خوزستان_ نماینده CSR در اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی جز هزینه های شرکت نیست، مسئولیت اجتماعی را موجب افزایش دو برابری درآمد شرکت‌ها دانست.

موسوی:"CSR"  تحقق سهم اجتماعی مردم از شرکت‌ها است/ مارتین نیورایتر: مسئولیت اجتماعی، انجام کارهای خیریه و بشردوستانه نیست

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ سید فضل الدین موسوی، عضو هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه که با محوریت چگونگی عمل کردن سازمان، شرکت‌های مادر، صنایع بزرگ به مسؤولیت‌های اجتماعی انجام شد، نماینده CSR در اتحادیه اروپا را جزو ۱۰۰ چهره برتر در زمینه مسئولیت اجتماعی دانست و ضمن تاکید بر اینکه مسلما دو سال اول گفتمان سازی در این مورد، به اصول مولفه‌ها و اهمیت مسئولیت اجتماعی اختصاص  دارد، گفت: استان صنعت‌خیز خوزستان، درآمد و منابع زیرزمینی و روزمینی بسیاری دارد؛ اما متاسفانه در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکت ها خوب عمل نمی کنند و ما شاهد بدسلیقگی و بی نظمی در حوزه مسئولیت اجتماعی هستیم؛ بنابراین به دنبال ملزم کردن شرکت‌ها به به این عمل مهم هستیم.

موسوی نسب با بیان اینکه باید رسانه‌ها نسبت به مسئولیت اجتماعی توجیه شوند تا بحث مطالبه‌گری هم ترویج شود، عنوان کرد: تلاش می کنیم سمن ها و اهالی رسانه اصول و مولفه ها را در اختیار جامعه بگذارند چراکه رسانه بخش لاینفک در زمینه تحقق سهم اجتماعی مردم از شرکت ها است.

وی خبر از ۶ ماه کار مطالعاتی و ارتباط با بیش از ۶۰۰ مدیر در این زمینه داد و اظهار کرد: با این کار علمی سعی داریم  از طریق مذاکره با ذینفع ها شاخص های مسئولیت اجتماعی را بومی کنیم، بنابراین به دنبال این هستیم با کمک

استانداری و شخص استاندار یک نظام و سند راهبردی داشته باشیم تا عملکرد مسئولیت اجتماعی استان بر اساس آن باشد.

موسوی در پایان خاطر نشان کرد: در نشست ۱۹ اسفند از شرکت‌های برتر تجلیل می شود که این کار با ارزیابی عملکرد آنها و استاندارد سازی انجام می شود.

مسئولیت اجتماعی به تفاخر شرکت ها مبدل شده است 

در ادامه سعید رضوانی، مدیر روابط عمومی استانداری گفت: مسئولیت اجتماعی فقط خلاصه به مسئولیت شرکت ها در حوزه اقتصادی نیست و به هر حال یک ساختار و رویه در کلیه ارکان آنها چون کارکنان، مناطق اطراف و محیط زیست شرکت هاست.

رضوانی با اشاره به اینکه  متاسفانه در خوزستان و ایران مسئولیت اجتماعی تبدیل به تفاخر شرکت‌ها شده و آن را یک منت بر سر مردم و می دانند، اشاره کرد: این کنفرانس زمینه ای است که این نگاه به مقوله مسئولیت اجتماعی از تکلیف قانونی به وظیفه اخلاقی تبدیل شود، تلاش در شورای سیاستگذاری سی. اس. آر عمل به آن است.

وی خوزستان را دارای نعمات زیادی خواند که بستر مناسبی در بحث مسئولیت های اجتماعی را نشان می دهد و گفت: این مهم می رساند که دولتمردان باید نگرش خود را نسبت به خوزستان تغییر دهند تا جایگاه این استان عوض شود.

درآمد دو برابری شرکتها از رشد مسئولیت اجتماعی

مارتین نیورایتر نماینده CSR اتحادیه اروپا، شرکت بین‌المللی CSR را در حال رشد خوانده که بزرگ‌ترین مشاور در حوزه مسؤولیت‌های اجتماعی را دارد و تصریح کرد: فعالیت‌هایی که این انجام می‌دهد سبب می‌شود درآمد شرکت‌ها دو برابر شود بنابراین توجه به اینکه شرکت‌ها کجا هزینه‌های خود را صرف کنند مهم نیست بلکه سودی که در جهت فعالیت‌های CSR به دست می‌آید باید موردتوجه قرار گیرد.

نماینده کمپانی CSR با تاکید بر اینکه در بخش مسؤولیت‌های اجتماعی در قالب مشاوره شرکت بین‌المللی CSR به سازمان‌ها می‌فهماند که هزینه کرد بودجه در حوزه مسؤولیت‌های اجتماعی نباید جزء هزینه‌های سازمان به شمار رود بلکه این هزینه‌ها برای سازمان سود هم دارد، گفت:مسؤولیت اجتماعی انجام کارهای خیریه و بشر دوستانه نیست.

نیورایتر عمل به مسؤولیت اجتماعی را فعالیت‌هایی دانست که بازخورد آن به‌صورت مستقیم به سازمان برمی‌گردد و اگر سازمانی به جامعه پیرامون خود کمک‌هایی کرده به این معنی نیست که کار بزرگی انجام داده است.

وی با بیان این موضوع که هر شرکت و سازمان باید به این فکر باشد که آیا کارهای خود را درست انجام داده است؟ حقوق کارمندان خود را به‌درستی پرداخت کرده و از محیط‌زیست اطراف خود محافظت کرده است؟ ادامه داد: مسؤولیت اجتماعی هزینه‌ای برای سازمان محسوب نمی شود.

وی عنوان کرد: اگر مسؤولیت اجتماعی به‌عنوان یک هزینه برای سازمان در نظر گرفته شود به‌محض اینکه سازمان با مشکلی مواجه شود بلافاصله فعالیت سازمان در حوزه مسؤولیت اجتماعی نیز لغو می‌شود.
نماینده کمپانی CSR بیان کرد: نقاط ضعف و قوت در جامعه باید مشخص شود و تاکید کرد: باید از سازمان‌ها بخواهیم با جامعه پیرامون خود درست رفتار کنند.

وی افزود: در نحوه مطالبه مسؤولیت‌های اجتماعی از سازمان‌ها، افزایش آگاهی مردم و انتقال خواسته‌های آن‌ها به سازمان‌ها وظیفه رسانه‌ها است.

صنایع خود را ملزم به پاسخگویی به جامعه محلی نمی دانند

در ادامه این نشست محمدصادق کریمی کیا مدیرکل اجتماعی استانداری هدف سمینار مسؤولیت اجتماعی را ایجاد ارتباط منطقی و مطالبه گرانه از مسؤولیت اجتماعی در کشور و استان دانست و اظهار کرد: گام اول در تحقق این موضوع فراهم کردن شرایط گفتمان سازی بین افکار عمومی و جامعه محلی است.

وی پاسخگو کردن صنایع در حوزه مسؤولیت‌های اجتماعی را دومین هدف برگزاری سمینار عنوان کرد و افزود: در کل کشور صنایع، خود را چندان ملزم به پاسخگویی به جامعه محلی نمی‌دانند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری بیان کرد: دلیل عدم توسعه یا توسعه‌یافتگی نامتوازن در حوزه مسؤولیت‌های اجتماعی بی‌تفاوتی به جامعه محلی توسط صنایع بزرگ بوده است.

کریمی کیا افزود: ممکن است صنایع در خیلی از بخش‌ها هزینه‌هایی انجام داده باشند اما به دلیل پراکندگی هزینه توسعه‌ای صورت نمی‌گیرد.

قابل ذکر است؛ دومین سمینار مسئولیت‌های اجتماعی قرار است در روز پنج شنبه ۹ اسفند در محل تالار امام رضا (ع) در شهرک نفت اهواز برگزار شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها