-
روایتهایی از خانه به دوشی/ درباره کتاب «قربانی شهریور» نوشته زهرا کاردانی
کتاب «قربانی شهریور» درهای خانه مستأجران را به روی صاحبخانهها باز کرده است؛ به اندرونی دل هم میهمانشان کرده و زبانی شده از سوی مستأجرهایی که ماه به ماه عصاره کارشان را به حساب صاحبخانه میریزند.
-
عاشقانهای از دهه ۵۰/ «رهایم کن» سریال جدید فیلیمو منتشر شد
در حالی که هنوز موضوع شکایت ساترا از فیلیمو به دلیل پخش بدون مجوز آثارش داغ است، مجموعه عاشقانه «رهایم کن» به کارگردانی شهرام شاهحسینی و تهیهکنندگی مجید مولایی توسط این پلتفرم منتشر شد.
-
سال سخت سینمای ایران/ شانس فیلمهای جشنواره چهل و یکم در رونق گیشه
پرونده چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر با همه فراز و نشیبهایش در حالی بسته شد که میتوان آن را پرچالشترین دوره مهمترین رویداد سالانه سینمایی ایران دانست.
-
حسینی، تهیهکننده بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر: نگاه ضدجنگ، نگاه ضدحماسه نیست
تهیهکننده «سینما متروپل» درباره بستر مشترک این آثار که موقعیت جنگ است، میگوید: در آثاری که من با آقای باشهآهنگر ساختم، نگاه ضدحماسه نداشتیم، شاید نگاه ضدجنگ در این آثار باشد اما نگاه ضدحماسه نیست.
-
چراغ تئاتر را روشن نگه داریم
نمایش «ایرانیان» روایتی از حقایق پنهانی از کشتار زنان و کودکان علوی است که به دستهارون خلیفه عباسی انجام شد تا پسرش، مأمون عباسی به قدرت برسد. این نمایش روایت دستور سفر اجباری امام رضا(ع) از مدینه به خراسان است.
-
افزایش ۲۰ برابری جایزه «جشنواره داستان و شعر انقلاب»
نشست خبری سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب (جایزه امیرحسین فردی) با حضور محمدرضا شرفی خبوشان؛ مدیر کل مرکز آفرینشهای ادبی، بهزاد دانشگر؛ دبیر علمی جشنواره و تیمور آقامحمدی؛ دبیر استانها روز گذشته در حوزه هنری برگزار شد.
-
از مغفول ماندهها تا پرطرفدارها/ نگاهی به چهلویکمین دوره جشنواره فیلم فجر
پرونده چهلمین و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر با پرواز سیمرغهایش بسته شد.
-
«آنها مرا دوست داشتند»، سوژهای تکاندهنده؛ اما پرداختی سطحی
یکی از سوژههای تکاندهنده مربوط به تهران این است که در محدودهای در جنوب شرق شهر و در زمانهای خاصی، خرید و فروش نوزاد انجام میشود، عمدتاً بچههای کارتنخوابها و معتادان که درنهایت به خریدارانی از قشرهای مختلف، ازجمله متمولان میرسند.
-
«جنگل پرتقالی» روایتی در بستر سفر
«جنگل پرتقال» فیلمی است که در بستر سفر روایت میشود، سفر بیرونی شخصیت اصلی که منجر به سفر درونی او میشود.
-
آخرین ساخته محمدحسین لطیفی، روایتی کم جان از پرترهای جذاب
فیلم سینمایی «غریب» دومین تجربه محمدحسین لطیفی پس از «روز سوم» در ژانر دفاع مقدس است.
-
«اتاقک گلی»؛ عاشقانهای در دل جنگ
«اتاقک گلی» عاشقانهای را در دل جنگ روایت میکند که به صحنه عیان تقابل میان جنگ و زندگی بدل میشود. اهالی روستایی کوچک در کرمانشاه مورد حمله سازمان مجاهدین خلق قرار میگیرند؛ اگرچه آخرین تلاشهای منافقین برای ضربه به ایران در جبهه غربی ناکام میماند؛ اما مردم روستایی مرزنشین را سپر انسانی خود قرار میدهند و دست به جنایتی فراموشنشدنی میزنند.
-
جشنواره چهل و یک؛ سکانس آخر/ جشنواره به ایستگاه پایانی رسید
نگاهی به آخرین روز جشنواره فیلم فجر و فیلمهایی که به نمایش درآمدند.
-
در خدمت خانواده/ درباره فیلم «در آغوش درخت» ساخته بابک خواجه پاشا
فیلم «در آغوش درخت» با تعلیق جدایی اعضای یک خانواده از همدیگر آغاز میشود اما بیش از اینکه روی آسیبهای این جدایی بر زوجین متوقف بماند، بر تأثیر این جدایی روی فرزندان خانواده تأکید دارد.
-
زندگی را لابهلای رنج پیدا کن/ نگاهی به فیلم «کاپیتان» ساخته محمد حمزهای
«کاپیتان» داستان پسری بیمار به نام عیسی را روایت میکند که عاشق فوتبال است و به کمک یکی از پرستاران بیمارستان با پشتکار فراوان بارها و بارها برای کریم باقری پیام میفرستد تا او را با خود به تمرین تیم ملی ببرد.
-
مدعیان سیمرغ چه کسانی خواهند بود؟
با نزدیک شدن به روزهای پایانی چهلویکمین جشنواره فیلم فجر، گمانهزنیها برای کاندیداهای سیمرغ بازیگری شکل جدیتری پیدا میکند.
-
مادر یکی از فریبخوردگان سازمان مجاهدین خلق: «خانواده» در فرقه رجوی، امالفساد است!
فیلم «سرهنگ ثریا» با حضور عوامل آن در بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد روی پرده پردیس سینمایی هویزه رفت.
-
فجر چهل و یک؛ سکانس هفتم/ از حضور وزیر ارشاد تا شگفتیسازهای کوچک فجر
نگاهی به آن چه در هفتمین روز جشنواره فیلم فجر رخ داد؛ از نشست خبری پرماجرای کاپیتان تا حضور وزیر ارشاد و وزیر نفت و لغو اکران یک فیلم مهم!
-
درباره «روایت ناتمام سیما» ساخته علیرضا صمدی
علیرضا صمدی، فیلمساز جوانی است که دو فیلم قبلی او «بینامی» و «صحنهزنی» مخاطب را به تماشای اثر تازهاش مشتاق میکند. او امسال با «روایت ناتمام سیما» که به تهیهکنندگی مجید رضابالا و با حمایت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده، به جشنواره فجر آمده است.
-
از قصه تنهایی بازیگر تنها تا روایتی ناتمام
علی نصیریان تنها بازمانده از نسل طلایی بازیگرانی است که اواخر دهه ۴۰ در سینمای موج نو ایران در کنار بزرگانی چون عزتالله انتظامی، جمشید مشایخی، داوود رشیدی و محمدعلی کشاورز درخشید و تنها یک انگشت از این پنجه آفتاب هنرپیشگی در سینمای ایران باقی مانده است.
-
فجر چهل و یک؛ سکانس ششم/ عطر بهارنارنج در جشنواره پیچید
اولین فیلم روز ششم جشنواره، نخستین ساخته فرشاد گلسفیدی، فیلمبردار باتجربه و خوش سابقه سینما و تلویزیون بود. هفت بهار نارنج، ملودرامی عاشقانه و روایت یک عشق اساطیری با بازی علی نصیریان است. فیلمی خوش ساخت و آرام که توانست احساسات مخاطب را به خوبی درگیر کند. هفت بهار نارنج تشویق مخاطبان و منتقدان را به همراه داشت و در نشست خبری نیز با استقبال اهالی رسانه روبهرو شد.
-
نگاهی به مسیر بازیگری جواد عزتی/ از دایره تکرار بیرون بزن!
طی چند سال اخیر از بازیگران مهم سینمای ایران شده و کمتر کسی است که تواناییهای او را در نقشآفرینیهای متفاوت نفی کند. تاکنون هم چندین بار نامزد دریافت سیمرغ بوده؛ اما طلسمش نشکسته و بعید است امسال هم بتواند این نامزدی را ختم به برنده شدن کند.
-
قصهای در جغرافیای سیستانوبلوچستان
چند سال است که در جشنواره فیلم فجر، اولویت هیئت انتخاب بر این قرار گرفته که بستهای از فیلمها را برای جشنواره فیلم فجر آماده کند که همه گونههای فیلمها را در بر بگیرد.
-
نگاهی به فیلم «سرهنگ ثریا» ساخته لیلی عاج/ زنی ایستاده در غبار
سازمان اوج که سابقه طولانی در ساخت فیلمهایی با محوریت رخدادهای واقعی تاریخ معاصر دارد امسال با «سرهنگ ثریا» به جشنواره چهلویکم آمده است؛ تازهترین تولید این مجموعه نیز در امتداد همین روایتهاست و لیلی عاج داستان بکری را دستمایه ساخت نخستین فیلم بلندش کرد.
-
فجر چهل و یک، سکانس پنجم؛ از ردپای مهدویان در یک فیلم تا روز فیلم اولیهای پرشور +فیلم
نگاهی به آنچه در پنجمین روز جشنواره چهل و یکم فیلم فجر اتفاق افتاد؛ روزی که به فیلم اولیها اختصاص پیدا کرده بود.
-
جای خالی یک سکاندار سینمایی
آنچه در برگزاری این دوره از جشنواره فیلم فجر میبینیم، تصمیمهای خام و آنی و بلاتکلیفی سرفصل مشترک اتفاقهای آن است، گویی دور اتاق شیشهای جشنواره، دیوارهای بتنی کشیدهاند تا اخبارشان در زمان مقرر و مناسب اعلام شود به این بهانه که از گزند نقد و حمله رسانهها به تصمیمهای ستاد برگزاری مصون بمانند.
-
آقای پوراحمد! دیگر فیلم نسازید
مردی بلندقامت، یک اصفهانی دوست داشتنی که سالهاست ساختههایش در سینمای ایران خاطرات ما را ساخته است. این تصویر و تصور همه ما از «کیومرث پوراحمد» است. او را با لحظههای شیرین و داستانهای پرکشش «قصههای مجید» میشناسیم.
-
جشنوارهی چهل و یک؛ سکانس چهارم/از کارگردانی که به نشست نیامد تا انیمیشنی که احوال جشنواره را عوض کرد
یکی از پرحاشیهترین نشستهای جشنواره فیلم فجر در چهارمین روز آن برگزار شد؛ نشستی که تهیه کننده فیلم به تنهایی در آن شرکت کرد.
-
سعید شیخزاده: «بچه زرنگ» حرفهای زیادی برای گفتن دارد
«بچه زرنگ» تنها انیمیشن حاضر در جشنواره فیلم فجر است که سازندگان آن پیش از این، آثار موفقی همچون «شاهزاده روم» و «فیلشاه» را روی پرده سینماها برده بودند.
-
روزهای نخست جشنواره چهل و یکم فیلم فجر چگونه گذشت؟
از بیاثری استاد تا جاهطلبی یادگار جنوب
چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در حالی به نیمههای خود نزدیک میشود که در چهار روز، ۱۱ فیلم در سینمای رسانه به نمایش درآمد.
-
امروز چه فیلمهایی خواهیم دید؟
در پنجمین روز از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، سینمای رسانه در پردیس ملت میزبان دو فیلم «بعد از رفتن» و «کت چرمی» خواهد بود که هر دو از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی است.