نایب رئیس انجمن داروسازان ایران درباره شرایط نگهداری داروها به قدس آنلاین می گوید: به جرئت می توان گفت بیش از ۹۵درصد داروخانه های کشور استاندارد و حرارت مجاز برای بهترین شرایط نگهداری دارو را دارا هستند.

کدام داروها را باید در یخچال نگهداری کرد؟ / آیا داروخانه ها خودشان رعایت می کنند؟

دکتر محمد منفرد می افزاید: از لحاظ علمی داروها به دو دسته تقسیم می شوند؛ گروه نخست داروهایی که بین ۲ تا ۸ درجه باید نگهداری شوند که نیاز به یخچال دارند و دسته دوم داروهایی هستند که بین ۸ تا ۲۵درجه یعنی در فضای داروخانه و انبار می توانند نگهداری شوند.

کدام داروها را باید در یخچال نگهداری کرد؟ / آیا داروخانه ها خودشان رعایت می کنند؟
دکتر محمد منفرد،نایب رئیس انجمن داروسازان ایران

وی ادامه می دهد: در ضوابط تأسیس داروخانه، همه داروخانه ها و انبار دارو ملزم به داشتن رطوبت سنج و دماسنج هستند تا به طور مداوم دما و رطوبت محیط را اندازه گیری کنند.

فرم بازرسی داروخانه

منفرد خاطرنشان می کند: درباره یخچال، داروخانه ها موظفند هر روز درجه حرارت یخچال داروخانه و انبار را روی فرم هایی که در اختیار دارند قید کنند تا بازرسان دانشگاه علوم پزشکی این فرم ها را مورد بررسی قرار دهند که آیا درجه یخچال از ۸درجه بالاتر رفته است یا خیر؟

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران می گوید: بازرسان دانشگاه علوم پزشکی در طول سال به طور متوسط بین ۶ تا ۱۲ بار از داروخانه ها بازدید می کنند و یکی از مهم ترین مواردی که در فرم های بازرسی به طور جدی پیگیری می شود درجه حرارت داروخانه، انبار و یخچال هاست.

بازرسان دانشگاه علوم پزشکی

وی می افزاید: در بازرسی های انجام شده توسط بازرسان، چنانچه درجه یخچال بالاتر از حد مجاز یعنی بیش از ۸ درجه باشد، بازرسان موضوع را صورتجلسه می کنند و داروهای موجود در یخچال را جمع آوری و یا نسبت به پلمپ یخچال اقدام می کنند.

منفرد اضافه می کند: در صورتی که هنگام بازرسی، مسئول داروخانه اذعان کند مغایرت درجه یخچال با حد مجاز، به دلیل باز و بسته شدن بیش از اندازه در یخچال بوده، بازرسان حدود نیم ساعت در یخچال را بسته نگه می دارند تا ثابت شود یخچال مشکل فنی دارد یا باز و بسته شدن زیاده از حد در، سبب شده تا درجه حرارت به بالای ۸درجه برسد؟

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران درباره قوانین بازرسی تصریح می کند: در واقع قوانین محکم و بازرسی های ممتد در این باره وجود دارد که به طور دائم داروخانه ها را بازرسی می کنند و به جرئت می توان گفت بیش از ۹۵درصد داروخانه ها زنجیره درجه حرارت مجاز برای بهترین شرایط نگهداری داور را رعایت می کنند.

نگهداری داروها در منزل

منفرد درباره نگهداری داروها در منزل توضیح می دهد: مسئول فنی و کاربر داروخانه موظف است هنگام تحویل دارو، چنانچه دارو یخچالی باشد حتما شرایط نگهداری آن را به تحویل گیرنده دارو اطلاع دهد.

وی درباره نگهداری سایر داروها می گوید: در واقع بیشترین حرارتی که دارو باید در آن نگهداری شود ۲۵درجه است و امروزه با این مشکل مواجهیم که برخی مردم دارو را در شرایط نامطلوب نگهداری می کنند که سبب بی اثر شدن آن می شود. برای مثال دارویی که پس از تحویل از داروخانه به مدت نیم ساعت در هوای تابستان جلوی داشبورد ماشین قرار می گیرد و دمای آن به بالای ۵۰درجه می رسد دیگر چیزی از آن دارو باقی نمی ماند.

وی به مردم و مسئولان داروخانه ها توصیه می کند: مسئولان داروخانه باید حتما داروهای یخچالی را به فردی که دارو دریافت می کند اطلاع دهند. از طرفی مردم نیز این موضوع را جدی بگیرند و چنانچه جایی مورد سئوال است از داروخانه راهنمایی بگیرند هرچند که برای مثال بیماری که مدت زیادی انسولین مصرف می کند می داند که این دارو یخچالی است و باید حتما آن را در یخچال نگهداری کند.

رئیس انجمن داروسازان ایران تأکید می کند: داروخانه ها، داروهای تحویل شده را پس از خروج از داروخانه پس نمی گیرند چراکه ممکن است در شرایط غیر استاندارد نگهداری شده باشد بنابراین باید مردم نیز در نگهداری انواع دارو به شرایط نگهداری آن توجه جدی و بیشتری داشته باشند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.