تبریز- پس‌ازآنکه در ۲۸دی در یک برنامه تلویزیونی این ادعا مطرح شد که ۶۲ درصدی شیرهای پاستوریزه تولیدی در استان آذربایجان شرقی استان به سم «آفلاتوکسین» آلوده هستند موجی از نگرانی را در بین مصرف‌کنندگان این استان ایجاد کرد.

شکایت انجمن صنایع غذایی آذربایجان شرقی از کارشناس مدعی شیر های آلوده

قدس آنلاین-گروه استان ها: چندی پیش در برنامه «سلام صبح‌به‌خیر» شبکه ۳ سیما، بازرس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران اظهار کرد: به‌جای نگرانی و توجه به روغن پالم و وایتکس در فرآورده‌های لبنی، مسئولان باید به سموم دیگری مانند آفلاتوکسین توجه کنند.

 اظهارنظر جنجالی بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران مبنی بر آلوده بودن حدود ۳۳ درصد شیرهای پاستوریزه در کشور و اعلام آلودگی ۶۲ درصد شیر در استان آذربایجان شرقی موجی از نگرانی‌ها را به راه انداخت که موجب شد تا مردم با پیام‌هایی به یکدیگر توصیه کنند که شیر خریداری نشود.

البته واردات مقداری ذرت ترا ریخته و آلوده به کشور نیز امسال موجب شد تا با انتشار این خبر این ادعا به‌راحتی در بین مخاطبان پذیرفته شود و لذا ضرر غیرقابل جبرانی به صنایع لبنی در این مدت وارد شد.

واقعیتی انکارناپذیر

در همین رابطه معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز به‌عنوان یکی از مسئولان ناظر بر سلامت فراورده‌های لبنی استان در مقام دفاع و تنویر افکار عمومی توضیح می‌دهد: امکان حذف کامل آفلاتوکسین شیر وجود ندارد، اما می‌توان با اعمال نظارت‌هایی آن را به زیر حد مجاز رساند و کنترل خوراک دام یکی از راه‌های کنترل میزان آفلاتوکسین است.

محبوب نعمتی با اشاره به شکایت انجمن صنایع غذایی آذربایجان شرقی از کارشناس مدعی آلودگی شیرهای تبریز ادامه می‌دهد: آفلاتوکسین شیرهای تولیدی آذربایجان شرقی در حد مجاز است چون بر سلامت دام و خوراک دام نظارت کافی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در استان ما هفت واحد صنعتی تولید و بسته‌بندی شیر پاستوریزه و استریلیزه فعال است، اظهار می‌کند: بخش عمده‌ای از شیر موردنیاز استان ما به‌صورت سنتی تولید می‌شود و نظارت‌ها قبل از ورود به کارخانه بر عهده اداره کل دامپزشکی استان و از لحظه ورود به کارخانه تا زمان تولید و عرضه به بازار مصرف بر عهده معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.

وی یادآور می‌شود: به مردم اطمینان می‌دهیم که شیرهای پاستوریزه و استریلیزه موجود در آذربایجان شرقی از سلامت کامل برخوردار هستند زیرا نتایج نمونه‌برداری‌ها و آنالیزهای ما نشان می‌دهد که میزان آفلاتوکسین شیرهای ما کم‌تر از حد مجاز و در حد قابل‌قبول است، جای هیچ نگرانی نبوده و مردم با خیال راحت، شیر مصرف کنند

تکلیف شیرهای سنتی

وی در پاسخ به ابهامات در خصوص شیرهای سنتی  نیز توضیح می‌دهد: شیرهای سنتی مورد تائید به مراکز جمع‌آوری شیر که دارای مجوز از اداره کل دامپزشکی هستند، تحویل داده‌شده است و ازآنجا با کامیون‌های حمل شیر به کارخانه‌ها حمل می‌شوند لذا به‌محض ورود شیر به کارخانه، کیفیت و سلامت آن با نمونه‌برداری توسط مسئول فنی تائید و سپس شیرها بارگیری و یا در صورت آلودگی و سالم نبودن، مرجوع می‌شوند.

وی بیان می‌کند: معاونت غذا و دارو و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صمت و اداره کل دامپزشکی، ارگان‌های دخیل در نظارت و کنترل کیفیت و سلامت شیر هستند.

تقلب قابل‌تشخیص است

وی با تکذیب افزودن مواد افزودنی به شیرها بیان کرد: هرگونه تقلب و وجود مواد افزودنی مانند آب یا وایتکس که برخی ادعا می‌کنند، توسط دستگاه‌ها و آزمایشات پیشرفته قابل‌تشخیص است.

وی با ارائه توضیحاتی در خصوص تفاوت شیر پاستوریزه و استریلیزه بیان می‌کند: درروش پاستوریزاسیون، شیر به مدت نیم ساعت و در دمای حدود ۷۰ درجه برای از بین بردن میکروب‌ها حرارت داده می‌شود که امروزه با استفاده از روش‌های نوین و تغییر مدت حرارت دادن،  ماندگاری شیرهای پاستوریزه افزایش پیداکرده است.

نعمتی یادآور می‌شود: درروش استریلیزاسیون هم میکروب‌های مفید و مضر هر دو در دمای حدود ۱۲۲ درجه از بین می‌روند و  علت طعم متفاوت شیر بسته‌بندی‌شده و سنتی نیز تغییر برخی پروتئین‌ها براثر فرایند پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون است، توصیه می‌شود هم‌وطنان به شایعات توجه نکرده و مصرف شیراز نوع پاستوریزه و استریلیزه را از برنامه غذایی‌شان حذف نکنند.

برچسب‌ها