شاهد پیدا نشدن کتاب مورد نظر مخاطب توسط دستگاه‌ هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.