۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۵
کد خبر: 986558

واشنگتن و معمای محور فیلادلفیا

سید حسین هلاکویان، کارشناس مسائل بین الملل

کاخ سفید پیشنهادی در راستای طرح  حفاظت از مرز غزه و مصر با استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای جلوگیری از قاچاق سلاح از طریق محور فیلادلفیا را داده است تا بتواند از این طریق کمک رسانی به حماس و جهاد را کنترل و نابود سازد

رفح که این روزها در کانون توجهات منطقه ای و جهانی قرار دارد، شهری تاریخی در جنوب نوار غزه و در مجاورت با کشور مصر قرار دارد. قدمت رفح  به بیش از ۵ هزار سال باز می گردد و امروز تنها گذرگاه زمینی از غزه به روی دنیا بیرون محسوب می‌شود که از طریق آن کمک های غذایی، دارویی و....به این شهر ارسال می شود. طی بیش از هفت ماه از جنگ، صدها هزار نفر از ساکنان غزه از مناطق مختلف به رفح مهاجرت کردند. تعداد ساکنان اصلی شهر پیش از جنگ اخیر حدود ۲۶۰ هزار نفر بود اما در حال حاضر بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار فلسطینی در این منطقه حضور دارند. حملات رژیم صهیونیستی طی هفته های گذشته به این منطقه منجر به هجوم تعدادی از ساکنان رفح به مرزهای مصر شد. قاهره تاکنون اجازه ورود مهاجرین را به خاک خود نداده و در این شرایط اما اگر رژیم صهیونیستی بصورت گسترده به رفح حمله نظامی انجام دهد نه تنها اوضاع معیشتی و امنیتی مردم سخت تر خواهد شد بلکه موضوع کوچ اجباری ساکنان رفح و غزه به سمت مصر افزایش خواهد یافت.

پس از شکست های بسیاری که رژیم صهیونیستی از محور مقاومت و حماس در طی 221 روز از عملیات طوفان الاقصی متحمل شد تنها راهی که شاید بتوان تل آویو را از بحران داخلی و بین المللی نجات دهد و عاملی برای خروج این رژیم از باتلاق غزه شود حمله به رفح می باشد؛  رژیم صهیونیستی می خواهد نشان دهد مسئله غزه تمام شده و با حضور نظامی خود در رفح معادلات را با روکش نظامی به سمت آتش بسی پیش ببرد که بر مبنای خواست واشنگتن و تل آویو باشد.

سخنگوی رژیم صهیونیستی البته در هفته گذشته اعلام کرد پیس از پاک سازی گذرگاه رفح اداره این مکان را به کشورهای بین المللی با رهبری آمریکا واگذار می کنیم. این سخنان نشان می دهد حمله رژیم صهیونیستی با چراغ سبز کاخ سفید صورت گرفته است چراکه در این مسئله آمریکایی ها به دنبال چند هدف کلی می باشند.

مقامات ایالات متحده به خصوص آنتونی بلینکن وزیر خارجه و ویلیام برنز رئیس سازمان سیا در حمایت های آشکار خود از جنایات صهیونیست ها اعلام کردند باید به اسرائیل کمک کنیم تا بتواند عملیات نظامی تمام عیار و زودهنگامی در کنار خروج آبرومندانه از غزه پیدا کند .

ایالات متحده طی ماه های اخیر ناامیدی خود را از عدم وجود یک طرح برای پسا جنگ در غزه هم  اعلام کرده است بطوریکه کاخ سفید اخیرأ پیشنهادی در راستای طرح  حفاظت از مرز غزه و مصر با استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای جلوگیری از قاچاق سلاح از طریق محور فیلادلفیا را داده است تا بتواند از این طریق کمک رسانی به حماس و جهاد را کنترل و نابود سازد.

جایگزین‌های آمریکا شامل جدا کردن رفح از سایر نقاط نوار غزه، تقویت امنیت مرزی مصر و غزه به نفع رژیم اشغالگر، تمرکز بر هدف قرار دادن مقامات ارشد حماس است. مقامات آمریکا هر چند در نشست اخیر قاهره با طرح پیشنهاداتی توانستند نظر حماس مبنی بر آتش بس را جلب کنند اما پشت پرده این اقدام می تواند سیاست چماق و هویچ در مسئله گذرگاه رفح باشد و مقاومت هم با آگاهی از این مسئله تاکنون از بازی در این میدان و افتادن در تله واشنگتن خودداری کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ارسلان پور ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    0 0
    واقعأ اسرائیل به دنبال چیه در مصر
  • ابوالفضل ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    0 0
    آمریکا همه کاره شده تودنیا
  • ارسلانپور ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    0 0
    امریکا چیکاره دنیاست