۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۸
کد خبر: 986956

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران گفت: با گذشت ۷ سال پس از تصویب قانون حمایت از معلولان، بارقه امیدی برای دسترسی بهتر معلولان به وسایل حمل و نقل عمومی و فضاهای شهری مشاهده نمی‌شود.

چرا قانون حمایت از حقوق معلولان اجرا نمی‌شود؟

علی‌همت محمودنژاد همزمان با دهه کرامت از اعزام جمعی از معلولان انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران به مشهد مقدس در قالب کاروان زیارتی، فرهنگی، سیاحتی در روز گذشته خبر داد و اظهار کرد: معلولان طی مسیر هزار کیلومتری تهران تا مشهد به دلیل نبود خودروهای مناسب‌سازی شده ویژه حمل و نقل این افراد و همچنین اقامتگاه‌هایی با عدم دسترسی و نبود سرویس‌های بهداشتی مناسب، با مشکلاتی مواجه شده‌اند. متاسفانه علی‌رغم اینکه در قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به مناسب‌سازی اماکن، معابر و وسایل نقلیه صراحتا اشاره شده، اما با گذشت ۷ سال پس از تصویب این قانون، بارقه امیدی برای دسترسی بهتر معلولان به وسایل حمل و نقل عمومی و فضاهای شهری مشاهده نمی‌شود.

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران در ادامه به تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مبنی بر اینکه «استفاده افراد دارای معلولیت‌های شدید از سامانه‏‌های حمل و نقل ریلی و اتوبوس‏رانی درون‌شهری دولتی و عمومی رایگان و استفاده این افراد از سامانه‏‌های برون‏ شهری ریلی، هوایی و دریایی دولتی و عمومی نیم‌بهاء است.»، یادآور شد: علی رغم این موضوع، اجرای قانون مذکور و ارائه بلیط نیم بهای قطار و هواپیما برای افراد دارای معلولیت به فراموشی سپرده شده و بهزیستی تنها برای اندکی از معلولان با محدوده سنی ۱۸ تا ۴۸ سال و آن هم برای معلولان شدید و خیلی شدید این قانون را اجرا می‌کند.

محمودنژاد در این راستا از مسئولان و مجریان قانون حمایت از حقوق معلولان خواست که اقدامات شایسته‌تری در خصوص اجرای این قانون به عمل آورند.

وی همچنین گفت که انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران، از چندین ارگان به خاطر عدم رعایت اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان ایران شکایت کرده و این شکایت در حال بررسی است.

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران از بهزیستی خواست تا به طور جدی در برگزاری این برنامه‌ها با تشکل‌های معلولان همکاری کرده و از حالت منفعلانه خود خارج شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.