باید اذعان کرد که اگر ما انسان‌ها در یک زمان و در یک جهان عادلانه و واقعی‌تر زندگی می‌کردیم، امروز به جای تصویر گرتا، تصویر مبارزان زن و مرد فلسطینی که زندگی خود را برای رسیدن به آزادی کف دستشان گرفته‌اند، بر مجلات معتبر جهان نقش بسته بود.

قهرمان‌سازی رسانه‌ای غرب برای کودکی که خطابه‌های شورانگیز را از روی نوشته می‌خواند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ روز چهارشنبه اعلام شد که «گرتا تونبرگ»، فعال نوجوان محیط زیست، از سوی هفته‌نامه آمریکایی «تایم» به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۹ برگزیده شده است.

گرتا تونبرگ ۱۶ ساله که سوئدی است به خاطر فعالیت‌هایش در جهت آگاه‌سازی جهانی در مورد خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین و نیز با انتقاد از سیاستمداران به دلیل انفعال در برابر بحران آب و هوا، مشهور است. او طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد و تاکنون با فراخوان او بسیاری از مردم در کشورهای مختلف جهان برای دفاع از محیط زیست و انتقاد از سیاست‌های دولت‌ها در این زمینه دست به تظاهرات زده‌اند.

با این اقدام، اکنون در تاریخ ۹۲ ساله انتخاب شخصیت سال از سوی تایم، این فعال محیط زیست‌ ۱۶ ساله تبدیل به جوان‌ترین چهره‌ای شده‌ است که توانسته به این عنوان نائل آید.

نشریه تایم در مورد این انتخاب می‌نویسد که گرتا تونبرگ «موفق شده نگرانی‌های مبهم دربارهٔ سیاره ما را به یک جنبش جهانی تبدیل کند و خواستار تغییر جهانی شود.»

عنوان شخصیت سال تایم از سال ۱۹۲۷ اعلام می‌شود و ۱۰ نامزد امسال آن شامل دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و گرتا تونبرگ، فعال نوجوان علیه تغییرات اقلیمی اهل سوئد بود.

مجله آمریکایی تایم مدعی ست که معیارش برای برگزیدن شخصیت سال، این‌ است که چه کسی «بیشترین کوشش را برای تأثیرگذاری بر حوادث سال» انجام داده است.

انتخاب گرتا تونبرگ از سوی تایم به عنوان شخصیت سال اما این سوال را به ذهن متبادر می‌سازد که آیا تاکنون شخصی با کمترین میزان اثرگذاری مثل گرتا سراغ دارید که شایسته عنوان شخصیت سال شده باشد؟

درواقع باید گفت چه کسی بهتر از نوجوانی که فقط خوب بلد است انگشتش را به نشانه امر و نهی در مقابل چشمان شما بچرخاند و درحالی که هیچ درکی از اقتصاد یا تاریخ ندارد با گرفتن ژست حق به جانب آن رئیس جمهور و این دولتمرد را متهم به پنهان کاری آنهم در رابطه با مسئله‌ای همچون محیط زیست کند؟ و برای طبیعت زیبا مقابل سران جهان اشک بریزد و خطابه‌های شورانگیز را از روی نوشته بخواند.

با اینکه رفتن تصویر افراد روی مجله تایم برای آنها عایدی خاصی در پی ندارد اما حداقل «والیس سمپسون» که تصویرش به عنوان شخصیت سال ۱۹۳۶ روی مجله تایم نقش بست دستکم موق شده بود تاج و تخت را از ادوارد هشتم برباید اما تونبرگ تاکنون حتی موفق نشده که فردی را وادار کند دستگاه تهویه هوای خانه‌اش را خاموش کند.

شاید دیدن نام گرتا در میان اسامی نامزدان اسکار بهترین بازیگر سینمایی برای مخاطبان بسیار قابل قبول‌تر از نمایش وی به عنوان فعال محیط زیست بود؛ دختربچه سوئدی که اجازه دارد همه جا برود  از جمله در سازمان ملل و به ترامپ با خشم نگاه کند و سخنرانی‌های محیط‌ زیستی بکند و همه برای او کف بزنند تا رؤسای کشورهای توسعه یافته با پنهان شدن پشت او بتوانند سیاست‌های استعماری خود را بدون توجه به محیط زیست و تغییرات اقلیمی پیش ببرند؛ کشورهایی که بزرگ‌ترین خسارت‌های زیست محیطی را به کره خاکی وارد می‌کنند و با هیچ قیمتی حاضر به کوتاه آمدن مقابل طبیعت نیستند و تنها به کسب درآمد بیشتر فکر می‌کنند.

در این بین اما تقدیس گرتا تونبرگ بیان کاملی از فعالیت رسانه‌ای در یک بازه زمانی خاص است. گرتا تونبرگ به عنوان ایده و نه به عنوان یک دختر- ملغمه‌ای از فعالانی است که به طور فزاینده ای از کودکان به عنوان سپر دربرابر تحلیل‌ها و یا انتقادات از خودشان استفاده می‌کنند. او ابزاری برای استدلال درمسیر کلاهبرداری آخرالزمانی از محیط زیست است. با این تفاوت که سبک او استفاده از احساسات و عصبانیت ، تاریخ سازی و تخیل است.

چطور جرأت می کنید به کودکی بی دفاع که از «سندرم آسپرگر» رنج می‌برد، حمله کنید! این جمله‌ای است که هواداران گرتا که سعی دارند از او یک ابر قهرمان آماده مواجهه با مشکلات بسازند - وقتی با انتقاد جدی مواجه می شوند استفاده می‌کنند.

شرم آورتر اینکه متخصصان محیط زیست رادیکال، تونبرگ و میلیون ها نفر دیگر درجهان را متقاعد کرده‌اند که جهان در معرض خطر "انقراض دسته جمعی" قرار دارد و در این بین خانواده تونبرگ به جای اینکه به گرتا کمک کنند تا بر این هراس غیر منطقی غلبه کند کودکی او را به گایا (الهه زمین) فروختند.

واقعیت این است که «گرتا تونبرگ» امروز به لطف همان دولتمردانی که علیه شان شعار می‌دهد و به لطف اقتصادهای بازار و پیشرفت‌های نوظهور فناوری، در ثروتمندترین بخش زمین، زندگی می‌کند. او یکی از خوشبخت ترین مردمی است که تا به حال زندگی کرده است چرا که بر خلاف بسیاری از همسالانش مثل «آیلان کردی» طعم تلخ جنگ و گرسنگی ، آوارگی و مرگ را نچشیده است.

بله در یک دنیای عادلانه، او سوار بر قایق بادبانی مسیر اقیانوس را همراه با خدمه سازمان ملل می‌پیماید تا برای تشکر از کسانی که برای او چنین شرایط منحصر به فردی را فراهم آورده‌اند –البته بودن استفاده از سوخت کربنی- به ایالات متحده برسد.

باید اذعان کرد که اگر ما انسان ها در یک زمان و در یک جهان عادلانه و واقعی تر زندگی میکردیم، امروز به جای تصویر گرتا، تصویر مبارزان زن و مرد فلسطینی که زندگی خود را برای رسیدن به آزادی کف دستشان گرفته اند بر مجلات معتبر جهان نقش بسته بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها